سنندج-مدفون شدن ۱۶کولبر و کشته شدن ۴نفر از آن ها بر اثر سقوط بهمن در یکی از مناطق مرزی سردشت و کشته شدن ۲کولبر دیگر در بانه؛ خبرهایی هستند که این روزها در رسانه ها و فضای مجازی کشور و کردستان دست به دست می چرخد.

فعالیت قانونی در سایه بی قانونی/«یار رنج» ها در کردستان حمایت می خواهد

قدس آنلاین- فردین کمانگر: براساس آمارهای رسمی، ۱۱هزار خانوار در قالب ۶۰هزار نفر در استان کردستان دارای کارت کولبری هستند که در معابر مرزی که تعیین شده و به صورت رسمی تعریف شده است مشغول کولبری هستند که درآمد این افراد مبالغی روزانه در حدود ۵۰هزار تا ۸۰هزار تومان می باشد و بیشتر بارهایی همچون لاستیک، پارچه و از این نوع محصولات را از آن سوی مرز به داخل کشور وارد می کنند و در مسیرهای سخت گذر  عبور می کنند و این افراد در بسیاری موارد نیز دچار آسیب هایی همچون مصدوم شدن براثر انفجار مین و بسیاری موارد دیگر می شوند.

کولبران که بیشتر ساکنین روستاها و شهرهای مرزی هستند برای تأمین زندگی خود ناچار هستند که باری را حمل کنند که چندین برابر وزن خود را بر دوش بگیرند و از مناطق سخت گذر عبور کنند. هرساله چندین نفر از کولبران دچار آسیب و برخی نیز کشته می شوند.

تلاش برای لقمه ای نان حلال

یکی از کولبران که در مرز بانه مشغول فعالیت می باشد در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: من دارای ۴نفر عائله هستم و هیچ منبع مالی ندارم و به ناچار کوله بری می کنم.

فاتح محمودی توضیح می دهد: در کردستان هیچ نوع کارخانه و کارگاهی وجود ندارد و متأسفانه بسیاری از ساکنان مناطق مرزی به شغل کولبری مشغول هستند و ما تنها برای جابه جایی بار در این مناطق مشغول هستیم.

 تداوم رنج کولبران

یکی از حقوق‌دانان کشور نیز در این باره می گوید: انگار قرار است کولبران همزاد رنج باشند و همواره کوله بارشان مملو از درد و رنج باشد. جمعیت وسیعی در نوار مرزی استانهای آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه برای امرار معاش و تأمین معیشت خانواده مجبور به کولبری هستند.

حسین احمدی نیاز ادامه می دهد: در قبال اندک پولی که صرفا کفاف هزینه یک شبانه روز خانواده کولبر خواهد بود،   کولبران به کوه و کمر می زنند و کولبری سرما و گرما ندارد، شب و روز نمی‌شناسد و هیچ رحمی برای کولبران قایل نیست.

قانونی برای کولبران

وی به نبود قانونی برای حمایت از کولبران اشاره می کند و می افزاید: با بررسی همه قوانین مصوب و متون حقوقی ایران  ملاحظه می شود که متأسفانه هیچ قانونی از کولبران حمایت نمی کند و این قشر ستمدیده از هیچ پوشش و حمایت حقوقی برخوردار نیستند. از دیگر سو کولبران از مصیبت های فراوانی رنج می برند، رنج رفتن روی میدان مین، رنج بیکاری، رنج دستمزد پایین، رنج نداشتن سندیکای کاری، رنج بیماری، رنج پیری زودرس به علت سنگینی بار، رنج اندوه، رنج راه های ناهموار، رنج متهم شدن به قاچاقچی، رنج استثمار، رنج برف و سرما، رنج زوزه گرگ و...

احمدی نیاز تصریح می کند: به علت نبود سندیکای حمایتی و نبود پوشش حمایتی، آمار دقیقی از شمار کولبران در دست نیست اما نمی توان انکار کرد که جمعیت زیادی در این مناطق مشغول کولبری هستند. هنوز دولت یا نهادهای حمایتی و بیمه ای هیچ برنامه ای برای مساعدت و حمایت از کولبران ارایه نکرده اند.

