رشت- بارش برف شدید در رشت موجب شکستن تعداد زیادی از درختان شد به گونه ای که چند پارک شهر رشت برای ایمنی شهروندان بسته و رفت و آمد در برخی از مسیرهای شهر دچار اختلال شد.

مدیریت بحران گیلان شایسته چه نمره ای است؟

بر اساس اعلام هواشناسی از چند روز قبل از بارش برف شدت کولاک و برف در استان پیش بینی شده بود و در همان ساعات اولیه جلسه ستاد بحران در استانداری تشکیل شد و همه بر این باور بودند که مدیران اجرایی این بار  دیگر آماده مقابله با حوادث هستند.

 متاسفانه در همان ساعات اولیه شب پنج شنبه با بارش های اندک برف، ستاد بحران استان مدیریت درستی از خود نشان نداد و امروز به زعم اینکه سه روز از اتمام بارش برف می گذرد هنوز راههای اصلی شهر رشت ، خیابانها ی اصلی ، کوچه های فرعی و تقاطع های غیر هم سطح مملو از برف است و مدیریت بحران شهری نتوانست اوضاع بحرانی را به درستی مدیریت مدیریت کند.

شو روز از اتمام بارش برف گذشته است در شهر رشت که قدم میزنی اکثر درختان شکسته اند و سیم های برق آویزان شده اند، کابل های اصلی برق دچار آسیب شده اند، شهر در خاموشی است،دکل های مخابراتی اسیب دیده اند،از ماشین های برف روبی خبری نیست!

بعد از گذشت سه روز و عملیات امدادی ۸۰ اکیپ و کمک رسانی از استانهای همجوار باز هم نصف مشترکین برق استان در خاموشی به سر می برند!

خدمات شهرداری رشت در این چند روز بسیار ضعیف بود وطبق مشاهدات خبرنگاران ما ماشین آلات برف روبی در مناطق شهری انگشت شمار بودند و به قول سخنگوی شورا نصف ماشین های برفروبی در خارج از کلانشهر رشت برای امداد رسانی آماده به خدمت بودند!

مسئولان راهور اذعان داشتند تعداد زیادی از اتوبوس هایی که از شهرهای دیگر به استان سرازیر شده بودند به علت‌نداشتن زنجیر چرخ در خروجی شهر رشت قادر به حرکت نبودند و باعث مسدود شدن راههای اصلی شهر شدند یعنی در واقع توپ رو باز هم به زمین دیگران حواله کردند!

برف اخیر گیلان تکرار تراژدی برف این استان در سال ۸۳ و ۸۶ است. در ان سالها شدت بارش برف به حدود یک و نیم متر بود و عملکرد شان به دلیل نداشتن تجربه ضعیف  بود ولی برف سه روز اخیر با ۶۰سانتی مترچه توجیهی می تواند داشته باشد؟

متاسفانه به رغم تجربیات آن سالها، ستاد مدیریت بحران این روزها بسیار بی تجربه عمل کرد و در حد شعارهای تبلیغاتی بحران را مدیریت کرد وقتی تمام ادارات شهرستان در روز کاری تعطیل میشود ! وقتی شهر در سکوت برف غوطه ور میشود! وقتی بهانه های مسئولان با این جمله که برف آبدار بود ، شبکه برق فرسوده بود ، درختان شکسته مانع ایجاد کردند و ... با چه ادله ای قابل پاسخ است!

استاندار گیلان از شهردار رشت به خاطر مدیریت ضعیفش گله می کند آنوقت در رسانه های تصویری لبخند شهردا در کنار استاندار در بازدیدهای خیابانی در بحران برفی مردم را آزار می دهد.

وقتی مدیریت بحران کلانشهر رشت با وجود آماده‌باش کامل قادر نیست خیابان‌های اصلی شهر را باز نگه دارد مدیریت بحران چه معنایی می‌دهد؟ به‌راستی توانایی مسئولان گیلان در مواقع بحران همین است؟

اینکه ما در مدیریت بحران ضعیف عمل کرده‌ایم ماجرای تازه‌ای نیست، اما سؤال اصلی این است که تا کی می‌خواهیم فرار رو به‌جلو داشته باشیم  و آیا طرح‌های پدافندی برای جلوگیری از این اتفاق‌ها نیست؟

حال با تمام این اوصاف شایسته است به مدیریت بحران استان با این عملکرد سریع و کیفی چه نمره ای بدهیم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.