استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت علوم انسانی در کشور گفت: علوم انسانی در سطح کشور بسیار ضعیف عمل می‌کند و باید این رشته مورد توجه قرار گیرد.

نباید برای پیشرفت غرب را الگو قرار دهیم/لزوم توجه بیشتر به علوم انسانی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محسن نصری عصر امروز در مراسم روز گرامیداشت فناوری فضایی و روز بسیج مهندسین صنعت، با اشاره به تفاوت نگاه پیرامون میزان توسعه یافتگی در کشورهای دنیا، اظهار داشت: اکثر افراد، کشورهای توسعه یافته را کشورهایی مانند آمریکا، ژاپن و کشورهای قاره اروپا می‌دانند. با همان نگاه، کشوری همانند ما جهان سوم و شاید عقب افتاده‌تر از آن معرفی شود.

وی افزود: در صورتی که نگاه ما به جهان نگاهی از سوی قرآن کریم و نهج‌البلاغه باشد؛ شاخصه‌های توسعه نیز متفاوت می‌شود. زمانی که به دنیای اطراف خود نگاه می‌کنیم مهمترین نکته بینش و دیدگاهی است که ما به دنیا داریم. امام علی(ع) در وصیت نامه خود نظم و تقوا را در تمدن‌سازی و توسعه فرهنگی امری بسیار مهم می‌دانند.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه اکنون جامعه نیازمند نظم و تقواست، گفت: نظم و تقوا که حضرت امیرالمومنین(ع) ما را به آن سفارش کرده‌اند متاسفانه در جامعه رعایت نمی‌شود و اکنون جامعه ما با رعایت نکردن این موضوع دچار مشکل بزرگی است.

وی افزود: فراگیری علم بسیار در دین ما سفارش شده است؛ در روایات گفته شده که حتی برای فراگیری علم انجام دادن عمل غیر اخلاقی مانند چاپلوسی نیز اشکال ندارد. اکنون زمانی است که باید فراگیری علم در جوامع ما بسیار مورد توجه باشد. در کنار توجه به فراگیری علم باید به استفاده از اخلاق در کنار علم نیز توجه شود زیرا استفاده هر دو این موارد در کنار هم می‌تواند نتیجه مطلوبی دهد.

نصری با بیان اینکه اکنون کشورهای غربی استفاده خوبی از تکنولوژی ندارد، خاطرنشان کرد: کشورهایی که خود را توسعه‌یافته و طرفدار حقوق بشر می‌دانند با استفاده از تکنولوژی خود در کشورهای زیادی انسان‌های زیادی را به قتل رسانده‌اند. این کشورها با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی که در اختیار دارند در حال نقض حقوق بشر هستند ولی کوچک‌ترین اتفاقی در ایران صدای بسیاری از آن‌ها را پیرامون حقوق بشر به صدا در می‌آورد.

وی افزود: با نگاه به کشورهای توسعه‌یاقته می‌توان به خوبی استفاده از علم و اخلاق را در کنار هم متوجه شد، علم همراه با ایمان می‌تواند به کمک جوامع بیاید در غیر این صورت ارزشمند نیست.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه براساس اعلام برنده جایزه نوبل اقتصادی، ضریب جینی در ایران بهتر از آمریکا است، تصریح کرد: یکی از اقتصاددانان که چند سال گذشته برنده جایزه نوبل اقتصادی شد مدتی پیش پیرامون نابرابری در کشورهای ایران و آمریکا، میزان نابرابری را در ایالت متحده بیشتر دانست.

وی ادامه داد: وضع بهتری در میان دیگر کشورهای خارجی نسبت به کشور ما وجود ندارد، زیرا این آماری است که از اقتصادان آمریکایی منتشر شده است.

نصری افزود: امروز قرار نیست برای پیشرفت، کشورهای بزرگ غربی را الگوی خودمان قرار دهیم. بهترین الگوی مناسب را خداوند در قرآن کریم و پیامبر اسلام در صدر اسلام به ما معرفی کرده‌اند. جامعه ما متاسفانه علوم انسانی ضعیفی را دارد و باید در افزایش سطح کیفی علوم انسانی در جامعه تلاش کنیم. علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد دانشگاه اصفهان پیرامون تعریف شاخصه‌های مطلوب برای تمدن نوین اسلامی خاطرنشان کرد: برای اینکه تمدن نوین اسلامی را در کشورمان به وجود آوریم باید شاخصه‌های این تمدن را خودمان تعریف کنیم. باید در ابتدا نوع نگرشمان را در زندگی مشخص کنیم، به این معنا که نگرش اسلامی باشد یا نگرشی غیر از اسلام را انتخاب کنیم.

وی افزود: زمانی که علم ما همراه با ایمان باشد افرادی مانند شهید شهریاری به وجود می‌آیند. شهریاری فردی بود که با وجود علم بسیار زیادی که داشت اما دانش خود را در برابر پول و خدمت به کشورش قرار نداد. متاسفانه اکنون در سطح کشور افرادی را می‌بینیم که تا زمان دریافت هزینه کاری را انجام نمی‌دهند.

مشکلات اقتصادی و فرهنگی به دست مردم برطرف می‌شود

عباس حاج‌رسولی‌ها عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم با اشاره قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: در دروان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران حکومت شاهنشاهی به معنای حکومت کامل بر مردم بود. در آن دوران من دانشجو بودم و فضای دانشگاه‌های ما فضایی سرشار از خفقان بود.

وی افزود: در کنار خفقان و حکومتی که خاندان پهلوی بر مردم داشتند، آمریکایی‌ها نیز تسلط بسیار زیادی بر ایران داشتند. در آن زمان یک خلبان اجازه استفاده و یادگیری از تجهیزات جنگنده‌های موجود در ارتش را نداشت و همه اختیارات در دست مستشاران بود. آمریکایی‌ها انسان‌هایی بسیار وحشی بود‌ه‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به لطف الهی به پیروزی رسید، گفت: انقلاب اسلامی، یک انقلاب الهی بود که تدبیر امام خمینی (ره) را به همراه داشت. خوشبختانه پس از انقلاب عزت کشورمان بیشتر شده که این از نتایج این انقلاب شکوهمند است.

وی افزود: یکی از دوستان خاطره‌ای از سفر به پاکستان نقل می‌کرد، بنا به گفته او زمانی که در پاکستان بودند همراه با سفیر پاکستان در افغانسان در نظر داشته‌اند که بازدیدی از کشور افغانستان انجام دهند. وی تعریف می‌کرد در فرودگاه پاکستان بسیار منتظر بودیم که به افغانستان پرواز کنیم، اما پس از مدتی به ما گفته شد که سفیر آمریکا در پاکستان اجازه این بازدید را از افغانستان نداده است. این خاطره به این معناست که ایران کشوری مستقل بوده و از هیچ کشوری دستور نمی‌پذیرد.

حاج رسولی‌ها با بیان اینکه پس از گذشت سال‌های بسیار از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید قدردان این انقلاب باشیم، خاطرنشان کرد: ایران اکنون کشوری است که مردم در همه عرصه‌های آن خود مسئولان را انتخاب می‌کنند. جمهوری در ایران به معنای واقعی در حال اجراست و مردم کشور خود را اداره می‌کنند.

وی افزود: اکنون دچار مشکلات فرهنگی و اقتصادی هستیم که بازهم مردم و بسیج باید برای برطرف کردن این مشکلات به میدان بیایند. همیشه مردم و بسیج در موقعیت‌های گوناگون، به کمک مسئولان آماده و مشکلات را حل کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.