۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 502930

هرچند به اندازه ترامپ، آنقدرها حاشیه ساز نشده است اما -بی هیچ حرف و حدیث- او را نسخه زنانه دونالد ترامپ می نامند. سخن از چهره جنجالی سیاست در فرانسه است، خانم مارین لوپن که همین دیروز مصاحبه ای از او منتشر شد که می گفت؛ اگر رئیس جمهورکشورش شود تابعیت های دوگانه را لغو می کند. ...

نسخه زنانه ترامپ

... مارین لوپن- نامزد جبهه ملی فرانسه و رهبر جناح راست افراطی - که انتظار می رود به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور راه یابد، با شبکه دو تلویزیون فرانسه سخن می گفت. او از مخالفان سرسخت مهاجرت به فرانسه است و می گوید: آن ها که فرانسه را انتخاب نکنند، باید از این کشور بروند. وقتی هم از لوپن پرسیده شد: چه ملیت هایی را اروپایی می داند، گفت: روسها اروپایی اند اما آمریکایی ها و اسرائیلی ها خیر. ... صرفنظر از این دیدگاه های مهاجرتی، اما چه چیزهای دیگری موجب شده، خانم لوپن را در رسانه ها "ترامپ مونث" بنامند؟ 

پایه های جبهه ملی

خاستگاه فکری و سیاسی خانم لوپن در یک تعریف مختصر و مفید چنین است: جبهه ملی فرانسه بیشتر آرای خود را در میان طبقه کارگر و نیز بیکاران به خصوص در مناطق صنعتی بدست می‌آورد و اصول آن بر پایه پوپولیسم، بیگانه هراسی و شعارهایی مانند «اولویت با فرانسوی‌هاست» بنا شده است.

کافی شاپ/ برج ترامپ

در واپسین روزهای دی ماه امسال، سر و کله خانم مارین لوپن در برج ترامپ دیده شد. به گزارش بی بی سی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نگفت که آیا برای دیدار با ترامپ به آنجا رفته یا خیر. لوپن همراه با سه مرد در یک کافی شاپ در برج ترامپ، از نگاه تیزبین خبرنگاران دور نماند. او اما به این پرسش که آیا بازدیدش شخصی بوده یا حرفه‌ای، پاسخ نداد. وی پیشتر این سفر را «خصوصی» نامیده بود. هرچند مواضع او درباره انتخاب ترامپ خیلی روشن است. او می گوید: انتخاب ترامپ "سنگ دیگری در ساختن جهان تازه" است. در همان روزها سخنگوی تیم ترامپ به خبرنگاران گفت: او با هیچ یک از اعضای تیم ما ملاقات ندارد.

عبور از ناتو و اتحادیه اروپا

روحیه "ضدناتو" نیز از خصلت های مشترک لوپن با ترامپ است. به گزارش اسپوتنیک، «مارین لوپن» خواستار خروج کشورش از چارچوب سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شده است. هرچند ترامپ پس از ورود به کاخ سفید، دیدگاه های انتقادی خود را علیه ناتو –تا اندازه ای- تعدیل و تلطیف کرد اما خانم لوپن در چارچوب وعده های انتخاباتی اش می گوید که اگر رییس جمهور کشورش شود، می خواهد خروج فرانسه را از فرماندهی نظامی ناتو رقم بزند و البته به همین هم بسنده نمی کند و همه‌ پرسی پیرامون و خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را ترتیب می دهد. او می گوید: پاریس نباید خودش را درگیر جنگ‌هایی کند که به آن ارتباطی ندارد.

ضد جهانی شدن

رگه های دیگری از پدیده ترامپیسم را می شود در نقشه فکری مارین لوپن جست و جو کرد. مانند: مخالفت مارین لوپن با پدیده جهانی شدن. بی بی سی چندی پیش گزارش داد: «مارین لوپن»، نامزد راست گرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، برنامه های انتخاباتی اش را با یک سخنرانی در مخالفت با پدیده جهانی شدن آغاز کرد.

الحاق کریمه به روسیه

یک هفته پیش، خانم لوپن بار دیگر در کانون توجه رسانه ها قرار گرفت، آن جا که گفت که پیوستن کریمه از اوکراین به روسیه در سال 2014 را قانونی می داند. او که با شبکه تلویزیونی "بی‌اف‌ام" مصاحبه می کرد، آشکارا در این مناقشه، جانب روسیه را گرفت. این اظهار نظر، چندان موجب شگفتی تحلیلگران و سیاسیون نشد، زیرا لوپن پیش از این نیز وعده داده بود اگر رئیس جمهور فرانسه شود، با ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – همکاری نزدیک‌تری را آغاز می کند. خبرنگار اما گویا می خواست، پاسخ اش را با صراحت بیشتری از زبان خانم لوپن بشنود. پس در ادامه پرسید: آیا کریمه را بخشی از روسیه می‌داند؟ لوپن هم خیلی رک گفت: بله !

عکس های داعشی

مارین لوپن یک بار دیگر هم حسابی خبرساز شد. آن جا که عکس های منتشر شده از سوی گروه تروریستی داعش را منتشر کرد. همان عکس های خلبان اردنی که زنده در آتش می سوخت و خبرنگار آمریکایی با سر بریده بر روی سینه اش که خانم لوپن آن ها را در حساب توییتر خود منتشر کرد. اما این پایان دردسرهای خانم لوپن نبود.

