ساری- کشاورزی یکی از محورهای بنیادین اقتصادی و مهم‌ترین رکن تامین کننده امنیت غذایی سیاسی و اجتماعی کشور بوده و برنج یکی از محصولات استراتژیک و اساسی در کشور است.

کشاورزی مهم‌ترین رکن تامین کننده امنیت غذایی، سیاسی و اجتماعی کشور است/ تولید برنج سالم بهترین راه برای قطع وابستگی

به گزارش قدس آنلاین، محمود حجتی یکشنبه در پیامی به هفدهمین همایش ملی برنج کشور اظهار داشت: برگزاری همایش ملی برنج توسط انجمن‌ها نشانگر این نکته است که می‌توان کارها را به مردم سپرد و شاهد هم‌افزایی بخش‌های دولتی و غیردولتی در تصدی‌ها بود.

وی افزود: کشاورزی یکی از محورهای بنیادین اقتصادی و مهم‌ترین رکن تامین کننده امنیت غذایی سیاسی و اجتماعی کشور بوده و برنج یکی از محصولات استراتژیک و اساسی در کشور است که نقش تعیین کننده‌ای در تامین ارزاق عمومی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برنج از محصولاتی است که حجم زیادی از آحاد جامعه از آن مصرف می‌کنند تصریح کرد: بنابراین بررسی بیشتر در انتخاب مراکز مستعد کشت برنج امری اجتناب ناپذیر بوده که باید توجه شود.

حجتی گفت: خوشبختانه این همایش در استانی برگزار که از نگرانی کمتری در حوزه تولید برنج برخوردار بوده گرچه برای استان‌های شمالی و برنج‌خیز کشور برنامه‌ریزی صحیحی نداشته باشیم چه بسا ممکن است در این مراکز نیز مشکلاتی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: ساحل‌نشینان دریای خزر که در تولید برنج کشور نقش تعیین‌کننده‌ای دارند بار سنگین جبران کاهش تولید برنج سایر استان‌ها را بردوش می‌کشند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر همگان اعم از کشاورز، محقق، کارشناس، مروج و مسئولان مراکز شمالی کشور واجب است تا برای افزایش تولید کمی و کیفی برنج شمال کشور برنامه‌ریزی اساسی و هدفمندی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تحقیقات نقش به‌سزایی در ارتقا تولید محصولات کشاورزی نظیر برنج دارد تاکید کرد: معرفی ارقام اصلاح شده پرمحصول کیفی و ارقام مقاوم کم آبی، ارقام مقاوم بیماری و آفت زدگی، مکانیزه و اقتصادی کردن تولید برنج از جمله وظایف محققان این حوزه است.

حجتی یادآور شد: اگر قرار است بخش اعظمی از تولید برنج کشور در استان‌های شمالی متمرکز شود، باید در سطح زیرکشت ارقام پرمحصول و حمایت صحیح از این ارقام تلاش فراوانی را مصروف کنیم.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده برنج‌های صادراتی جهانی از سال ۲۰۱۵ روبه کاهش است افزود: لذا همه دست‌اندرکاران تولید برنج باید مواردی را در این حوزه مدنظر قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید ارقام رقابت‌پذیر با تولیدات جهانی، افزایش ضریب مکانیزاسیون بر مبنای تسطیح، تجهیز، نوسازی و برداشت محصول، یکپارچه‌سازی اراضی یکی از اموری است که توجه به آن نقش مهمی در افزایش تولید و کاهش هزینه تولید دارد.

وی با بیان اینکه گرایش روزافزون ذائقه مصرف کنندگان به برنج داخلی باید مدنظر فروشندگان برنج داخلی قرار گیرد افزود: بازرگانی نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با ساماندهی وضعیت واحدها و ایجاد توازن با تولید و تمهیدات لازم سعی در اصلاح ساختار آن دارد.

وی بیان کرد: توصیه مجدد به اصلاح الگوی مصرف در تولید برنج سالم راه بهتری برای قطع وابستگی خواهد شد. نمایشگاه جانبی همایش ملی برنج به تولیدکنندگان و نه به واردکنندگان اختصاص داده که جای تشکر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.