طبیعی است که وقتی قانون حاکم باشد همه باید در چهارچوب قانون رفتار کنند. بنابراین اینکه افراد در چه جایگاهی باشند مهم نیست بلکه این مهم است که هر اقدامی باید در چهارچوب قانون صورت گیرد.

توریسم پزشکی در اولویت اقتصادی ایران قرار بگیرد/اشتغال هدف نیست بلکه ابزاری برای تولید کالا است

اختصاصی قدس آنلاین- محمدقلی یوسفی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی  با اشاره به بسترهای مورد نیاز بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و به کار گیری توان و دانش خود به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مهمترین موضوع در این زمینه وجود امنیت و ثبات اقتصادی در کشور است، متاسفانه این شرایط در اقتصاد ما وجود نداشته و در شرایط فعلی کسی سراغ فعالیت های دیربازدهی مانند صنعت کشاورزی نمی رود. بنابراین اشتغالی نیز در این بخش ها ایجاد نمی شود. وی درباره همسویی فکری جریان حاکم در اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی اقتصاد با دولت یازدهم اظهار داشت: اگر قانون در اقتصادی حاکم باشد تمام فعالیت های آن اقتصاد نیز شفاف و روشن خواهد بود. اما اگر بدون توجه به قانون از افراد بخواهیم به صورت داوطلبانه از منافع شان دست برداشته و مطیع قانون باشند این کار را نخواهند کرد. یوسفی تصریح کرد: طبیعی است که وقتی قانون حاکم باشد همه باید در چهارچوب قانون رفتار کنند. بنابراین اینکه افراد در چه جایگاهی باشند مهم نیست بلکه این مهم است که هر اقدامی باید در چهارچوب قانون صورت گیرد. لذا مهم نیست شخص متخلف برادر رئیس جمهور یا یک شهروند عادی باشد و این افراد خارج از جایگاه و سمت شان در برابر قانون مسئولند.

این کارشناس اقتصادی درباره لزوم اعمال تغییر در برخی از قوانین موجود خاطرنشان کرد: برخی از قوانین قطعا نیاز به تغییر و اصلاح دارد، چرا که طبیعتا همه چیز باید متناسب با شرایط روز بوده و لذا با تغییر شرایط، قوانین نیز می توانند تغییر کنند. وی ادامه داد: لذا گاها با اصلاح برخی از قوانین مشکلات و موانعی که بر سر راه برخی فعالیت های اقتصادی است برداشته شده و بخش خصوصی می تواند بیشتر و آزادانه تر فعالیت کند.

یوسفی با تاکید بر این موضوع که قانون باید شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کند به قدس آنلاین گفت: موضوع اشتغال فعالیتی مشتق است یعنی خود اشتغال هدف نیست بلکه این نیروی کار مورد استفاده است که با استفاده از آن می توان کالایی را تولید کرد. ضمن اینکه برای امکان تولید یک کالا و مفید واقع شدن باید هم خریدار، هم صادرات و هم مکمل های آن همچون نیروی کار مهیا باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اذعان به این موضوع که این مکمل ها در اقتصاد ایران وجود ندارد تصریح کرد: اینکه بگوییم با اصلاح صرف قانون کار، مشکل اشتغال حل یا حتی کاهش می یابد حرف درستی نیست. وی افزود: چرا که نمی توان افراد را بدون توجه به پیش نیازها و زیرساخت های لازم استخدام کرد بلکه باید زمینه ای فراهم شود تا سرمایه گذاران و کارآفرینان بعد از سرمایه گذاری در تولید به نیروی کار نیازمند شوند وگرنه این که شما بدون هیچ دلیلی افراد را بدون ایجاد هیچ تولید و ارزش افزوده ای به کار بگیرید بی معنی است. این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: شغل پایدار و واقعی شغلی است که منجر به ایجاد شغل جدیدی شود. یعنی اشتغال به هیچ وجه هدف نیست بلکه هدف این است که با اشتغال کالای دیگری تولید کنیم. متاسفانه در حال حاضر چون شرایط مناسبی برای فضای کسب و کار وجود ندارد عملا سرمایه گذاری صورت نگرفته به تبع آن تولید و اشتغالی هم ایجاد نمی شود.

یوسفی در ادامه با اشاره به کیفیت پایین آموزش در ایران اظهار داشت: دولت علاوه بر افزایش کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه ها باید بیشتر به سمت آموزش های کوتاه مدت مانند مراکز فنی و حرفه ای حرکت کند. این اقتصاددان در خاتمه ضمن انتقاد از سیاست های دولت یازدهم در قبال ایجاد محدودیت برای اخذ تخصص در رشته های پزشکی خاطرنشان کرد: امروز شرایط کشور چه به لحاظ نیروی انسانی و چه به لحاظ امکانات پزشکی به گونه ای است که می توان با جذب گردشگران پزشکی یا همان توریسم پزشکی در آمدهای زیادی را عاید کشور کرد. که لزوم این کار گسترش تحصیلات تخصصی در رشته های پزشکی است تا علاوه بر کسب درآمد از این راه، این همه جوان ایرانی برای ادامه تحصیل به کشورهایی مانند امریکا مهاجرت نکنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.