آیت الله محمدحسن اختری، در نشستی خبری به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تأسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) گزارشی از فعالیت های این مجمع ارائه کرد.

آیت الله محمدحسن اختری، در نشستی خبری به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تأسیس مجمع جهانی اهل بیت(ع) گزارشی از فعالیت های این مجمع ارائه کرد.

به گزارش «قدس آنلاین»،   نشست خبری با حضور آیت‌الله محمدحسن اختری به مناسبت بیست و ششمین سالگرد مجمع جهانی اهل‌بیت پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن ماه) در محل این مجمع برگزار شد.

آیت‌الله اختری ضمن عرض تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: لازم است همواره ما این ایام را به یاد داشته باشیم و خاطره‌های این روزها را بعد از ۳۷ سال،  زنده نگه داریم. انقلاب ملت مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) یک حرکت بسیار بی‌نظیر و کم‌نظیر در تاریخ و در چند صد سال اخیر به طور ویژه بوده است؛ حرکتی که از اساس و ریشه با تمام جریان‌ها و حرکت‌های دیگر سیاسی در دنیا تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: نحوه شکل‌گیری، نحوه حرکت، نحوه پیشرفت طرح مسائل و نوع مقابله با قدرت حاکم که مورد حمایت و پشتیبانی همه قدرت‌های جهان بود و همه امکانات در اختیارش گذاشته شده بود، تفاوت دارد. شاید به سن شما اقتضا نمی‌کند که نوع حرکت را به یاد بیاورید. گروه‌های به اصطلاح اپوزیسیون که در کشور ما وجود داشت و یا گروه‌هایی که به قدرت‌های اجنبی وابسته بودند و یا گروه‌هایی که به اصطلاح خودشان مسلح بودند هیچ‌کدامشان در محاسبات‌ و نگاه‌هایشان و نوع حرکتی که شروع کرده بودند، قابل پیروزی نبود. حتی گروه‌هایی که در سال ۵۳ تا ۵۷ در زندان بودند، این گروه‌ها با هم دعوا داشتند و به اسلامی‌ها و خط امامی‌ها می‌گفتند امکان ندارد با مسجد، حسینیه و سینه زدن و پخش سخنرانی‌ها و پخش کردن اعلامیه پیروز شوید، اما این پیروزی تحقق پیدا کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: آن روزی که در ۱۳ آبان بسیاری از مراکزی در ایران که بعضی مراکز فساد بود و بعضی مراکز غیرفساد آتش گرفت، امام (ره) فرمود این کار محال است از طرف ما باشد و سینما و بانک هم می‌خواهیم و به تمام معنا با یک حرکت مسالمت‌آمیز، مداوم و پیگیر توانست به پیروزی برسد. ایستادگی و شجاعت مردم را باید به یاد داشته باشیم.

آیت‌الله اختری بیان کرد: در این سالها با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که برای ما وجود دارد، مردم در روز ۲۲ بهمن یکپارچه، یکدل و یک زبان همه با هم به خیابان‌ها آمدند و حضور خود را نشان داده و می دهند. امسال هم شاهد آن هستیم که در سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب، مردم آماده اند به صحنه بیایند و این حماسه و شور مردم، این همکاری، همیاری  که در مردم ما وجود دارد و مردم، انقلاب و نظام را به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌ها و ارزش‌های خود می‌دانند و پای آن ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.  باید این حماسه‌ها را همواره به یاد داشته باشیم و خداوند را شکر کنیم که مردمی فداکار، باگذشت، مهربان، قدرتمند، شجاع و دلاور، این‌طور پای نظامشان ایستاده‌اند و از آن دفاع می‌کنند. باید قدر مردم را دانست و در خدمت خالصانه خودمان مسر باشیم و با تمام وجود به مردم خدمت کنیم و زحمات مردم را ارج بگذاریم و خالصانه بدون آن تمایلات شخصی، گروهی و سیاسی خودمان، آنچه را که توان داریم، در خدمت مردم بگذاریم. همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند این انقلاب مال مردم است و مسئولین باید در خدمت مردم باشند.

آیت‌الله اختری تصریح کرد: این روزها مصادف با تأسیس بیست و ششمین سال مجمع جهانی اهل‌ بیت است. در سال‌های قبل هم به همین مناسبت و مناسبت‌های دیگر، بعضی از فعالیت‌ها و اقدامات مجمع را گوشزد کرده بودیم. مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به عنوان یک مؤسسه غیردولتی و بین‌المللی با عضویت بیش از ۷۰۰ نفر از کشورهای مختلف دنیا ۲۶ سال قبل تأسیس شد و برای خدمت به پیروان اهل‌بیت(ع)  و خدمت به مسلمانان، فعالیت‌های خودش را آغاز کرد. امروز با حدود ۱۴۰ کشور دنیا مرتبط هستیم و بیش از ۳۶۰ مؤسسه و جمعیت‌های اهل‌بیتی در دنیا با ما مرتبط هستند.

