بیرجند- مدیرکل راه آهن شرق گفت: به منظور توسعه شبکه ریلی مطالعات خط دوم راه آهن تربت حیدریه تا شهرستان بافق انجام شده  و به زودی عملیات اجرایی آن از منطقه تربت حیدریه تا شهرستان بافق آغاز می شود.

عملیات اجرایی خط دوم راه آهن تربت حیدریه بافق به زودی آغاز می شود

محمد ابراهیم اقبالی صبح دوشنبه در حاشیه بازدید معاون امور اقتصادی وتوسعه منابع استانداری خراسان جنوبی از غرفه راه آهن شرق در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در بیرجند اظهار داشت: اداره کل راه آهن شرق یکی از مناطق ۱۹ گانه راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: همچنین این سازمان بزرگترین و طویل‌ترین اداره کل راه آهن است که با خطوط مستقیم بیش از ۸۰۰ کیلومتر و با خطوط غیر مستقیم و اصلی که به آن متصل می شود یک هزار کیلومتر بعد مسافت دارد.

مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه این اداره کل در محدوده ۳ استان مهم کشور شامل خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد قرار گرفته است که این استان ها غنی و پرجمعیت هستند و در بحث معادن نیز فعالیت خوبی دارند.

اقبالی با بیان اینکه این اداره کل در اردیبهشت ۱۳۸۴ تاسیس و در حال حاضر در یازدهمین سال فعالیت خود قرار دارد تصریح کرد: انتظاری که از این اداره کل وجود داشت شاید خیلی فراتر و زودتر از آن چیزی که مد نظر بوده حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد:  با افتتاح این اداره۸۰۰ کیلومتر مسافت کریدور شمال و جنوب بارهای ترانزیتی از مرز سرخس به بندرعباس کوتاهتر شده است و به همین نسبت توانست حمل و نقل بار را برای مبادی حمل ارزانتر کند.

کسب مقام سوم حمل بار راه آهن کشور توسط راه آهن شرق

مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه در ابتدای راه اندازی این اداره کل تصور بر این بود که این مسیر تنها باری خواهد بود اما بعد از افتتاح بخش مهمی از مسافران و زائران امام هشتم از مناطق جنوبی و مرکزی کشور به سمت مشهد جابه جا می شوند که بیشتر از شهرهای بندرعباس به مشهد، کرمان به مشهد، یزد به مشهد، اصفهان به مشهد، شیراز به مشهد و طبس به مشهد است.

اقبالی با بیان اینکه روزانه یک قطار مسافری به مقصد تهران داریم که یک روز از طبس به تهران و روز بعد از خواف به تهران و بلعکس انجام می شود اظهار داشت: همچنین در این راه آهن یک قطار محلی مشهد به طبس وجود دارد که کلیه مسافرین منطقه را از طبس، بشرویه، عشق آباد، بجستان، فیض آباد و تربت حیدریه به مشهد مقدس انتقال می دهد.

وی  از کسب مقام سوم حمل بار راه آهن کشور توسط راه آهن شرق خبر داد و گفت: این راه آهن بارهایی که از معادن داخلی به سمت صنایع داخلی و به سمت کارخانه ذوب آهن اصفهان و مبادی دیگر وجود دارد حمل می کند و بارهای معدنی این مناطق را به شکل انبوه جابه جا می کند و همچنین  مقام دوم بار حمل شده را به خود اختصاص دهد.

مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه این راه آهن هر ساله رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است افزود: در این راستا امسال نسبت به سال گذشته بالغ بر ۳۷ درصد بارگیری و حمل بار انجام شده است.

اقبالی تناژ بارگیری انجام شده  را بالغ بر ۳ میلیون تن ذکرکردوگفت: این میزان نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است و همچنین مبادی سنگان، معدن زغال سنگ طبس، معادن سنگ مرکزی و غیره به سمت بندرعباس و صنایع داخلی حمل شده است.

وی با بیان اینکه این اداره کل توانسته جایگاه اول سیمان را که از کارخانه زاوه تربت حیدریه به کشورهای آسیای میانه صادر می شود کسب و بیشترین صادرات سیمان را داشته باشد تصریح کرد: همچنین تاکنون بیشترین صادرات سیمان و نزدیک ۱۰۰ درصد بار صادرات این کارخانه از راه آهن شرق حمل شده است.

