مشهد- عضو شورای شهر مشهد گفت: به دلیل نبود برنامه ریزی پایه ای در نظارت و برنامه‌ریزی طرح‌ها صراحتاً می‌توان گفت امروزه با وجود نظارت، هیچ برنامه ای در شهر مشهد به دلیل نهایی نشدن طرح جامع صحیح و طبق زمانبدی انجام نمی شود.

طرح جامع مشهد ناکارآمد است

به گزارش قدس آنلاین، براتعلی خاکپور عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی و عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اختلاف نظر مسؤولان شهری در مورد طرح جامع شهر مشهد بیان داشت: طرح جامع شهر مشهد که با افق ۱۳۹۵ تهیه شده بود با پیش بینی‌های نادرستی از جمعیت مواجه شد و به همین دلیل در سال ۸۰ مورد بازبینی قرار گرفت و سال ۸۳ طرح جامع جدید تهیه شد اما فرایند تصویب به قدری طولانی شد که تا سال ۹۳ زمان برد و طرح جامع بعد از ۱۰ سال به تصویب رسید.

وی افزود: با این که در انتهای سال ۹۵ هستیم، هنوزفرآیند ابلاغ طرح جامع به منظور نهایی کردن طرح‌های تفصیلی خاتمه پیدا نکرده و این در حالی است که طرح‌های تفصیلی در هفت حوزه برنامه‌ریزی در شهر مشهد همچنان منتظر ابلاغ نهایی طرح جامع است.

او اذعان داشت: از آنجا که طرح جامع محل اختلاف نظر مسؤولان شهری است در سال ۹۳ با وجودی که در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد، مورد بازنگری و تغییرات قرار گرفت که با آن تغییرات به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی رسید و در نهایت ما هم اکنون طرح‌های تفصیلی داریم که حاصل تغییرات طرح مادر است.

خاکپور گفت: طبیعی است که برای اجرای طرح باید تراز اقتصادی آن را مورد توجه قرار دهیم. در این خصوص طرح جامع مشهد حدوداً ۷۹ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. ولی آنچه مشخص است اینکه تراز اقتصادی در بافت‌های فرسوده بسیار بالا خواهد بود.

او تصریح کرد: ما از محل اجرای طرح ۳۳ هزار میلیارد تومان می‌توانیم درآمد حاصل کنیم اما از آنجا که با ۱۰ سال تأخیر طرح را آغاز می‌کنیم قطعاً این میزان درآمد به آن صورت تحقق پیدا نمی‌کند. اما با فرض این که تمام اهدافمان تحق پیدا کند با ۴۶ هزار میلیادر تومان کمبود منابع در اجرای طرح جامع مشهد مواجه هستیم.

به گفته او اگر هزینه‌ها را طبق فعالیت‌های شهرداری و دولتی تقسیم بندی کنیم حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان سهم شهرداری و حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان نیز سهم درآمدهای دولتی می‌شود و از آنجا که شهرداری متولی اجرای طرح است، اگر کل منابع را در نظر بگیریم مدیریت شهری با کمبود ۱۳ هزار میلیارد تومان کمبود منابع برای اجرای طرح مواجه می‌شود.

وی در بیان ایده‌ای جدید در خصوص بافت فرسوده اذعان داشت: پیشنهاد می‌کنم به لحاظ ارزشمندی بافت‌های فرسوده در مشهد فضاهای مکمل زیارت ساخته و به عنوان مثال در انتهای ترمینال و سمت جاده کلانتری محدوده ای را به شکل نقشه ایران در آورده و بخش‌هایی را به استان‌های ایران اختصاص بدهیم. و در محدوده هر استان هم آثار تاریخی و فرهنگی و سوغات همان استان را در آن محدوده طرح ریزی کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در آن فضاها زائرسراهای ارزان قیمت بسازیم و در راستای تسهیل زیارت خطوط ارتباطی آن را با حرم ایجاد کرده و توجه داشته باشیم گسترش چنین فضاهایی در محدوده مرکزی شهر در جهت تعدیل سرگردانی زائر و کاهش ترافیک کمک کننده خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.