اعلام اسامی ‌نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر پرده دیگری از شگفتی‌های این دوره از جشنواره را رقم زد؛ جشنواره‌ای که پر بود از حواشی و تهی بود از لذت سینما و دیدن فیلم‌هایی که در تاریخ هنر ایران ماندگار شوند.

داوران همه را شگفت‌زده کردند

قدس آنلاین - همان‌قدر که اعلام نظر هیأت انتخاب جشنواره باعث شگفتی شد و چگونگی انتخاب برخی فیلم‌ها و حذف برخی فیلم‌های دیگر موجب بحث‌ها و حدس و گمان‌هایی شد، اعلام نامزدهای بخش سودای سیمرغ نیز باعث شگفتی و گمانه‌زنی درباره اهداف پنهان پشت این انتخاب‌ها گشت. نامزدی فیلم «تابستان داغ» در 13 رشته (طراحی صحنه، طراحی لباس، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی، تدوین، فیلمبرداری، مکمل زن برای مینا ساداتی، نقش اول مرد برای علی مصفا، نقش اول زن برای پریناز ایزدیار، فیلمنامه، کارگردانی و بهترین فیلم) برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نبود.

نکته تعجب‌آور دیگر، نامزدی فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در 11 رشته است. این فیلم که نسبت به فیلم قبلی کارگردانش (وحید جلیلوند) یک پسرفت بزرگ محسوب می‌شود و بسیاری از منتقدان به ایرادات فیلمنامه این فیلم اشاراتی داشته‌اند، اما یکی از کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه است. «بدون تاریخ، بدون امضا» همچنین در رشته‌های طراحی صحنه، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی، فیلمبرداری، مکمل زن برای زکیه بهبهانی، مکمل مرد برای نوید محمدزاده، نقش اول مرد برای سعید آقایی، کارگردانی و بهترین فیلم نامزد شده است. نکته مهم این است که بازی زکیه بهبهانی در این فیلم چندان درخشان نیست که برای او سیمرغ به همراه بیاورد. نویدمحمدزاده نیز نقش همیشگی خود را بازی می‌کند و فراتر از «ابد و یک روز» نرفته است.

در بخش فیلمنامه نیز نامزدشدن فیلم «فراری» شگفت‌آور است زیرا اساس فیلمنامه این اثر بر اتفاقی باورنکردنی بنا شده است.

از طرف دیگر، اسامی‌ زیادی وجود دارند که نبودنشان در لیست بهترین‌های جشنواره باعث تعجب فراوان شده و حتی اعتراض اهالی سینما و رسانه را به دنبال داشته است. نبودن نام «سد معبر» در فهرست نامزدهای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و نیز نامزدنشدن «خفه‌گی» در بیشتر رشته‌ها و همچنین نادیده‌گرفتن فیلم «رهایی از بهشت» در همه رشته‌ها از این موارد است.

نامزدنشدن حامد بهداد برای بازی در فیلم «سد معبر» نیز باعث تعجب بسیاری شده است. بازی او در این فیلم از بازی همه نامزدهای این بخش یعنی امیر آقایی، محسن تنابنده، مهرداد صدیقیان، علی مصفا و حمید فرخ‌نژاد یک سر و گردن بالاتر است. ضمناً نمی‌توان از بازی پرویز پرستویی در «قاتل اهلی» یاد نکرد. در بخش مکمل مرد نیز بازی محسن کیایی «سد معبر»، مصطفی زمانی «سارا و آیدا» و امیر جدیدی «قاتل اهلی»  دیده نشده است.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن غیبت نام فاطمه معتمدآریا «آباجان»، الناز شاکردوست «خفه‌گی»، ترلان پروانه «فراری»، زهرا داوودنژاد «شماره 17 سهیلا» و نازنین بیاتی «مادری» و در بخش بهترین بازیگر مکمل، نامزدنشدن مریلا زارعی برای «اسرافیل» باعث شگفتی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.