مدیرکل امور اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه طرح مهر تحصیلی، مهر تندرستی، پیوند آسمانی، دست‌های مهربانی در سال جاری بر اساس وقف نامه‌ها و نیت واقفین اجرایی شده گفت:‌ بهتر است به وقف به عنوان نهاد ممتاز دینی توجه بیشتری شود.

اجرای طرح‌های مهر تحصیلی، مهر تندرستی و پیوند آسمانی/ اعزام زائر اولی به مشهد و عتبات

به گزارش «قدس آنلاین»،  حمید عسگری سوادجانی، با اشاره به ۸۰۷ نوع نیت وقفی در سراسر کشور و موقوفات مرتبط با آن گفت: برای اجرای امینانه نیت واقفین در ۵ موضوع مذهبی، خیریه و اجتماعی، کمک به مدارس علوم دینی و حوزه‌های علمی، عمران و آبادانی اماکن متبرکه و همچنین نگهداری و عمران مساجد کشور دسته‌بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای این نیت‌ها مطابق وقف‌نامه عمل می‌شود یعنی وقف‌نامه برای ما به عنوان سند بالادستی سازمان اوقاف محسوب می‌شود چرا که ممکن است در وقف‌نامه نیت واقفین یا افراد خاص و معینی در وقف‌نامه اشاره شده باشد.

اجرای طرح مهر تندرستی به صورت هر ساله

مدیرکل امور اجتماعی مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اظهارداشت: این نیات در غالب طرح ویژه‌های اجتماعی یا فرهنگی اجرا می‌شود.

عسگری تصریح کرد: آن دسته از نیاتی که درباره دارو و درمان است مطابق وقف‌نامه‌ها در قالب طرح مهر تندرستی به صورت هرساله اجرا می‌شود.  

وی گفت: این طرح‌ها مانع از اجرای نیات واقفین نیستند بلکه در طی سال اجرای نیت انجام می‌شود اما در قالب این طرح گزارش سالانه آن اخذ و بیان می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: تعدادی از نیات هم درباره هزینه تحصیل دانش‌آموزان است که این موضوع تحت عنوان طرح مهر تحصیلی در سازمان اوقاف و امور خیریه اجرایی می‌شود.

اجرای برخی نیات درباره ازدواج و تهیه جهیزیه

وی افزود: نیاتی که درباره ازدواج و تهیه جهیزیه است هم در قالب طرح پیوند آسمانی در سازمان اوقاف و امور خیریه اجرا می‌شود.

عسگری خاطرنشان کرد: یکسری نیات هم مربوط به اعزام زائر به حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) است که این طرح با عنوان زائران حرم رضوی برنامه‌ریزی شده و اجرایی می‌شود که البته این اعزام تحت شرایطی صورت می‌گیرد چرا که زائر باید تاکنون به پابوسی امام هشتم مشرف نشده باشد.

وی اظهارداشت: یکسری موقوفات هم مرتبط با عتبات عالیات است که این اعزام هم تحت نام زائران بار اولی به عتبات اجرایی می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برای پرداخت کمک‌شهریه تحصیلی به کودکان پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان دبستانی و متوسطه هم متناسب با شرایط آنها رقم‌های مشخص شده است به طوریکه برای کمک هزینه خرید لباس و پوشاک برای کودکان پیش‌دبستانی ۱۰۰ هزار تومان و همچنین برای شهریه تحصیلی این کودکان ۵۰ هزار تومان طبق طرحی خاص پیش‌بینی شده است.

طرح‌های حمایتی از دانش‌آموزان 

وی افزود: برای دوره اول و دوم متوسطه هم پیش‌بینی ۴۷ هزار تومان خرید لوازم التحریر به نیازمندی‌های یک سال تحصیلی دانش‌آموزان را شامل می‌شود صورت گرفته که البته این رقم در دوره دوم متوسطه ۴۸ هزار تومان است.

عسگری اظهارداشت: یکسری شهریه‌ها هم مربوط به دوره تحصیلی دانشجویی است به طوریکه در دوره کارشناسی ۲۵۰ هزار تومان، در دوره کارشناسی ارشد ۳۰۰ هزار تومان و همچنین در دوره دکتری براساس طرح خاص و در راستای حمایت از نخبگان ۳۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اجرای طرح مهر تندرستی هم درباره دارو، درمان و سلامت است که البته این داروها براساس فهرستی است که از سوی وزارت بهداشت دریافت شده است. بر همین اساس سعی داریم براساس میانگین برآورد شده برخی هزینه‌ها را پرداخت کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: هزینه درمان جراحی سرپایی تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، هزینه دارو تا ۲۴۰ هزار تومان،  هزینه خدمات آزمایشگاهی تا ۱۸۰ هزار تومان، هزینه بستری مدت‌دار از ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، هزینه درمان سرپایی تا ۲۴۰ هزار تومان، هزینه ویزیت تا ۱۰۰ هزار تومان و همچنین هزینه زایمان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان براساس این طرح خاص پرداخت می‌شود.

