مشهد- رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی وی درباره مهم‌ترین مشکل فعالی نخبگان استان به خبرنگار ما گفت: مشکل از نظر بنیاد ایجاد انگیزه است شاید بسیاری از نخبگان کمک مالی نخواهند، بلکه متمایل به این هستند که مورد توجه بویژه از سوی دستگاه‌های اجرایی قرار گیرند.

وضعیت استخدام نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استان در حد صفر است

به گزارش قدس آنلاین، جواد سرگلزایی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی در حل مسایل و مشکلات از توان نخبگان استفاده کنند، گفت: این مهم از طریق تحقق قانون جذب و استخدام نخبگان در ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی قابل انجام است که هم اکنون وضعیت جذب نخبگان به خوبی اجرا نمی‌شود و میزان جذب نزدیک به صفر است و تنها دستگاهی که در این خصوص عملکرد قابل قبولی دارد، شرکت برق منطقه‌ای است که نسبت به استخدام سه نخبه اقدام کرده است.

وی در ادامه از برگزاری همایش ملی مشاهیر آرمیده در حرم مطهر در پنجشنبه هفته جاری در دانشگاه فردوسی خبر داد و افزود: در این همایش از شخصیت استاد محمد تقی شریعتی در حوزه علوم انسانی، پروفسور محمد تقی فاطمی به عنوان ریاضیدان، احمد علی رجایی بخارائی در حوزه ادبیات و دکتر شیخ در علوم پزشکی که در حرم مطهر آرمیده‌اند، تکریم می‌شود.

وی با اشاره به دریافت ۴۳ مقاله در خصوص موضوعات این همایش از جمله در باب زندگی نامه و اخلاق بزرگان یاد شده به دبیرخانه افزود: از این شمار ۲۳ مقاله پذیرفته شده است.

وی افزود: هر فردی که معتقد به نخبه و مخترع بودن است، می‌تواند با ورود به سامانه ثریا نسبت به بارگذاری اطلاعات لازم مانند داشتن امتیازاتی مانند دارا بودن رتبه کنکور تک رقمی،مدال آوری طلا،نقره و یا برنز در المپیاد دانشجویی و نیز منتخب شدن در جشنواره رویش تحت پوشش بنیاد اقدام و از حمایت‌های این نهاد برخوردار شود.

آغاز پرداخت جوایز به دانشجویان برتر

وی در بخش دیگر از اعطای جوایز تحصیلی به دانشجویان برتر خبر داد و اضافه کرد:پرداخت این جوایز در سال جاری به ۵۵ دانشجو واجد شرایط دانشگاه فردوسی،۶۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۱۵ دانشجو در سایر دانشگاه‌ها از سوی بنیاد آغاز شده است.

وی با بیان اینکه از جمله این جوایز می‌توان به هدیه دو میلیون تومانی ازدواج، برخورداری از ودیعه ۱۵ میلیون تومانی اجاره مسکن و بیمه تکمیلی اشاره کرد، گفت: دانشجویانی که امسال استعداد برتر شناخته شده‌اند در طول ۹ ماه سال تحصیلی می‌توانند از این قبیل امتیازات بهره‌مند شوند.
وی در پاسخ به خبرنگار ما مبنی بر شمار نخبگان و مخترعان استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزار و ۴۰۰ نفر تحت پوشش بنیاد نخبگان خراسان رضوی قرار دارند. که شامل دانشجویان و دانش‌آموزان مدال‌آور در المپیاد هستند

بی‌میلی برای تجاری سازی و کاربردی کردن اختراعات

وی درباره پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه چند درصد از اختراعات مخترعین با همکاری بنیاد به مرحله تولید انبوه و تجاری‌سازی رسیدند، گفت: بنیاد ۱۰۰ درصد می‌تواند در این مسیر مؤثر باشد اما خود مخترعین به دلایلی از جمله دانشجو بودن حاضر به طی مراحل برای دریافت کمک‌های بنیاد در راستای کاربردی کردن اختراعات نیستند.

۱۴۹ شرکت دانش بنیان و ۱۷۰ مخترع

وی با اشاره به وجود ۱۴۹ شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری شمار مخترعین تحت پوشش استان را ۱۷۰ نفر اعلام کرد و گفت:طرح شهاب بنیاد نخبگان نیز با هدف شناسایی و هدایت استعداهای برتر دانش‌آموزان توسط آموزش و پرورش در تمامی پایه‌های چهارم مدارس نواحی ۶، پنج، دو و هفت اجرا می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.