مصیبت خانواده های مرزنشین

وی همچنین به حادثه کشته شدن کولبران در سردشت و کشته شدن ۴ کولبر بر اثر ریزش انبوه برف ملاحظه می‌شود به علت فقدان بیمه و نبود برنامه‌ حمایتی، رنج و مصیبت فراوانی بر خانواده آنان وارد می شود.

این وکیل پایه یک دادگستری اضافه می‌کند: کولبران تن خود را سپر رنج طبیعت برای بدست آوردن تکه نانی حلال کرده اند. واقعیت مسأله این است که کولبران یک واقعیت تلخ در نوار مرزی این سه استان به حساب می آیند آنان باید برخوردار از همه قوانین و حقوق اجتماعی باشند و بتوانند با تأسیس نهادهای صنفی و حمایتی از مشکلات خود بکاهند.

امنیت مرزها

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار ما پیرامون مشکلات کولبران در کردستان و مناطق مرزی کشور می گوید: مرزنشینان نقش بسزایی در حفاظت و پاسداری از کیان اسلامی حضوری فعال در عرصه های انقلاب داشته و دارند.

منصور مرادی با اشاره به طرح های دولت در اجرای برنامه های حمایتی در مناطق مرزی می افزاید: بنابراین دولت در اجرای طرح پرداخت سود سهام فرآورده های نفتی بر آن است که سود اصلی نصیب مرزنشینان شود و شاید تأثیر بسزایی در تغییر روند زندگی مرزنشینان نداشته باشد اما می تواند تغییر جزیی را ایجاد کند.

وی با اشاره به مشکل روستاییان مرزنشینی که در مرحله اول شامل این طرح نمی شوند عنوان می کند: برای پیگیری این موضوع مکاتباتی با وزارت کشور و همچنین استاندار کردستان داشته ام و در تلاش هستیم که این روستائیان نیز مشمول طرح شوند.

رئیس مجمع نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به کشته شدن چند کولبر در کردستان عنوان می کند: حادثه ای که اتفاق افتاده بود خارج از مرز کولبری بوده است و معابر کولبری که از سوی مراجع ذی‌صلاح اعلام شده است زیرا در بحث کولبری ما دارای ۳ مرز کولبری هستیم که کولبری در این معابر به صورت رسمی انجام می شود و خارج از آن قاچاق قلمداد می شود و اگر خارج از این موارد باشد امکان اتفاق افتادن چنین حوادثی همچون کشته شدن کولبرها را داریم.

منصور مرادی با اشاره به پیگیری نمایندگان استان برای رفع مشکلات کولبران در مرزهای استان می گوید: همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند که «کولبرها قاچاقچی نیست» و با توجه به این که محدودیت های مرزی و معابر کولبری مشخص شده است از هموطنان انتظار داریم که این موارد را ملاحظه کنند و به مسؤولان امنیتی و نظامی استان عنوان کرده ایم.

وی همچنین به ارائه راهکارها برای کاهش قاچاق در استان اشاره می کند و می گوید: برای پیشگیری و کاهش شغل های کاذب همچون کولبری در مرز؛ لایحه ای را برای رسمی کردن معابر مرزی در استان به وزارت کشور و هیأت دولت و سپس به مجلس ارائه داده ایم که بصورت قانونی و دائمی باشد نه به صورت معابر کولبری.

حاشیه ای امن برای قاچاقچیان

در ادامه نماینده مردم شهرستان های سنندج و مریوان نیز عنوان می کند: قاچاقچیان حرفه ای در حاشیه ای امن قرار گرفته اند اما  کولبران همیشه در معرض آسیب ها و تهدیدات قرار دارند و گاهی در معرض تیر، حوادث و بلایای طبیعی همانند بهمن و سیل قرار می گیرند.

سید احسن علوی اضافه کرد: این موارد ناشی از آن است که مردم ما به دنبال تأمین هزینه های زندگی سختی ها و مشقات زیادی را در فصول مختلف سال را تحمل می کنند.

این نماینده مردم کردستان در ادامه به پوشش خبری، مشکلات کولبران از رسانه ملی و کشوری اشاره می کند: در کشور ما اخبار زیادی وجود دارد و متاسفانه خبر درگذشت کولبران نیز به حاشیه رانده شده است ودر چند دهه گذشته کولبران تلفات جانی و مالی را داده اند و در رسانه های کشور به این مهم توجه نشده است و رسانه ملی باید به بررسی عوامل و علل کولبری در کردستان توجه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.