متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی گفت: افراد سالم با مراجعه به کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت در بیمارستان قلب شهید رجایی، می‌توانند براساس سن، جنس و سابقه بیماری‌ها، ارزیابی شده و دستورات خاصی را دریافت کنند.

بررسی وضعیت قلبی «افراد سالم» در کلینیک ارتقای سلامت/ راه‌اندازی سامانه پیشگیری بالینی

به گزارش «قدس آنلاین»،  اکبر نیک‌پژوه متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی گفت: کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت در بیمارستان قلب شهید رجایی افتتاح شده است.

وی افزود: خدمات در این کلینیک بر اساس ضوابط وزارت بهداشت ارائه می‌شود؛ بیمار، اعضای خانواده بیمار و افراد سالم می‌توانند وضعیت خطر قلبی و عروقی خود را ارزیابی کرده و توصیه‌های تغییر رفتار برای ارتقای سلامت خود را دریافت کنند.

نیک پژوه گفت: افراد سالم با مراجعه به این کلینیک و براساس سن، جنس و سابقه بیماری‌ها، یکسری توصیه‌های علمی دریافت می‌کنند مثلاً افراد بالای ۵۰ سالی که به این کلینیک مراجعه می‌کنند به آنها توصیه می‌شود غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند اما برای این افراد لزوماً همه آزمایش‌های خون متداول تجویز نمی‌شود.

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی اضافه کرد: همچنین مردان بالای ۳۵ سال را به آزمایش کلسترول خون توصیه می‌کنیم و در زنان بالای ۴۵ سال همین آزمایش توصیه می‌شود. این توصیه‌ها کاملاً علمی و براساس سن و جنس و سابقه بیماری است.

نیک‌پژوه افزود: این توصیه‌ها کاملاً علمی و اثربخش است و در خانواده‌هایی که سابقه بیماری قلبی و کلسترول خون وجود دارد، به تمامی افراد تأکید می‌شود که از ۲۰ سالگی به بعد آزمایش کلسترول انجام دهند.

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی ادامه داد: هم‌اکنون درصدد راه‌اندازی نرم‌افزار SAPIBA (سامانه پیشگیری بالینی) هستیم که افراد می‌توانند با ورود به این سامانه و وارد کردن سن و جنس آخرین توصیه‌های پزشکی را دریافت کنند. مثلاً در این سامانه متناسب به سن و جنس می‌گوید آیا نیاز است فرد غربالگری افسردگی انجام دهد یا خیر.

وی در پاسخ به این سؤال که هزینه مراجعه به این کلینیک به چه میزان است، گفت: هزینه ورود به این کلینیک مانند ویزیت یک متخصص است و در صورت نیاز به آزمایش و غربالگری، هزینه آنها جداگانه حساب می‌شود.

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی ادامه داد: نزدیک یک ماه است که سازمان جهانی بهداشت ایران را به لیست شبکه (شبکه بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت) اضافه کرده است و هم‌اکنون بیمارستان‌های شهید مدنی تبریز، نمازی شیراز، فرشچیان همدان، بقیة‌الله تهران، شهید رجایی تهران، بیمارستان شمال و بیمارستان تخصصی خانواده اصفهان عضو این شبکه هستند و قرار است این ۵ بیمارستان با یکدیگر در تعامل باشند تا از تجربیات پزشکی یکدیگر بهره‌مند شوند. هر بیمارستان دیگر هم بخواهد می‌توانند درخواست دهند در لیست بیمارستان‌های ارتقا دهنده سلامت وارد شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.