بجنورد- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: یکی از اولویت های اداره کل درحوزه هنر تعزیه تقویت این هنر با آموزش در سال آینده است. 

تقویت تعزیه خوانی با آموزش در سال آینده در اولویت قرار دارد
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین فرخنده شنبه شب در اختتامیه همایش تجلیل از فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی در شهرستان شیروان اظهارداشت: این اداره کل آمادگی دارد با دعوت از اساتید برجسته کشور اوایل اردیبهشت ماه سال آینده کارگاههای آموزشی برای تعزیه خوانان استان برگزارکند. 
وی با بیان اینکه پژوهش یکی ازنکات اصلی و محوری قابل توجه درهنرتعزیه است، خاطرنشان کرد: خراسان شمالی گنجینه فرهنگ ها است و در همه حوزه ها نیاز به پژوهش دارد که هنرتعزیه نیز ازاین امر مستثنی نیست.
 وی به حمایت از پژوهشگران عرصه هنرتعزیه نیز اشاره کرد و گفت: برای دورکردن هنرتعزیه از خرافات و پیرایه ها از پژوهشگران حمایت خواهیم کرد.
دبیراجرایی همایش فعالان و پیشکسوتان تعزیه خراسان شمالی نیز از اجرای برنامه های سال ۹۶ با رویکرد آموزشی و شناسایی نقاط ضعف هنرتعزیه خبرداد.
مجتبی اطمینان اظهارداشت: امید است سال آینده سال پرباری برای تعزیه باشد و برگزاری اینگونه برنامه ها استمرار داشته باشد. 
وی افزود: خروجی این همایش تدوین برنامه های عملیاتی با حمایت انجمن تعزیه ایرانیان و دستگاههای فرهنگی خواهدبود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان نیز دراین آئین گفت: شهرستان شیروان همواره دراجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی پیشتاز بوده است. 
زیبایی با اشاره به اینکه این همایش با دو محوراصلی آموزش و تجلیل برگزارشد، اظهارداشت: درراستای آموزش هنرمندان تعزیه استان ۴ کارگاه آموزشی با حضوراساتید برجسته کشوری دراین همایش برگزارشد. 
وی افزود: ۲۳ گروه فعال تعزیه دراستان فعالیت می کنند که ۳۰۰ نفر عضو انجمن تعزیه ایرانیان هستند.
امام جمعه شهرستان شیروان نیز گفت: هنر تعزیه باید بازسازی و آفت زدایی شود تا تعزیه ها آنگونه که درشان ائمه اطهار است اجرا شود.
حجت الاسلام کوثری اظهارداشت: برای تبیین و ترویج حماسه های ماندگار ازطرق مختلف استفاده می شود که هنرتعزیه یکی ازتاثیرگذارترین هنرها است. 
وی افزود: این هنرنمایشی مخاطبین را به صحنه اصلی نزدیک می کند و ذهن و فکرآنها را به ۱۴۰۰ سال پیش سوق می دهد. 
وی با اشاره به اینکه تعزیه خوانی درتاریخ دارای فرازو نشیب زیادی بوده است، خاطرنشان کرد: تعزیه خوانی به قدری موثربوده که همیشه استکبار ازاجرای این هنرنگران و مضطرب بوده است.
وی با اشاره به اینکه اگر هنر درخدمت اسلام و جامعه باشد معجزه می کند،  تصریح کرد: هنرتعزیه باید دوراز پیرایه ها و خرافات و مسائل غیرشرعی با حفظ اسناد گذشتگان باشد. 
وی یادآورشد: هنرتعزیه درشهرستان شیروان جایگاه ویژه ای دارد که هنرمندان این عرصه باید با پاکسازی پیرایه ها و خرافات تاثیربیشتری بر مخاطبین بگذارند.
گفتنی است خراسان شمالی دارای ۲۳ گروه فعال تعزیه خوانی است که در این همایش از هر گروه یک پیشکسوت تقدیر و تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.