پرداخت بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی موضوعی است که سالهاست گریبان این سازمان را گرفته، مساله ای که شاید تنها راه حل آن یافتن گنجی تمام نشدنی باشد.

بدهی بیمه ها به مراکز درمانی چه زمانی پرداخت می شود؟

قدس آنلاین _ ماجرای بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه ها و ایجاد مشکل در ارائه خدمات درمانی به مردم موضوع تازه ای نیست. فروردین ماه سال ۹۱ بود که دکتر مژدهی، آذر رئیس انجمن داروسازان به این مساله اشاره کرد و گفت: «سازمان های بیمه هنوز مطالبات داروخانه ها را نپرداخته اند و این مسئله منجر به مشکلات مالی و اقتصادی برای داروخانه ها شده است.»


مژدهی آذر این را هم گفت که ۶ ماه است پرداخت بدهی بیمه تامین اجتماعی به تعویق افتاده، و بعد توضیح داد که: «آن طور که شنیده می شود سازمان بیمه تامین اجتماعی حدود ۷۰ میلیارد تومان به داروخانه ها بدهی دارد.» شنیده های رئیس انجمن داروسازان البته چندان پربیراه هم نبود؛ چون در آن زمان، در برخی استان ها داروخانه ها دیگر دفترچه بیمه بیماران را نمی پذیرفتند و داروها را به صورت آزاد تحویل بیماران می دادند. موضوعی که مقصر اصلی آن سازمان های بیمه و البته بی توجهی دولت به این مساله بود.


این مسائل درحالی مطرح می شد که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همان سال از پرداخت بدهی، ظرف مدتی کوتاه خبر داد و گفت: «بدهی های تامین اجتماعی به طرف های قرارداد با اختصاص ۱۱ هزار میلیارد ریال و ظرف ۱۵ روز آینده به تمامی بیمارستان ها، پزشکان، دندان پزشکان و داروخانه ها پرداخت می شود.»


حالا در آستانه سال ۹۶، هنوز هم مراکز درمانی با موضوع بدهی بیمه ها مواجه اند. همچنانکه مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی می گوید: «سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بدهی خود به مراکز درمانی، حتی از وام هایی با سودهای بالا هم استفاده کرده اما بازهم با کمبود منابع، برای پرداخت بدهی ها روبرو است.»


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برای پرداخت بدهی بیمه سلامت به مراکز درمانی ۸ هزارمیلیارد تومان از محل فروش اوراق قرضه در نظر گرفته شده ادامه می دهد: «در این شرایط نیز بیمه سلامت بازهم ۸ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، بنابراین روشی که در حوزه بهداشت و درمان برای ارائه خدمات به مردم درنظرگرفته شده بسیار پرهزینه بوده و امکان ادامه آن وجود ندارد.»


پزشکیان این راهم توضیح می دهد که انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، با هدف کاهش مشکلات در پرداخت بدهی صورت گرفته، و حالا همه منتظر هستند که ببنند آیا با این شرایط میزان بدهی ها کاهش پیدا می کند یانه! هرچند مسئولان وزرات بهداشت اعلام کرده اند که افزایش افراد بیمه شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیمه سلامت با مشکلات مضاعفی روبرو شده است.


موضوعی که از نظر پزشکیان تنها راه حل آن بازگشت وزارت بهداشت به قانون برنامه پنجم و اجرای سطح بندی خدمات، پزشک خانواده، گایدلاین، خرید راهبردی و پرداخت عملکردی است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر سازمان بیمه سلامت در پرداخت بدهی خود با یک سال تاخیر روبه‌رو است، می گوید: بیمه تامین اجتماعی نیز با تاخیرچند ماهه روبه رو است،  مگر این صندوق با گنجی از پول روبه رو شود و سرموعد بدهی ها را پرداخت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.