رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت‌علمی ‌دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه زنان ایرانی در شرایطی برتر از سایر زن‌های جهان به سر می‌برند، این شرایط را مرهون پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مبارزات حضرت امام(ره) و التزام نظام اسلامی ‌به مکتب اهل بیت(ع) دانست.

انقلاب اسلامی ‌چهره‌ای نو از زن را به جهان ارائه داد

قدس آنلاین - دکتر جمیله‌ علم‌الهدی دراختتامیه هفتمین دوره مطالعاتی و دانش‌افزایی «شجره طوبی»، در جمع بانوان نخبه کشورهای اسلامی‌ به 3 الگویی که زنان در کشورهای مختلف دنیا از آن پیروی می‌کنند، اشاره کرد وگفت: در بعضی کشورها زنان هنوز از الگوی سنتی پیروی می‌کنند. در این الگو زنان دغدغه خانه و تجملات زنانه دارند و به فکر مسایل اجتماعی نیستند. وی افزود: در الگوی دوم که زنان جوامع پیشرفته به آن توجه دارند، رقابت و و نبرد با مردان برای کسب پول و قدرت بیشتر مورد توجه زنان است.

علم‌الهدی گفت: در این الگو زنان در جنگی نابرابر با مردان به دنبال کسب حقوقی برابر با آنها هستند که البته این نبرد به نابودی زن‌ها می‌انجامد.

او با بیان اینکه امام خمینی(ره) با تأسی از اهل بیت(ع) و برقراری حکومتی اسلامی،‌ چهره‌ای نو از زن را به جهان ارایه داد، گفت: در الگوی سوم که به برکت پیروزی انقلاب و دفاع جانانه ایران در جنگ 8 ساله حاصل شد، ظرفیت‌های تازه‌ای از زن کشف شد و وضعیت خانواده و نقش زن در خانواده و اجتماع بازتعریف شد. 

علم‏‌الهدی تصریح کرد: دفاع مقدس نشان داد که نهادهای آموزشی امکان تربیت فرزندانی که با پای خود به میادین شهادت بروندرا ندارند و شرایط جنگ باعث می‌شود زنان انقلابی به عنوان مادر و همسر، فرزندان و همسران خود را برای نبردی که منجر به شهادت می‌شود، آماده و مهیا کنند.

به اعتقاد وی، استکبار جهانی بعد از جنگی فیزیکی که با ایران از سر گذراند، جنگ دیگری را با زنان ایران آغاز کرد که در این جنگ خانواده هدف مبارزات قرار گرفته است.

این عضو هیأت‌علمی ‌دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: نوع حضور امروز زنان ایرانی در کوچه و خیابان نشان می‌دهد که این جنگ بسیار پیچیده‌تر از جنگ اول طراحی شده و ویژگی آن این است که دشمن در خانه با ما می‌جنگد و هیچ نقطه‌ای از کشور دور از چشم دشمن نیست. تهدید این جنگ برای ایران این است که زنان دوباره به همان 2 الگوی سنتی و مدرن بازگردند و الگوی انقلابی خود را از دست بدهند.

او خطاب به زنان حاضر در همایش و مهمانان خارجی گفت: همه زن‌های کشورهای اسلامی ‌بعد از اتمام جنگ‌های فیزیکی کشورشان شاهد این جنگ نرم خواهند بود؛ جنگی که نابرابر است و فقط با تأسی به اهل بیت(ع) و الگوی زن مسلمان می‌توان پیروز از صحنه این رقابت بیرون آمد.

در ادامه این همایش، مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ‌از ضرورت برگزاری چنین گردهمایی‌ها و نشست‌هایی صحبت کرد. دکتر حجازی گفت: پرداختن به زن و نقش محوری آن در خانواده موضوع جدیدی نیست و همیشه در تمامی ادوار مهم و مورد توجه بوده است. اما تغییر سبک زندگی و وضعیتی که زن در حال حاضر در خانواده و جامعه دارد، حساسیت این مسأله را دوچندان کرده است.

وی افزود: در این آشفتگی ذهنی و روحی که بر جامعه زنان دنیا حاکم شده است، وظیفه زنان مسلمان است تا با هم‌اندیشی و همفکری بتوانند نگاه صحیح  و نابی که اسلام از زن مسلمان ارایه می‌دهد را گسترش دهند و راهکارهای مناسبی برای تغییر نگاه دنیا نسبت به زن پیدا کنند.

به گفته حجازی، تبیین دیدگاه اسلام درباره جایگاه زن و مقایسه آن با سایر مکاتب مادی، جایگاه زنان در تعلیم و تربیت و ایجاد تمدن نوین اسلامی، حقوق بشر و زنان، سبک زندگی و نقش رسانه در عصر حاضر، خویشتنداری در اسلام با تأکید بر مقوله حیا و غیرت، پرداختن به سیره امام رضا(ع) در حوزه خانواده و تعلیم و تربیت از جمله مسایلی هستند که زنان نخبه جهان اسلام در این گردهمایی موفق شدند نسبت به آنها هم‌اندیشی و همفکری کنند و چالش‌های پیش روی تحقق این مسایل را مورد بررسی قرار دهند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.