وی افزود: بسیاری از مؤسسه‌های اسلامی، شخصیت‌های مسلمان غیرشیعه هم با ما در ارتباط هستند و همچنین با غیرمسلمان‌ها در کشورهای مختلف و حتی شرایطی که پیش می‌آید، با آنها هم در حد اهداف مشترکمان همکاری‌هایی می‌کنیم. فعالیت‌های ما، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و خدماتی و فعالیت‌های عمومی است و هدفمان سامان یافتن شیعیان و پیروان اهل‌بیت در کشورهای مختلف و همکاری و همیاری با یکدیگر است. برای نشر معارف اسلام و معارف اهل‌بیت در دنیا همه همکاری می‌کنیم و فعالیت‌های متعددی را در زمینه‌های گوناگون دنبال می‌کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: یکی دیگر از اهدافمان، تحکیم و تقویت و گسترش اتحاد و وحدت بین مسلمانان است. همکاری و همیاری همه مسلمانان در کشورهای مختلف با هدف تقویت تقریب بین مذاهب اسلامی و یکپارچگی جامعه اسلامی در جهان است که این یکی از بزرگترین اهداف و رسالت‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به آن تأکید کرده و آن را دنبال می‌کنند زیرا وحدت اسلامی یک اصل قرآنی است و قرآن به همه ما به وحدت دستور داده است لذا مجمع جهانی اهل‌بیت آن را یکی از اهداف اصلی خودش در این مسیر می‌داند.

اختری یادآور شد: هدف دیگری که دنبال می‌کنیم، رشد و توسعه فرهنگ و علم و دانش در بین پیروان اهل بیت، مسلمانان و مردم مستضعف و محروم دنیا است. هدف دیگر ما این است که مکتب اهل‌بیت و اسلام که همواره از سوی دشمنان اسلامی مورد تهمت و افترا قرار گرفته و برای مکتب اهل‌بیت شبهاتی به وجود آورده، را تبیین کنیم. هدف ما تبیین صحیح مکتب اسلام و مکتب اهل‌بیت و پاسخگویی به شبهات مطرح شده است و از محرومین و مظلومین به ویژه در میان مسلمانان و پیروان اهل‌بیت حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در بحران‌های اجتماعی و طبیعی که به وجود می‌آید، در حد توانمان کمک می‌کنیم و از محرومان حمایت می‌کنیم. در حوادث و جریاناتی مثل جریان بحرین که امروز در پنجمین سال پایان اشغال آن هستیم. فشارهایی که به مردم بحرین آورده می‌شود و ظلم‌هایی که رژیم آل‌خلیفه علیه مردم بخصوص علما، حوزه‌های علمیه و شخص آیت‌الله عیسی قاسم می‌کنند که با دخالت نظامی و رسمی آل‌سعود صورت گرفته و با پشتیبانی قدرت‌های شیطانی آمریکا، اسرائیل و انگلیس جنایتکار که امروز در برخورد جنایتکارانه آل‌خلیفه مثل اعدام علما، آنها را تشویق می‌کند.

وی افزود: بعد از حضور نخست‌وزیر نادان و ننگین انگلیس در بحرین و شرکت در شورای به اصطلاح همکاری خلیج‌فارس بود که آل‌خلیفه جرأت پیدا کرد سه جوان بحرینی را اعدام کند. همچنین در یمن بعد از ۲۲ ماه بمباران‌های مردمی و یا جنایت در نیجریه، آل‌سعود با پشتیبانی آمریکا و اسرائیل و قضایای میانمار، افغانستان، پاکستان، سوریه جنایت‌هایی که می‌کنند، مجمع جهانی اهل بیت تلاش می‌کند بر حسب وظیفه دینی و اجتماعی خود نسبت به این مسائل افشاگری داشته باشد و از مسلمانان بخواهد که از راه‌های مختلفی که در توانشان است، با تظاهرات و اجتماع در جلوی سفارتخانه‌ها و پی گیری های حقوق بشری تلاش کنند از محرومین دفاع کنند. همچنین مجمع جهانی اهل‌بیت در بلایای طبیعی که در کشورهای مسلمان به وجود آمده نسبت به مردم آنها، همچنین مردم یمن سوریه نسبت به بلاهای سیاسی کمک می کند که اینها همه از وصایای پیامبر بزرگ اسلام (ص) است که فرمود هرکس ندای مسلمان و مظلومی را بشنود و به فریاد او نرسد، مسلمان نیست.

آیت‌الله اختری تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما تولید کتاب است که امروز به بالغ بر دو هزار کتاب رسیده و به ۵۸ زبان مختلف ترجمه شده است. با چاپ و انتشار این کتاب‌ها در کشورهای مختلف و در ترجمه و تألیف، از نویسندگان آنها پشتیبانی می‌کنیم. در ایجاد حسینیه و درمانگاه با کمک خیرین امیدواریم بتوانیم خدماتی عرضه کنیم. همچنین در ساخت مدرسه و مسجد برای عبادت و آموزش قدم‌هایی برداشته‌ایم؛ از جمله بورسیه کردن برخی از نخبگان در دانشگاه‌های اهل‌بیت(ع). برای اینکه کادرهای مؤمن، مخلص و مسلمان خوبی تربیت شوند تا باعث رشد بالندگی اسلام و اهل‌بیت شوند. سایت شیعه به هشت زبان داریم. همچنین سایت مصباح برای پاسخگویی به شبهات که تاکنون ۷۰ هزار شبهه را پاسخ داده است.

