یزد- مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد با بیان اینکه آب از اهمیت زیادی برای یزد برخوردار است گفت: اگر فکری برای آب دراستان یزد نشود، آینده دشواری برای این استان و به ویژه کشاورزان رقم خواهد خورد.

فکری برای آب استان نشود، آینده دشواری برای کشاورزی رقم خواهد خورد

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، علی جهازی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با گرامیداشت سی وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهارداشت: شش طرح تعاون روستایی با سرمایه‌گذاری ۲۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال در ایام الله دهه فجر در شهرستان‌های یزد، تفت، خاتم و بهاباد به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه در استان ۱۰۶ هزار نفر به کار کشاورزی مشغول هستند افزود: این افراد تحت پوششش تعاونی‌های روستایی و کشاورزی هستند وهم‌اکنون در یک هزار تشکل روستای، کشاورزی، تولید و زنان و ۱۲ نظام صنفی کارهای کشاورزی تحت نظارت این سازمان فعالیت می‌کنند.

جهازی تصریح کرد: این سازمان در سه سال گذشته بیش از۶۰۰ هزار تن محصول  کشاورزی  را به صورت توافقی از کشاورزان استان یزد خریداری کرده و ۱۲ هزار تن محصولات کشاورزی استان هم توسط نهادها و سازمان‌ها به خارج از کشور صادر شده است.

وی درمورد علت توقف طرح‌های عرضه مرغ سایزبندی شده و توزیع شیر کامل پاستوریزه نیز گفت: متاسفانه این دو طرح به دلیل عدم همکاری مناسب در استان متوقف شد که طرح توزیع شیر کامل پاکتی که از طعم خوب و مورد علاقه ذائقه یزدی‌ها  بهره‌مند است، پس از رایزنی‌ها مجدداً از ۲۲ بهمن‌ماه عملیاتی و توزیع ان آغاز می‌شود.

جهازی در مورد طرح سایزبندی مرغ نیز گفت: این طرح هر چند با همکاری خوب اتحادیه و توزیع موفق همراه بود و می‌توانست به نفع تولیدکنندگان و مرغداران باشد ولی به دلیل پاره ای از مشکلات متوقف شد.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان خاطر نشان ساخت: اختلاف قیمت محصولات از مزرعه تا سفره مردم بسیار زیاد است و متاسفانه دلالان زیادی که در بازار هستند،که قیمت محصولات را افزایش می دهند و همچنین وجود ضایعات زیادی که در محصولات داریم، زمینه افزایش قیمت را فراهم کرده است.

جهازی در خصوص وضعیت خیار گلخانه در استان افزود: در استان مجموعه‌ای هستند که خیار گلخانه‌ای را صادر می‌کنند و کسی در استان نیست یا نتوانسته که این مجموعه را کنترل کند و طرحی هم در این زمینه آماده شد که در زمینه بازاررسانی محصولات گلخانه‌ای فعالیت کند ولی متاسفانه عزمی برای اجرای آن در استان وجود نداشت.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان نیز در این نشست گفت: ۱۴ هزار نفر در این اتحادیه‌ها مشغول به کار هستند، و قیمت تمام شده شیر تولیدی و قیمتی که کارخانه از دامدار می‌خرند به گونه‌ای است که اگر ادامه پیدا کند دامداران نابود می‌شوند.

امیر ثقفی افزود: در حال حاضر تعدادی ازدامداران که توان مالی بالایی ندارند و نتوانسته‌اند با این وضعیت و قیمت‌های پایینی که شیر از آنها خریداری می‌شود، به کار خود ادامه دهند وبا مشکلات فروانی مواجه شده اند.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات به دامداران وکشاوزران گفت: وام‌هایی با بهره ۱۸ الی ۲۰ درصد به هیچ عنوان در بخش کشاورزی و حتی در بخش صنعت مقرون به صرفه نیست و تسهیلات بانکی توجیه اقتصادی برای کشاورزان ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی روستایی استان نیز دراین نشست گفت: کشتارگاه‌های مرغی که در استان موجود می باشد  از امکانات مناسب وکافی برخوردارنمی باشند و به دور از استانداردهای جهانی هستند.

محمود خلیلی  با بیان اینکه قیمت مرغ در بازار نوسانات زیادی داشته اظهارداشت: زمانی که جوجه یک روزه قیمت متفاوتی دارد و در بعضی مواقع ۴۰۰۰ تومان است و قیمت دام هم متفاوت است، وبه طبع آن  قیمت گوشت مرغ هم کم و زیاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.