بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: آموزش و پرورش به عنوان موثرترین نهاد تعلیم و تربیت وظیفه دارد روحیه استقلال طلبی، حفظ هویت ملی، امید و نشاط و آینده نگری را به نسل آینده منتقل کند و نگرش جوانان و خانواده ها را به حوزه مهارتی کار و اشتغال تغییر دهد.

آموزش و پرورش روحیه استقلال طلبی را به نسل آینده منتقل کند
به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی پیش از ظهر پنج شنبه در دهمین گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش قطب ۵ کشور در بجنورد، تأکید کرد: در جمهوری اسلامی دولت های مختلف به ویژه دولت تدبیر و امید برای ارتقای شأن و جایگاه معلمی و نهاد تعلیم و تربیت تلاش های فراوان داشته اند که نشأت گرفته از جایگاه والای این نهاد در دین مبین اسلام است.
وی با بیان اینکه امکانات، تجهیزات، اعتبارات و اختیارات موجود امانت آیندگان نزد ماست و باید با مراقبت و رشد و ارتقای آن ها، به نسل آینده تحویل داده شود، تصریح کرد: یکی از توفیقات دولت تدبیر و امید، توسعه زیربناهای آموزشی به ویژه حذف تدریجی مدارس خشتی و گلی در این استان و احداث اماکن رفاهی و فرهنگی برای جامعه فرهنگیان بوده و با کمک بنیاد برکت و خیران مدرسه ساز حرکت های خوبی را در این راستا شاهد بوده ایم.
وی با اشاره به افزایش تعهدات خیران مدرسه ساز در استان به ۳۰۰ میلیارد ریال در این دولت ابراز امیدواری کرد: با رشد خوب اعتبارات استان در بودجه ۹۶ ازجمله رتبه نخست کشوری در رشد اعتبارات هزینه ای و رتبه دوم کشور در رشد اعتبارات تملکی و عمرانی، تحولات بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم.
وی هم چنین به تبیین شرایط حاکم بر کشور پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پرداخت و با اشاره به موضوع برجام گفت: اگر برجام به ثمر نمی رسید، از این اعتبارات و امکانات کنونی هم خبری نبود؛ چون طبق برنامه قبلی تحریم ها، اکنون فقط می توانستیم میزان محدودی نفت در برابر دریافت دارو و غذا به فروش برسانیم و عزت کشور زیر سوال می رفت.
صالحی با بیان این که اگر برجام هیچ دستاوری جز تغییر این شرایط نداشت، برای ما کافی بود، تصریح کرد: اگرچه ما هیچ گاه از تحریم استقبال نکرده و نمی کنیم، اما با تحکیم اقتصاد مقاومتی بر پایه ۴ اصل مردمی شدن اقتصاد، دانش بنیانی، درون زایی و برون گرایی و با تکیه بر توان و حمایت مردم به خصوص نسل جوان، همه تهدیدها خنثی می شود.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به صبغه فرهنگی خود، نقش مهم آموزش و پرورش در تغییر نگاه جامعه به حوزه اشتغال را یادآور شد و گفت: دولت به تنهایی قادر نیست در این حوزه اقدامات موثر داشته باشد و آموزش و پرورش می تواند با فراگیرکردن آموزش های فنی و حرفه ای و تربیت نیروی انسانی ماهر و تغییر نگاه خانواده ها و جوانان به مسائل حوزه کار و اشتغال، در این زمینه نقش آفرینی کند.
وی هم چنین پیشینه تمدنی و فرهنگی کهن خراسان شمالی و قابلیت های توسعه ای آن را در بخش های گوناگون مورد اشاره قرار داد و گفت: به کمک همه مدیران اجرایی، امامان جمعه و جماعت، احزاب و گروه های سیاسی، سازمان های مردم نهاد و روابط عمومی ها به عنوان حلقه های رابط مردم و دولت، تلاش داریم ظرفیت های بالقوه این استان را بالفعل کنیم.
صالحی با اشاره به سفرهای کاری متعدد مسئولان ارشد اجرایی به خراسان شمالی طی قریب ۸ ماه گذشته و نیز صدور ۳۰ درصد مجوزهای سرمایه گذاری خارجی کشور در این استان، این اقدامات را زمینه ساز رشد و توسعه استان خواند و در پایان ابراز امیدواری کرد: جامعه بزرگ آموزش و پرورش نقش آفرینی مثبت خود را در انتخابات سال آینده داشته باشد تا یک گام دیگر به ساختن ایرانی آباد، آزاد و سربلند نزدیک شویم.
براتعلی حاتمی مدیرکل آموزش و پرورش نیز در این نشست با قدردانی از نگاه مثبت استاندار خراسان شمالی به حوزه تعلیم و تربیت و کوشش و همتی که برای حضور مقام های اجرایی کشور در استان در قالب ۱۳۰ سفر مدیران ارشد مصروف داشته است، به مهم ترین افتخارات آموزش و پرورش استان ازجمله جایگاه دهم کشوری در آزمون سراسری دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم اتفاقات خوبی مثل حذف مدارس خشتی و گلی و ساخت اماکن رفاهی فرهنگیان استان را شاهد بوده ایم.
علیرضا کاظمی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم به عنوان دبیر این گردهمایی، مهم ترین چالش های این مجموعه را تشریح کرد و گفت: با توجه به تنگناهای مالی شدید دولت و تبعات اجرای شتاب زده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت گذشته که بدون توجه به زیرساخت ها اجرایی شد، حوزه مدیریت در آموزش و پرورش دشوارترین دوران خود را سپری می کند ولی تلاش می کنیم با بهره گیری از خرد جمعی و ارتباط بیشتر با مردم و دانش آموزان، بر چالش ها غلبه کنیم.
این گزارش حاکیست، در گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش قطب ۵ کشور شامل استان های خراسان رضوی و شمالی، گلستان، سمنان و مازندران، سه دستور کار اصلی شامل تمرکززدایی و تفویض اختیارات، چالش های هدایت تحصیلی دانش آموزان و ارزشیابی کارکنان به عنوان محور اصلی مباحث در نظر گرفته شده است.
بنا بر اعلام اداره کل آموزش و پرورش، خراسان شمالی با دارابودن بیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز در مقاطع و پایه های مختلف تحصیلی، حدود ۱۴ هزار شاغل آموزش و پرورشی دارد. هوشمندسازی ۳۲ درصد کلاس های درس استان و حذف بیش از ۷۰ درصد مدارس خشتی ازجمله دستاوردهای دولت یازدهم در این حوزه به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.