خبرگزاری ابناء فعالیت‌هایی دارد که می‌توانید به آنها رجوع کنید. در زمینه تربیت مبلغین و حمایت و پشتیبانی علما و ائمه جماعات در کشورهای مختلف تلاش می‌کنیم که از نظر علمی و فکری آنها را پشتیبانی و حمایت کنیم. این مجامع و مؤسسات کاملاً خودجوش هستند و بر اساس قوانین کشورهای خودشان کار می‌کنند و ما هم بر حسب ارتباطاتی که داریم، آنها را از نظر فکری، فرهنگی و علمی حمایت می‌کنیم. بنیاد بین‌المللی پزشکان بدون مرز اهل‌بیتی را تأسیس کرده‌ایم تا این بخش بتواند برای خدمت‌رسانی درمانی برای رشد سلامت و درمان بیماری‌هایی که در مناطق محروم مثل آفریقا وجود دارد، تلاش کند. و در همین یک سالی که شکل خودش را گرفته، در اربعین حسینی و سوریه فعالیت‌های خوبی را انجام داده است. بنیاد بین‌المللی عاشورا جهت ایجاد هماهنگی و همفکری برنامه‌های عاشورایی و حسینی تشکیل داده‌ایم تا بتوانند هماهنگی‌های خوبی از نظر هدفمندسازی و هم‌افزایی و هم برای پیام‌رسانی صحیح و اصولی از عاشورا و مکتب حسینی، خدماتی انجام دهند. بخش دیگری از کارمان، ارتباط با محبان اهل‌بیت از کشورهای مختلف است. همچنین پشتیبانی علمی و فرهنگی از آنها. برگزاری همایش‌های مختلف با شرکت‌ رهبران دینی برای گفتگو و دید و بازدید از کشورهای همدیگر که در این زمینه ارتباطاتی را صورت دادیم. به ویژه در هند، بنگلادش، نیجریه، مالدیو و ساحل عاج این ارتباطات را با علمای اهل سنت و محبان اهل بیت برقرار کرده‌ایم. برگزاری همایش‌ها چه همایش‌های داخلی و چه همایش خارجی را در دستور کار داریم. مشارکت در نمایشگاه‌های کتاب یکی دیگر از برنامه‌های ما است. ما در ۲۲ بهمن در کنار سازمان حج و زیارت، نمایشگاه کتابی از محصولاتمان دایر می‌کنیم.

امیدواریم اقدامی شود که در مراکز علمی بتوانیم تولیدات بیشتر خودمان را ارائه دهیم. بیشتر تولیدات ما در کشورهای خارجی توزیع می‌شود زیرا به زبان آنهاست.

نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی را به ۵۶ زبان ترجمه کرده‌ایم. موج اسلام‌خواهی در دنیا روز به روز در حال گسترش است. اگر می‌بینیم دشمنان ما روز به روز عصبانی‌تر می‌شوند یا رئیس‌جمهور آمریکا با این وقاحت در مورد جمهوری اسلامی صحبت می‌کند یا رئیس‌جمهور انگلیس، ایران را با بی‌شرمی باعث تروریسم و دخالت در منطقه معرفی می‌کند و این تهمت ها را می‌زنند، نشان از نفوذ جمهوری اسلامی ایران است.  خودشان هم اقرار کردند که داعش، طالبان و القاعده را آمریکا به وجود آورده اما به جمهوری اسلامی ایران تهمت می‌زنند. ما شاهد اشغال رسمی بحرین توسط آل‌سعود و بمباران تجاوز به مردم یمن با حمایت آل‌سعود، آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای‌شان هستیم. این جنایت‌ها را دخالت در امور کشورهای دیگر نمی‌دانند اما جمهوری اسلامی ایران که با فرهنگ اهل بیت از فلسطین و مقاومت فلسطین و مردم مظلوم بحرین حمایت می‌کند، را به عنوان تروریسم و دخالت در کشورهای دیگر عنوان می‌کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: عصبانیت آنها به خاطر رشد اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در دنیاست. آمریکا باید بداند مردم ایران در برابر تهدیدها ترس و واهمه‌ای ندارد. مقام معظم رهبری هم بسیار قدرتمند و شجاع در مقابل آنها ایستاده است و در برابر این تهدیدها ضعفی از خود نشان نمی‌دهد. همانطور که امام (ره) فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، مقام معظم رهبری هم این حرف را می‌گوید. دشمنان بدانند که منافع آنها در منطقه بسیار آسیب‌پذیرتر از آن است که فکر تجاوز به سرشان بزند. جمهوری اسلامی استوار در برابر این تهدیدها ایستاده است و قطعاً اگر آمریکا و دشمنان بخواهند دست از پا خطا کنند، درس فراموش نشدنی به آنها می‌دهیم و اینها همه از برکت انقلاب اسلامی ایران و مجمع جهانی اهل‌بیت است که یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.