کتک زدن خبرنگار

به نوشته روزنامه «هافینگتون پست» و در روزهای نخست سال نو میلادی،  پل لاروتورو، خبرنگار فرانسوی یک برنامه خبری که با خبرنگارهای دیگر دور مارین لوپن جمع شده بودند، از خانم لوپن پرسید که آیا درست است که وی فردی به اسم تییری لژیه را که محافظ شخصی اش بوده، به عنوان دستیار برای کار در محل پارلمان اروپا در بروکسل استخدام کرده است؟ این پرسش در حضور آقای لژیه پرسیده شد. پس از طرح این پرسش، بی درنگ بادیگاردهای سالن کارآفرینی پاریس، پل لاروتورو را با خشونت از سالن بیرون انداختند تا خانم لوپن بار دیگر خبرساز شود.

ماجرای "پول زور" !

در همان روزها خبر دیگری هم منتشر شد که می گفت، خانم لوپن مبلغ ۴۱ هزار و ۵۰۰ یورو به از محل بودجه پارلمان اروپا به محافظ خود پرداخت کرده است. همچنین گفته می شود مارین لوپن فردی را به عنوان دستیار برای کار در پارلمان اروپا استخدام کرده بود که حقوق وی از محل بودجه پارلمان حقوق می گرفته، درحالی که او در دفتر جبهه ملی فرانسه در پاریس کار می کرده است. مارین لوپن به این دلیل می بایست مبلغ ۳۰۰ هزار یورو به پارلمان اروپا باز گرداند. او برای بازگرداندن این مبلغ تا نیمه شب اول فوریه ۲۰۱۷ فرصت داشت. اما خانم لوپن گفت که این پول را "پول زور" می داند و به اتحادیه اروپا باز نمی گرداند. چنین داستان مشابهی درباره پدر خانم لوپن نیز وجود دارد. پدری که دخترش بخش بزرگی از منش و دیدگاه های سیاسی خودش را مدیون او می داند. ماجرا از این قرار است که یک سال پیش از آن نیز ژان ماری لوپن- پدر مارین لوپن- به علت پرداخت ۳۲۰ هزار یورو از بودجۀ نمایندگی پارلمان اروپا به ۲۰ نفر از افراد حزب جبهۀ ملی به عنوان دستیار خودش با اخطار از سوی پارلمان روبرو شد و چون این مبلغ را بازپرداخت نکرد، پارلمان اروپا از اول ژانویۀ ۲۰۱۶، حقوق نمایندگی وی را کاهش داد و مزایای هزینه های اقامت را قطع کرد. تفاوت ها و شباهت های خانم لوپن با پدرش، - بیش و کم- موضوع بحث رسانه ها در اروپا و فرانسه بوده است. برای نمونه، گفته می شود: او مانند پدرش- به شدت- مخالف ازدواج همجنسگرایان و اوتانازی است.

کتاب فکاهی

شخصیت مارین لوپِن اما به رسانه ها منحصر نشده است. بد نیست، بدانید که او موضوع کتاب داستان مصور طنز نیز شده است. ریس- گرداننده کنونی مجله شارلی ابدو-  و ریشار مالکای- نویسنده- پدیدآورندگان این کتابند که «روی دیگر مارین لوپن» نام دارد. ریشار مالکا می گوید: «می دانید او هیولا نیست. اما نگران کننده است. اگر سعی کنید او را شیطان صفت نشان بدهید مردم دیگر به حرفتان گوش نمی دهند، دیگر آنچه می خواهید بگویید را باور نمی کنند. حرفتان بی تأثیر می شود. فکر می کنم کار درست این باشد که نشان بدهیم او – در واقع- کیست، باید گاه رویه منفی و گاهی رویه مثبت او را نشان داد تا برای خواننده باورپذیر شود.» ریس- تصویرگر کتاب- نیز می گوید: «می دانید که رأی دهندگان جوانی در کارند که خیلی از نظر ایدئولوژیکی سختگیر نیستند، کسانی که گاهی حتی تاریخچه حزب جبهه ملی را به درستی نمی دانند. پس این کتاب راهی است تا بتوان مسائلی را درباره ماهیت واقعی این حزب به مردم یادآوری کرد. این کتاب را برای روشن کردن ذهن این دسته افراد تهیه کردیم.»

شاید ... یک شگفت زدگی دیگر !

مردم فرانسه  آوریل 2017 – اردیبهشت 96- پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهور کشورشان را انتخاب کنند. برخی نظرسنجی ها نشان می دهد خانم مارین لوپن در دور اول انتخابات پیروز می شود، اما در دور دوم شکست خواهد خورد. به موجب این نظرسنجی، ماکرون در دور دوم لوپن را شکست می دهد و رئیس جمهور فرانسه می شود. شاید اما -در این میان- چشم امید جریان راست افراطی در فرانسه به پدیده های دور از انتظار است. کسی چه می داند؟ ... شاید خانم لوپن هم می خواهد، بار دیگر نشان دهد، به نظرسنجی های معتبر و نامعتبر نباید چندان دل بست و او نیز می خواهد مانند دونالد ترامپ، مردم کشورش – و بلکه- همه جهان را شگفت زده کند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.