مرحله اول پروژه زائرشهر رضوی به مساحت ۱۰ هکتار و جهت پذیرش و اسکان حدود پنج هزار زائر پیش‌بینی شده است و مدت زمان اجرای آن از ابتدا یک ساله تعریف شده بود

آغاز احداث ۵۳۰ واحد مسکونی برای زوج های جوان/اوایل سال آینده بخشی از پروژه زائر شهر آماده تحویل خواهد بود

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی زائرمحوری و تسهیل فرآیند زیارت را گام مهم این معاونت در جهت تحقق منشور هفتگانه دانست.

«مهندس خلیل اکبری» با بیان این مطلب افزود: احداث زائرشهر رضوی، زائرسرا، آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی و... از جمله اقدام‌های مهمی است که از سوی این معاونت و پس از انتصاب تولیت جدید این نهاد مقدس آغاز و در حال اجراست.

احداث زائرشهر رضوی

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی گفت: در طول سال حدود ۲۷ میلیون زائر به شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند که مدت ماندگاری آنان به طور متوسط در این شهر حدود سه شبانه‌روز می‌باشد، از طرفی با یک محاسبه می‌توان پی برد که در مورد این تعداد زائر، ۸۱ میلیون اقامت(حداقل برای مدت یک شب) در طول سال در شهر مقدس مشهد وجود خواهد داشت که این آمار و ارقام، حاصل‌ضرب تعداد زائران و مدت زمان ماندگاری آنان در شهر مقدس مشهد می‌باشد.

مهندس اکبری اضافه کرد: اگر این عدد را به تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ تقسیم کنیم، متوسط فضای خواب و استراحت مورد نیاز زائران در شهر مشهد، حدود ۲۲۰ هزار تخت می‌باشد و این در حالی است که همه فضای اقامتی موجود در سطح شهر مشهد از قبیل: هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مسافرخانه‌ها، منازل زواری و... در مجموع حدود ۱۱۰ هزار تخت (با تخمین تقریبی) می‌باشد.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: احداث زائرشهر رضوی در زمینی به مساحت حدود ۳۵ هکتار و زائرسرا در زمینی به وسعت بالغ بر هشت هکتار از جمله اقداماتی می‌باشد که با رهنمودها و تأکید تولیت معظم آستان قدس رضوی و در جهت اسکان ارزان قیمت زائران (بویژه اقشار متوسط و کم درآمد جامعه) و به منظور تحقق هدف تسهیل زیارت برای زائران امام هشتم(ع) توسط این معاونت در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: عملیات اجرایی احداث زائرشهر رضوی که پس از انجام مطالعات کارشناسی و فنی در آستان قدس رضوی با هدف پذیرش و اسکان حدود ۲۰ هزار زائر از اواخر تیرماه سال جاری در زمینی به مساحت ۳۵ هکتار (واقع در ابتدای ورودی شهرک طرق در حاشیه بزرگراه مشهد- باغچه) آغاز شد، مرحله اول آن هم اکنون از پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد برخوردار می‌باشد.

مهندس اکبری، اضافه کرد: مرحله اول پروژه زائرشهر رضوی به مساحت ۱۰ هکتار و جهت پذیرش و اسکان حدود پنج هزار زائر پیش‌بینی شده است و مدت زمان اجرای آن از ابتدا یک ساله تعریف شده بود و امیدواریم با عنایت‌های پروردگار و الطاف کریمانه حضرت رضا(ع) بتوانیم بخشی از واحدهای این مرحله را (در صورت مساعد بودن شرایط جوی و آب و هوایی) زودتر از زمان مقرر و تعریف شده به پایان رسانده و تحویل دهیم و در نهایت حداکثر تا اوایل اردیبهشت ماه سال آینده بخشی از واحدهای مرحله یک پروژه زائرشهر رضوی آماده تحویل شود.

