شیخ حمزه امام موسی، یکی از اعضاء جنبش اسلامی نیجریه در گفتگوی اختصاصی با قدس آنلاین، آخرین تحولات جنبش اسلامی را تشریح کرد.

 اندیشه شیخ زکزاکی، جزئی از اندیشه امام خمینی(ره) است/ جنبش اسلامی نیجریه در تمام کشورهای آفریقایی در حال گسترش است

به گزارش "قدس آنلاین"؛ "حمزه امام موسی" - یکی از اعضاء جنبش اسلامی نیجریه- در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار "قدس آنلاین" گفت: پس از آن جنایت دولت نیجریه علیه جنبش اسلامی و حمله وحشیانه به منزل "شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی" در آن برهه زمانی، به جنبش اسلامی آسیب وارد شد و ما در این محدوده زمانی منتظر چنین جنایتی نبودیم؛ ولی با این وجود این حادثه برای جنبش اسلامی هم در عرصه داخلی و هم خارج از کشور منفعت بخش نیز بود؛ به گونه ای که تا آن زمان بسیاری از نخبگان هم در شمال و هم در جنوب نیجریه، اطلاعاتی از جنبش اسلامی نداشتند، ولی پس از این جنایت آنها کنجکاو شدند تا ماهیت و واقعیت جنبش اسلامی و فراتر از آن، حقیقت تشیع و مقاومت اسلامی را درک کنند.

آنها درحال مقایسه میان اندیشه وهابی و اندیشه تشیع هستند. در طول تاریخ تشیع، ما چیزی به عنوان تروریسم و اینگونه افکار وحشیانه نداشتیم، ولی متأسفانه اندیشه وهابیت هم در غرب و هم در کشورهای اسلامی، خودشان ماهیتشان را بیان می کنند. به همین خاطر این اتفاقات اخیر در نیجریه در یک سال گذشته کمک کرده است تا هم اهل بیت، هم مقاومت اسلامی و هم جنبش اسلامی بیشتر شناخته شود. اکنون نخبگان دانشگاهی و سیاسی دارند به دولت نیجریه فشار می آورند که باید شیخ زکزاکی را آزاد کند. دولت نیجریه اکنون در موقعیتی قرار دارد که انتظارش را نداشت؛ آنها می خواستند جنبش اسلامی و تشیع در نیجریه را به طور کامل از بین ببرند، ولی این اقدام به زیانشان شد، به گونه ای که حتی اهل سنت و مسیحیان نیاز ترغیب شده اند که  با تفکر شیعی آشنا شوند، حتی خود مأموران دولتی که شیخ زکزاکی اکنون تحت بازداشت آنهاست، تحت تأثیر افکار ایشان قرار گرفته اند. آنها فهمیده اند که جنبش اسلامی بسیار مظلوم واقع شده است، آنها می خواستند بگویند که جنبش اسلامی یک حرکت تروریستی است، ولی جامعه این را نپذیرفت.

وی در خصوص شناخت مردم نیجریه از اندیشه های امام خمینی و فعالیت های جنبش اسلامی در ترویج این اندیشه توضیح داد: جنبش اسلامی در نیجریه شالوده افکار خود را از اندیشه امام خمینی گرفته است و این جنبش به امام خمینی تعلق دارد، ما یک بخشی از اندیشه ایشان هستیم و شیخ زکزاکی تلاش کرده است تا این اندیشه را در  خود جنبش اسلامی معرفی کند و اکنون هم بخش تشیع جنبش و هم بخش اهل تسنن آن، همگی امام خمینی و اندیشه ایشان را قبول دارند و این جنبش اساسا باعنوان جنبش "خمینیون"معروف است.

 دولت نیجریه می خواسته و می خواهد تا جنبش اسلامی را سرکوب کند و حتی به دنبال قتل شیخ زکزاکی بود، ولی موفق نشد. دولت نیجریه و استکبار جهانی نمی خواهد مردم آگاه شوند تا به سلطه گری خود ادامه دهند، ولی  جنبش اسلامی می خواهد که مردم حقوقشان را بشناسند. آنها نمی توانند اندیشه اسلامی را سرکوب کنند، این اندیشه نه فقط در نیجریه بلکه در تمام کشورهای آفریقایی در حال گسترش است.

گفتگو از: جواد ماستری فراهانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.