بدون شک ادامه روند تکمیل کمربند سبز شهر تهران در آینده نه تنها شاهد یکی از سرسبزترین شهرهای کشور خواهیم بود بلکه فرهنگ مشارکت عمومی در کاشت درخت و حفظ محیط زیست نهادینه می گردد.

محیط زیست مهمترین شاخص کیفیت زندگی در شهر تهران است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، کمبود منابع آب همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی شهر تهران بوده و در بازه های زمانی مختلف، مسئولین حتی مجبور به جیره بندی آب در مناطق مختلف این شهر شده اند. به دلیل کاهش منابع آبی در این شهر بهبود وضعیت فضای سبز با مشکلات عدیده ای روبرو گشته ولی با این وجود در حال حاضر شاهد این موضوع هستیم که تهران به یکی از سرسبزترین شهرهای کشور مبدل گشته است. یکی از اقدامات و برنامه های زیست محیطی شهرداری تهران، توجه به مساله رود دره ها و تبدیل این فضاهای نسبتا نا ایمن به تفرجگاهی مقاوم برای استفاده عموم مردم بوده است. در واقع مدیریت شهری در در 10 سال گذشته سعی نموده تا با تملک باغات قدیمی و یا احداث بوستان در مناطق خشک پایتخت چهره ای متفاوت از این شهر به نمایش بگذارد. بوستان ها به ‌عنوان بخشی از فضای سبز شهر با اهدافی همچون ایجاد اکوسیستم های فعال طبیعی در فضاهای شهری، زیباسازی سیمای شهر و فراهم کردن تسهیلات برای شهروندان ایجاد می‌شوند.
 
بدون شک می توان گفت که گسترش فضای سبز بوستان ها نه تنها چهره شهر را متحول کرده بلکه موجب کاهش آلاینده های تولید شده توسط کارخانه جات و خودرو ها خواهد شد. مخصوصا در فصل سرما که به دلیل وارونگی هوا شهر تهران با حجم بسیاری از آلایندگی ها مواجه بوده طبیعتا فضای سبز بوستان ها در تعدیل این هوای آلوده کمک خواهد کرد. در حال حاضر بوستان های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شهر تهران به عدد ۲هزار و۱۳۰رسیده است.
 
طبق برنامه 10 ساله مدیریت شهری در تهران سعی شده تا فضای سبز به صورت کاملا عادلانه در نقاط مختلف شهری مورد توجه قرار گیرد تا همه مناطق 22گانه شهر تهران تقریبا به یک اندازه از بوستان ها، باغات و فضای سبز شهری بهره مند گردد. در این میان مناطق مرکزی شهر تهران به دلیل بافت فرسوده و نسبتا قدیمی دارای فضاهای سبز محدودتر و امکان دستیابی به فضاهای باز و یا بلامعارض جهت تبدیل به آنها به بوستان ها محدود است.
 
در همین راستا تملک بافت فرسوده توسط شهرداری تهران به جهت اجرای طرح تجمیع در مناطق پرجمعیت و دارای بافت متراکم و آزاد سازی زمین جهت افزایش سرانه های خدماتی به ویژه فضای سبز در این مناطق در اولویت قرار گرفته است.
 
در همین راستا محمد باقر قالیباف(شهردار تهران)در حاشیه مراسم روز درختکاری نسبت به فعالیت های صورت گرفته توسط شهرداری تهران عنوان می کند: امروز همه مردم در هر جغرافیا، قشر، سطح تحصیلات و طبقه جامعه اتفاق نظر دارند که محیط زیست مهمترین شاخص کیفیت زندگی از یک روستای کوچک تا در کلانشهرهاست. اولین قدم برای حل  مشکل محیط زیست آن است که باید به این باور برسیم تا دائم این مساله را به گذشته و پیشینیان ارجاع ندهیم .در این دوره مدیریت شهری، چندهزار میلیاردتومان اعتبار برای خرید باغ های تهران اختصاص داده و این باغات را به بوستان عمومی تبدیل کرده ایم. برای بهبود فضای سبز شهر تهران تا کنون 800 هزار درخت توسط مردم و خصوصا چهره های شاخص ازجمله هنرمندان، روحانیون، خانواده شهدا، پیشکسوتان ورزش و... کاشته شده و تلاش می کنیم تا با کمک مردم بتوانیم این آمار را به سه میلیون درخت در این ایام برسانیم.
 
با توجه صحبت های آقای قالیباف، شهرداری تهران اکثر برنامه های خویش را با توجه ویژه به مباحث محیط زیستی طرح ریزی کرده است. به دلیل تمرکز این نهاد اجتماعی بر روی مقوله توسعه فضای سبز شاهد یک نوع همیاری بیشتر مردم با مسئولین شهری هستیم که موجب هم افزایی در بهبود فضای شهری خواهد شد. بدون شک همراهی و همیاری بیشتر مردم و نهادهای اجتماعی به منظور حفظ، نگهداری و یا بهبود فضای سبز شهری، نقش تعیین کننده ای در کاهش آلودگی هوا و همچنین طراوت شهری خواهد داشت. در همین راستا یک کمپین خود جوش مردمی با همراهی شهرداری تهران با نام(یک عالمه درخت) به راه افتاده تا با کاشت بیش از 3 میلیون درخت در 354 بوستان، به حفظ هوای پاک در تهران کمک نمایند. طرح یک عالمه درخت برای سال دوم است که به مرحله اجرایی رسیده و در سال گذشته و در کمربند شمالی شهر تهران و احیای درختان خیابان ولیعصر در حدود 5 میلیون نهال با مشارکت مردم به مدت 2 ماه کاشته شد.
 
بدون شک ادامه روند تکمیل کمربند سبز شهر تهران در آینده نه تنها شاهد یکی از سرسبزترین شهرهای کشور خواهیم بود بلکه فرهنگ مشارکت عمومی در کاشت درخت و حفظ محیط زیست نهادینه می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.