مدیرکل راه آهن شرق یادآور شد: راه آهن به دلیل مزیت خوبی که برای  محیط زیست ایجاد می کند و مصرف کم سوخت وحمل بار انبوه می تواند جایگاه خوبی را در حمل کلیه بارهای معادن، تولیدی و ترانزیت داشته باشد.

اقبالی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات نیز بخش اعظم ترانزیت بار حمل شده از کشور را در این محور داریم و بیشترین درآمد حاصل از این حمل بار را بر عهده داریم ومی توان گفت بیشترین درآمد راه آهن از این محل عاید می شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مزایای راه آهن این است که در بحث گردشگری و سیاحتی و بحث توریستی فعال است و از این ظرفیت استفاده می شود و در تمام نقاط کشور جابجایی مسافر و توریست انجام می شود و در این راستا تاکنون چندین قطار توریستی از مقصد کشورهای مختلف به سمت اصفهان، یزد و کرمان از این راه آهن خدمت رسانی شده است.

مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه در این راه آهن حمل مسافر به صورت ۲۴ ساعته بدون توقف با حداکثر امکانات راه آهن انجام می شود گفت: حمل بار از راه آهن نسبت به جاده و دیگر ناوگان حمل و نقل یک هفتم سوخت است و در نتیجه آلایندگی کمتری برای محیط زیست ایجاد می کند و حمل و نقل سبز را ایجاد می کند.

حمل بیش از ۷ میلیون تن بار معدنی چشم انداز راه آهن شرق در پایان برنامه ۲۰ ساله

اقبالی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای حمل و نقل ریلی علاوه بر حجم انبوه بار، کاهش بسیار بالا و ترافیک در جاده ها است و ایمنی بسیار خوب برای حمل بار و مسافر ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه هر واگن راه آهن می تواند به اندازه بار۳ تریلی در خود جای دهد و هر قطار بالغ بر یک هزار تن بار را با هر بار حمل جابه جا می کند افزود: مقوله ایمنی یکی دیگر از مزایای راه آهن است، سهم حمل ونقل ریلی از تصادفات بسیار پایین است وبا توجه به مقرراتی که بر صنعت حمل ونقل ریلی حاکم است، حمل ونقل ریلی ایمن ترین حمل ونقل است.

مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه در منطقه اداره کل راه آهن شرق ۳ ایستگاه تشکیلاتی بزرگ داریم که ایستگاه راه آهن طبس، تربت حیدریه، و ایستگاه راه آهن خواف است گفت: چشم اندازی که برای حمل بار راه آهن شرق در پایان برنامه ۲۰ ساله و سال ۱۴۰۴ دیده شده، حمل بیش از ۷ میلیون تن بار معدنی از منطقه سنگان خواف به سمت مناطق مرکزی کشور و صنایع داخلی و بنادر جنوبی خواهد بود.

اقبالی گفت: این میزان بار از خط فعلی قابل حمل نیست بنابراین باید خط دوم راه آهن ایجاد شود و در این راستا مطالعات لازم انجام شده  که امیدواریم به زودی خط دوم را از منطقه تربت حیدریه تا شهرستان بافق آغاز شود.

وی با بیان اینکه راه آهن به عنوان محور توسعه استان، کشور و منطقه است تصریح کرد: یکی دیگر از مزیت های خوب راه آهن، خط راه آهن ریلی است که از سمت خواف به افغانستان درحال اجرا است و تاکنون بیش از۵۰ درصد مسیر انجام شده است وتا قسمتی از کشور افغانستان نیز پیش رفته است.

مدیرکل راه آهن شرق اظهار داشت: راه اندازی این محورو مسیر این امکان را برای ما ایجاد می کند تا بار صادرات و واردات ترانزیت کشور همسایه را از طریق ریلی به بنادر جنوبی کشور انتقال دهیم وکلیه صادراتی که از داخل کشور به افغانستان و واردات به خوبی انجام شود و همچنین  بخش حمل مسافر را نیز می تواند از افغانستان به سمت مشهد مقدس شاهد باشیم.

اقبالی گفت: یکی از اهداف راه آهن شرق این است کلیه صنایع داخلی و حومه استان با توجه به اینکه ظرفیت بسیار خوبی در راه آهن برای سرمایه گذاران فراهم شده بتوانند از این فرصت استفاده کنند و در بستر راه آهن و ریلی سرمایه گذاری کنند و آورده خوبی را برای آینده استان رقم بزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.