خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد ممنوعیت های صادر شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص مهاجرت غیر قانونی است.

سازمان ملل دستور ترامپ را غیرقانونی اعلام کرد

قدس آنلاین - امضای دردسر ساز ترامپ تبعات جدیدی را برای روابط آمریکا و همچنین در داخل این کشور به وجود آورده است. رییس جمهور تازه کار آمریکا در روزهای گذشته با فرمان های جنجالی اش افکار عمومی  جهان را به خودش جلب کرده است. دونالد ترامپ با دو فرمان تازه اش اعتراض های فراوانی را برانگیخته است. فرمان ساخت دیوار در مرز مکزیک و ممانعت از ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا، شروع طوفانی ترامپ را نشان می دهد. 

سازمان ملل سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ را غیرقانونی اعلام کرد

خبرگزاری فرانسه در خبری فوری به نقل از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد ممنوعیت های صادر شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص مهاجرت غیر قانونی است. «زید رعد الحسین» تاکید کرده که تبعیض علیه یک تابعیت، خودش در قوانین حقوق بشری ممنوع و قدغن است است.

قضات سه ایالت آمریکا دستور مهاجرتی ترامپ را لغو کردند

 رویترزگزارش داد، قضات دادگاه های سه ایالت آمریکا به دنبال رای صادر شده از سوی قاضی دادگاه  نیویورک در خصوص عدم استرداد آن دسته از اتباع کشورهایی که ترامپ دستور منع ورود آنها به آمریکا را صادر کرده، حکم تعلیق دستور ترامپ در این خصوص را صادر کردند. بر اساس این گزارش، قضات دادگاه های ایالات ماساچوست، ویرجینیا و واشنگتن احکام تعلیق اجرای دستور ترامپ را در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه به وقت آمریکا صادر کردند.

هم حزبی های ترامپ هم به دستور جنجالی اعتراض کردند

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم کلسی اسنل، کارون دمیرجیان و مایک دبونیس نوشت: شماری از جمهوری خواهان کنگره آمریکا در  مواجهه با انتقادات شدید و انتشار اخبار از هرج و مرج و اعتراضات در فرودگاه های سراسر کشور، روز شنبه فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را درخصوص توقف ورود پناهجویان و شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا زیر سوال بردند.

سناتور چارلی دنت، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «مسخره است. فکر می کنم هدف او را درک می کنم اما متاسفانه این فرمان بدون بررسی های کامل صادر شده است. نکات بسیار بسیار ظریفی در سیاست مهاجرتی وجود دارد که می تواند برای بسیاری از افراد بی گناه و آسیب پذیر در سراسر جهان حکم مرگ یا زندگی را داشته باشد

  وی گفت: «این ممنوعیت نود روزه زندگی دیگران را به خطر می اندازد و غیرقابل قبول است و من از دولت می خواهم اجرای این فرمان را متوقف کند تا زمانی که سیاست حساب شده تری اتخاذ شود.

 سناتور جمهوری خواه جف فلیک نیز روز شنبه در وبلاگ مدیوم علیه اقدام ترامپ مطالبی نوشت. وی که از مخالفان پیام های توئیتری ترامپ علیه مسلمانان است گفت دولت ترامپ حق دارد نگران امنیت ملی باشد اما به این اقدام که به طور گسترده مانع ورود همه کسانی است که روند مهاجرت را گذرانده اند، اعتراض کرد

 وی افزود: «این که حتی کسانی که اقامت دائم دارند نیز یا بازداشت شده اند یا حتی بازگردانده شده اند قابل قبول نیست. افزایش امنیت ملی مستلزم آن است که ما دیدگاه روشنی درباره تروریسم افراطی داشته باشیم بدون آن که آن را به همه مسلمانان نسبت  بدهیم


اعتراض گسترده چهره های شناخته شده آمریکایی

این دستور همچنین با انتقاد چهره های برجسته از جمله بنیانگذار فیسبوک و شماری از برندگان نوبل و دانشگاهیان برجسته در آمریکا روبرو شده است
«مالا هریس» سناتور دمکرات از کالیفرنیا نوشت که این دستور در روز یادبود هولوکاست امضا شده است: "اشتباه نکنید این دستوری برای منع کردن ورود مسلمانان است. روسای جمهوری آمریکا از هر دوحزب برای چندین دهه درهای کشور را به روی کسانی که از خشونت و سرکوب می گریزند باز کرده بودند. در جریان هولوکاست، ما از دادن اجازه ورود به پناهجویانی مثل ان فرانک به کشورمان ناکام ماندیم. نباید بگذاریم تاریخ دوباره تکرار شود."
«مارک زاکربرگ» بنیانگذار فیسبوک هم در یادداشتی طولانی در پروفایل خود در این سایت نوشت که "نگران" دستورات اجرایی رئیس جمهور است و اشاره کرد که او مثل خیلی دیگر از آمریکایی ها از نسل مهاجران است.
»بیل دی بلاسی»، شهردار نیویورک گفت که او "عمیقا ناراحت" است و دونالد ترامپ برخلاف اعتقادات بنیادی کشور، "پیام متفاوت وقیحانه‌ای" فرستاده است.

نامه برندگان جایزه نوبل در اعتراض به دستور ترامپ

شماری از برندگان جایزه نوبل و چهره‌های برجسته دانشگاهی در آمریکا در نامه ای از این فرمان انتقاد کرده اند.
در این نامه آمده است: «این فرمان اجرایی به رهبری آمریکا در عرصه تحقیق و آموزش عالی لطمه می زند. شمارزیادی از محققان کشورهایی که هدف این فرمان اجرایی هستند در مراکز تحقیقاتی آمریکا مشغول به کار هستنداین نامه اضافه کرده است: «تنها از کشور ایران، در سه سال گذشته سه هزار دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌های آمریکا در مقطع دکترا فارغ التحصیل شدنددر میان امضا کنندگان این نامه، نام مریم میرزاخانی ریاضی دان برجسته ایرانی دیده می شود

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.