اجرای طرح دست‌های مهربانی برای دومین سال پیاپی

وی خاطرنشان کرد: طرح دست‌های مهربانی هم در ۱۴ اسفند اجرایی خواهد شد. براساس این طرح خرید لباس برای خانواده‌های بی‌سرپرست و اعضای آنها، افراد یتیم، اسکان، کمک به امور معاش ایتام و پرستاری از آنها و همچنین مصالح عامه ایتام و کمک به زندگی آنها براساس موقوفات و درآمدهای آنها اجرایی خواهد شد.

عسگری تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای کمک به ایتام در کلیه استان‌ها است که بر همین اساس ۸ هزار و ۷۰۰ نفر در این طرح تحتت پوشش قرار خواهند گرفت و هزینه‌های انها از طریق موقوفات تحت پوشش سازمان اوقاف و امور خیریه پرداخت خواهد شد ضمن اینکه ۸۲۰ نفر هم در کنار اجرای نیات واقفین از خیرین و افراد با تمکن مالی بالا بهره‌مند خواهند شد که هزینه‌های آنها توسط آنها پرداخت می‌شود.

وی افزود: طرح دست‌های مهربانی برای دومین سال پیاپی است که برگزار می‌شود البته یک سال هم خارج از این قالب و طرح برگزار شده بود.

مدیرکل امور اجتماعی مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: موقوفاتی در خصوص کمک به فقرا، ایتام و مستمندان وجود دارد که طرح دست‌های مهربانی در تمامی استان‌ها به جز استان ایلام و سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد. ضمن اینکه تلاش‌ داریم تا وقف‌های جدیدی در این زمینه انجام شود.

حفظ عزت و کرامت انسانی از الزامات طرح‌ها

وی خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات و ویژگی‌های طرح دست‌های مهربانی ساماندهی مجدد بهره‌مندان است به طوریکه بنا داریم براساس این طرح و در قالبی استاندارد حداقل ماهی ۵۰ هزار تومان به خانواده‌های ۲ نفره، ماهی ۶۰ هزار تومان به خانواده‌های ۳ نفره،  ماهی ۸۰ هزار تومان به خانواده‌های ۴ نفره و ماهی ۱۰۰ هزار تومان به خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر شود که البته این حمایت مستمر و سالیانه خواهد بود. البته حمایت‌های غیر مستقر هم شامل حمایت‌های تحصیلی- درمانی- جهیزیه و غیره هم می‌شود.

عسگری تصریح کرد: برای حمایت‌های مستمر باید ابتدا پرونده‌ای تشکیل شود ضمن اینکه حداکثر دوره پرداختی ما ۲ ساله است و باید بعد از آن از چرخه حمایتی سازمان اوقاف و امور خیریه خارج شده و در قالب طرح توانمندسازی آنها از محل اجرای نیات واقفین حمایت‌های لازم از آنها صورت گیرد.

وی در خصوص مراجع شناسایی افراد واجد شرایط در قالب این طرح گفت: فقرای بستگان واقف و نیات واقفین، فقرای اماکن و محل‌هایی که وقف صورت گرفته، معرفی از سوی ائمه جمعه و جماعات و همچنین معرفی از سوی مبلغینی که از طرف سازمان اوقاف و امور خیریه به مناطق محروم اعزام می‌شوند مراجع ما هستند.

مدیرکل امور اجتماعی مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: معرفی از سوی معتمدین سازمان اوقاف، اعضای شوراها، کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، انجمن‌های خیریه و موسسات فعال اجتماعی هم در این زمینه به ما کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حفظ عزت و کرامت انسانی از الزامات و شرایط اجرای این طرح است به طوریکه تمامی اطلاعات محرمانه است. همچنین سرکشی ۳ ماهه و فصلی هم از خانواده‌های تحت پوشش طرح دست‌های مهربانی صورت می‌گیرد.

عسگری در پایان اظهارداشت: اگر وقف به عنوان نهاد ممتاز دینی در جامعه بیشتر تبلیغ شود و همه امور خیر در قالب وقف صورت گیرد این امر می‌تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد ضمن اینکه نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه برای رسیدن کمک‌ها به دست نیازمندان هم وجود دارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.