بودجه سرانه آموزشی برای هر دانش آموز ۳ میلیون و ۳۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده و این عدد به ۱۱ میلیون دانش آموز مدارس دولتی تعلق دارد.

سرانه آموزشی هر دانش آموز۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان

قدس آنلاین - معاون وزیر آموزش و پرورش می گوید: بودجه سرانه برای هر  دانش آموز مبلغ ۳ میلیون و سیصد هزار تومان در نظر گرفته شده است . علی زرافشان می افزاید: طبق مصوبات شورایعالی آموزش و پرورش،سرانه آموزشی به دو دسته تقسیم می شود. یکی این که تمامی بودجه آموزش و پرورش را به تعداد دانش آموزان مدارس دولتی تقسیم می کنند و عدد به دست آمده را در مصوبه شاخص های شورایعالی به اسم سرانه تعریف کرده اند که این بودجه برای هر نفر دانش آموز مبلغ ۳ میلیون و سیصد هزار تومان در نظر گرفته شده است و این عدد به ۱۱ میلیون دانش آموز مدارس دولتی تعلق دارد.

وی معتقد است: بهتر این است کلمه سرانه را قیمت تمام شده هزینه تحصیل یک دانش آموز نامگذاری کنیم چون در بودجه ردیف مستقل دیگری هم با عنوان سرانه آموزشی داریم که این مبلغ برای هزینه های جاری مدارس مثل آب و برق و گاز و تعمیرات و دیگر هزینه های مدرسه است و باید تامین امکانات کمک آموزشی و تربیتی را نیز به آن اضافه کنیم که در مدرسه برای دانش آموزان هزینه می شود .

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید می کند:آنچه بیشتر در جامعه مطرح است همین سرانه نوع دوم است که با توجه با افزایش بودجه آموزش و پرورش این مبلغ هم افزایش پیدا می کند.

اما هنوز این مبلغ برای هزینه های جاری مدارس کفایت نمی کند و البته یک دلیل آن هم نحوه توزیع سرانه در مدارس است که به شکل تقسیم بر هر دانش آموز در مدارس توزیع می شود بنابر این مدارس کم جمعیت سرانه کمتری را دریافت می کنند ولی خیلی از هزینه ها، ابزار و امکاناتی که در مدارس پرجمعیت  مصرف می شود در این مدارس هم مصرف می شود.

وی می افزاید:در حال حاضر در بعضی از کشورها هزینه یک کلاس به عنوان سرانه در نظر گرفته می شود بنابر این اگر متوسط هر کلاس را ۲۰نفر در نظر بگیریم هزینه های جاری معقول تر محاسبه خواهد شد.چرا که برای یک کلاس ده نفره هم سیستم سرمایشی و گرمایشی و دیگر موارد  مورد استفاده قرار می گیرد.

طبق اظهارات زرافشان آموزش و پرورش همواره سعی دارد توزیع سرانه آموزشی را بر اساس توجه به توسعه عدالت آموزشی انجام دهد.

 وی تاکید می کند: بر اساس تحقیقات انجام شده در چند سال اخیر ۴۰۰ شاخص در نظر گرفته می شود و سرانه مدارس توزیع می شود.

به عنوان مثال ضرایبی برای استان ها بر اساس محروم و برخوردار در نظر گرفته شده که بالاترین ضریب را استان سیستان و بلوچستان و کمترین را تهران داراست.یعنی برای استان های محروم سرانه بیشتری در نظر گرفته شده است.

معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش می افزاید:بودجه به صورت سالانه توزیع می شود و ما در هر سال  دونیم سال آموزشی داریم .یعنی اکنون سال ۹۵ است ولی ما سال تحصیلی ۹۵-۹۶ داریم.

به همین دلیل بخشی از سرانه های مدارس مربوط به سرانه آموزشی سال قبل می شود.وی یاد آور می شود چند روز قبل هم مبلغ ۱۵۰میلیارد تومان در بین مدارس توزیع شد اما واقعیت اینست که از سال های پیش هم ما با مشکل سرانه مدارس روبه رو هستیم بنابراین دو راه وجود دارد یکی این که وقت تصویب بودجه هزینه تمام شده هر دانش آموز را محاسبه کنیم. یا عدد ثابتی را به مردم اعلام کنیم که مردم به مدارس کمک کنند.

بنابراین برای این کمبود بودجه باید راهکار درستی در پیش بگیریم که این مشکل حل شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.