توجه به تسهیل امر ازدواج

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی اظهار کرد: مطابق بند سوم از منشور هفت گانه مقام معظم رهبری، توجه به مجاوران و بویژه مستمندان و مستضعفان مورد تأکید قرار گرفته است و حسب دستور تولیت معزز آستان قدس رضوی ایده تسهیل در امر ازدواج جوانان مطرح شد.

وی افزود: با عنایت به اینکه یکی از مشکلات فراروی جوانان در ازدواج بحث تأمین مسکن می‌باشد، احداث پروژه ساخت مسکن برای زوج‌های جوان با دستور تولیت محترم آستان قدس رضوی در دستورکار این معاونت قرار گرفت و پس از بررسی‌های انجام شده و مکان‌یابی مناسب و انجام مطالعات لازم، زمینی به مساحت حدود ۲/۳ هکتار واقع در حاشیه بزرگراه صدمتری مشهد (واقع در ابتدای شهرک شهید آقامصطفی خمینی(ره)) به این منظور اختصاص یافت.

مهندس اکبری در زمینه مشخصات پروژه احداث مسکن برای زوج‌های جوان اظهار داشت: این پروژه که مراسم کلنگ‌زنی آن با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی و با حضور مدیران ارشد اجرایی شهر و استان در دی ماه سال جاری اجرا شد در زمینی نزدیک به ایستگاه قطارشهری مشهد (با فاصله مناسب) احداث می‌شود و دارای ۵۳۰ واحد مسکونی در متراژهای ۵۰ تا ۶۵ مترمربع به صورت واحدهای یک خوابه و ۲ خوابه (برای اسکان ۵۳۰ زوج جوان) می‌باشد.

وی متذکر شد: این پروژه دارای امکانات اولیه رفاهی شامل: مسجد، مغازه، پارکینگ مناسب، فضای سبز و... بوده و در حال حاضر تمامی نقشه‌های اجرایی پروژه تهیه و عملیات نقشه برداری، ژئوتکنیک (زمین‌شناسی) و تسطیح (خاک‌برداری) برای شروع عملیات اجرایی انجام شده است و مراحل برگزاری مناقصه اداری برای انتخاب پیمانکار نیز در دست اقدام می‌باشد و مدت زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه حدود ۲۰ ماه در نظر گرفته شده و اعتباری افزون بر ۵۰ میلیارد تومان نیز در این زمینه اختصاص یافته است.

*آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی

مهندس اکبری در زمینه احداث آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز عنوان کرد: این پروژه در زمینی به مساحت ۲۱ هزار مترمربع در مجاورت پروژه زائرشهر رضوی در منطقه شهرک طرق مشهد در حال اجرا می‌باشد که در آن احداث دو سالن طبخ غذا و یک سالن پشتیبانی پیش‌بینی شده است. وی تأکید کرد: این پروژه در راستای افزایش ظرفیت طبخ غذای مورد نیاز و حسب تأکید تولیت معزز آستان قدس رضوی مبنی بر لزوم شناسایی فضای مناسب برای احداث یک آشپزخانه مرکزی در جهت امکان طبخ غذای مورد نیاز در مقیاس و تعداد مورد نظر در حال انجام می‌باشد.

معاون فنی و عمران موقوفات آستان قدس رضوی، تصریح کرد: بدین منظور مکان‌های متفاوتی با توجه به مساحت مورد نیاز برای احداث این پروژه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و از آنجایی که زیربنای دو سالن طبخ غذا و سالن پشتیبانی این پروزه بالغ بر هشت هزار مترمربع در نظر گرفته شده است، بنابراین پس از بررسی‌های انجام شده، تصمیم گرفته شد که احداث این پروژه در زمینی به مساحت ۲۱ هزار مترمربع در مجاورت پروژه زائرشهر رضوی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی احداث این پروژه با حضور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در دهه فجر سال جاری آغاز شده، یادآور شد: پس از اتمام این پروژه، پیش‌بینی شده، امکان طبخ ۵۰ هزار پرس غذا در هر وعده در این آشپزخانه مهیا و جهت توزیع در مراسم و مکان‌ها و محل‌های مورد نظر، مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.