شهرکرد- مدیر کل سازمان دامپزشکی چهارمحال و بختیاری روز گذشته در حالی خبر از کنترل کامل بیماری آنفلوآنزای پرندگان به رسانه ها داد که در همین روز تعداد یک هزار و ۷۰۰ پرنده در روستای «دهنو میلاس» در حال دفن و معدوم سازی بود.

آنفلوآنزای مرغی به جان طیور چهار محال و بختیاری افتاد

به گزارش قدس آنلاین، عبدالمحمد نجاتی مدیر کل سازمان دامپزشکی چهارمحال و بختیاری روز سه شنبه در بازدید از واحد مرغداری روستای خراجی گفت: روند شیوع و ورود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان توسط پرندگان آزاد پرواز بوده و خوشبختانه تا کنون گزارشی از درگیری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحد های پرورش مرغ گوشتی در استان مشاهده نشده است.

 این در حالی است که همزمان با انتشار این خبر روز گذشته  آنفلوآنزای مرغی به جان طیور روستای «دهنو میلاس» افتاد و بیش از یک هزار و ۷۰۰ پرنده را تلف کرد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان لردگان در همین رابطه گفت: در پی مشاهده مورد مشکوک تلفات پرندگان در روستای دهنو میلاس و نتیجه آزمایشات مثبت مبنی بر شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، طیور بومی این روستا معدوم شد.

محمدجان جلیل پور افزود: یک هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی و خانگی این روستا روز گذشته سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵ در ۵ ترانشه استاندارد به صورت بهداشتی دفن و سپس محل نگهداری آنها ضد عفونی گردید.

وی اضافه کرد: همچنین بیش از ۲۰۰ نفر از اهالی روستای دهنو میلاس آموزش‌های تخصصی و نحوه پیشگیری از این بیماری را فرا گرفتند.

۱۲ منطقه درگیر شدند

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری در همین راستا روز چهارشنبه به رسانه ها گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۲ کانون چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

عبدالمحمد نجاتی  اظهار کرد: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های بروجن، شهرکرد، بن، سامان و کیار و به طور بسیار ضعیف در شهرستان کوهرنگ مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه این ویروس از استان‌های مجاور واحتمالا توسط پرندگان مهاری و یا نقل و انتقال طیور بومی به مناطق گرمدره و حیدری منتقل شده است، افزود: در ۱۲ کانون درگیر معدوم‌سازی علیه طیور بومی روستایی از جمله کبوتر و پرندگان زینتی انجام شده است.

نجاتی گفت: در حال حاضر در چهارمحال و بختیاری به دلیل اینکه مرغداری‌های گوشتی درگیر این بیماری نشده‌اند در این زمینه خسارت اقتصادی بسیار کمی وارد شده است و خوشبختانه دامپزشکی از نقل و انتقال طیور روستایی و زینتی به مناطق دیگر به منظور انتقال بیماری جلوگیری کرده است.

وی توصیه کرد: مردم در صورت مشاهده تلفات پرندگان دامپزشکی را مطلع کنند، تا اطلاع ثانوی از مصرف طیور بومی روستایی و تخم‌مرغ بومی و همچنین از نزدیک شدن به تالاب‌ها و محل حضور پرندگان مهاجر خودداری کنند.

نجاتی خاطرنشان کرد: مردم با خیال آسوده از مرغ‌های موجود در بازار که ذبح آن‌ها توسط دامپزشکی انجام می‌شود استفاده کنند و هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.