بررسی تماس های اخیر «دونالد ترامپ» با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تصویری از سیاست های او را منعکس می کند، به گونه ای که ائتلاف به اصطلاح اعتدال عربی که در زمان «جورج بوش» پسر به اوج قدرت رسید، با دوشیدن شیر گاو سعودی احیا خواهد شد.

باج خواهی ترامپ از عربستان و سیاست دوشیدن شیر گاو سعودی تا آخرین قطره

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «رأی الیوم» در مقاله ای به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: پس از تماس تلفنی «ترامپ» با سه تن از سران ائتلاف نظامی به اصطلاح «اعتدال عربی» یعنی «ملک سلمان»، «عبدالفتاح السیسی» و «محمد بن زاید» ولی عهد امارات، لحن آمریکا در قبال این سه کشور چرخش معکوس داشته است حال آنکه در مقابل، ایران را به دلیل آزمایش موشک بالستیک به بهانه نقض برنامه توافق هسته ای با لهجه شدید اللحنی تهدید کرده است. همچنین چهار هلی کوپتر آمریکا به بهانه حمله به پایگاه نظامی «القاعده» در شهر «البیضاء» یمن ۴۰ غیر نظامی زن و کودک را شهید کردند و این به مفهوم از سرگیری سیاست حمایتی آمریکا از عربستان است.

از خلال اقدامات عربستان سعودی پس از گفتگوی تلفنی پادشاه این کشور با «ترامپ» چنین بر می آید که سنگ بنای توافق های سیاسی جدیدی با عنوان خصومت با ایران و متحدان آن در یمن، سوریه و عراق و نیز حمایت مالی از عربستان برای انجام طرح های زیربنایی بین دو طرف گذاشته شده که در راستای تحقق وعده های انتخاباتی «ترامپ» و احیای عظمت آمریکا طراحی شده است.

تشدید دشمنی علیه ایران توسط «ترامپ» با طرح معاملات جدید ده ها میلیارد دلاری سلاح آمریکا با عربستان و کشورهای خلیجی به بهانه تقویت نظامی در مقابله با خطر ایران صورت گرفته است و چه بسا این معاملات، بخشی از باج خواهی های «ترامپ» از این کشورها در قبال سیاست حمایتی خود می باشد.

دو نکته ای که بر اجابت سریع خواسته های مالی و سیاسی «ترامپ» توسط عربستان سعودی تأکید می کند:

نخست: حمایت عربستان و امارات از اقدامات «ترامپ» در منع ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا به اعتبار اقدامات مستقل و حاکمیتی. سکوت علمای دینی در قبال این اقدامات و عدم انتقاد آنان، نشان از وجود دستورات و یا تهدیداتی در این زمینه دارد. شایان ذکر است که «جمال خاشجی» نویسنده سعودی که با حضور در کنفرانسی در واشنگتن انتقاد نرمی از «ترامپ» کرده بود، بیش از یک ماه است که از نوشتن و یا صحبت در هر نوع رسانه ای منع شده است.

 دوم: اظهارات «خالد الفالح»، وزیر انرژی عربستان در شبکه تلویزیونی «بی بی سی». وی طی این اظهارات تصریح کرد کشورش در راستای تأیید سیاست انرژی دولت «ترامپ» با تکیه بر سوخت فسیلی، در بخش گاز و نفت آمریکا سرمایه گذاری کرده است. به اعتقاد او چنین سرمایه گذاری ها توسط کشوری که پروژه های زیربنائی خود را به دلیل بحران مالی متوقف و سیاست های ریاضتی را بر ملت خود تحمیل کرده است، مفهومی جز رشوه ندارد. سرمایه گذاری کشورهای خلیج در بخش انرژی آمریکا باعث کاهش نیازهای نفتی این کشور و بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در این زمینه می شود بنا بر این چنین اقدامی به صلاح این کشورها نیست.  

ترامپ قصد دارد طبق وعده انتخاباتی خود با ایران و تروریسم  همزمان مبارزه کند اما با پول و نیروی عرب. کشورهای مرتبط با این موضوع باید خود را برای تنش و بحران بیشتر و یا شاید جنگ سرد و گرم  آماده کنند.

محور ائتلاف به اصطلاح«اعتدال عربی» با قدرت بازگشته و ایران و متحدان آن هدف هستند. این امر به مفهوم دوشیدن شیر عربستان سعودی تا آخرین دلار است. این یک سیاست جدی آمریکا با عنوان مداخله نظامی مجدد و افزایش تنش و بحران و تروریسم است که طبیعتا قربانیان آن مردم منطقه و ثروت های آنان است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.