ایلام- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: برای سال آینده ۳۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده است و انتظار می رود که از محل این اعتبار، سهم ایلام به عنوان سپر اصلی این پدیده خطر آفرین است، به صورت ویژه دیده شود.

۳۳۰ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها/ سهم ایلام لحاظ شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، رضا احمدی عصر روز دوشنبه در جمع خبر نگاران رسانه های گروهی در منطقه جنگلی و تفریحی چغاسبز ایلام، اظهار داشت: امسال برای هفته منابع طبیعی شعار«همیار طبیعت باشیم» انتخاب شده است و می طلبد که در یک بسیج همگانی، آحاد مختلف جامعه به یاری عرصه های طبیعی بشتابند و در زمینه حفظ، احیاء و توسعه این منابع عظیم خدادادی به خوبی نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه در طول هفته منابع طبیعی و با مشارکت و همراهی و همیاری گروه های مردم نهاد و طبیعت دوست، بیش از یک میلیون اصله نهال در مناطق مختلف استان کاشت می شود، افزود: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و نیز تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مبارک معظم له، تلاش های خوبی در سطح استان به سرانجام رسیده است.

تغییر رفتار و نگرش ها؛ ضامن حفظ و توسعه منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه مردم مهم ترین و اصلی ترین نقش در راستای حفظ و توسعه منابع طبیعی داشته و دارند، بیان داشت: در سال های اخیر تغییر رفتارها و نگرش ها به مقوله منابع طبیعی موجب شده است تا مردم طبیعت دوست استان به صورت خودجوش به یاری طبیعت بشتابند و مانع تخریب بیش از پیش این ذخائر کم نظیر و تجدید ناپذیر شوند.

رضا احمدی با بیان اینکه با حمایت ارزشمند دستگاه قضایی، برخورد با متصرفان و مخربان عرصه های منابع طبیعی تشدید شده است، یادآور شد: در سال جاری در ۶۵۹ پرونده مطروحه در محاکم قضایی رأی به نفع منابع طبیعی استان صادر و دست متصرفان از ۲۵۰ هکتار از اراضی ملی، کوتاه و قطع شده است.

تشکیل ۱۲۰ تعاونی بهره بردار در سطح استان

وی با اشاره به اینکه در راستای جلب مشارکت مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی، بیش از ۱۲۰ تعاونی بهره بردار از عرصه های طبیعی در سطح استان تشکیل شده است، خاطرنشان ساخت: تا کنون۴۰۰ هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان به بهره برداران واگذار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه در سال جاری نیز ۲۰ هزار هکتار از اراضی سطح استان استعدادیابی شده و زمینه برای واگذاری این عرصه ها از طریق امور اراضی سازمان جهادکشاورزی فراهم شده است، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از تخریب جنگل ها و عرصه های طبیعی، برای ۲۰۰ خانوار ساکن در مناطق جنگلی استان، تجهیزات و امکانات لازم و نیز زمینه سوخت جایگزین و انرژی پاک فراهم شده است.

ریزگردها؛ دغدغه اصلی مردم و مسئولان

رضا احمدی با اشاره به اینکه مسئله ریزگردها و گرد و غبار یکی از اساسی ترین دغدغه های کشور و مورد توجه و تأکید مسئولان ارشد نظام است، تأکید کرد: برای سال آینده ۳۳۰ میلیارد تومان برای پیشگیری و مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده است و انتظار می رود که از محل این اعتبار، سهم ایلام به عنوان سپر اصلی این پدیده خطر آفرین است، به صورت ویژه دیده شود.

وی با بیان اینکه در مناطق دهلران، مهران، ایلام، آبدانان و دیگر مناطق استان، کانون های بحران و مولد گرد و خاک شناسایی شده اند و و جود این کانون ها کاملاً مشهود است، گفت: بیشترین کانون منشاء ایجاد گرد و خاک در حوزه دهلران واقع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه این کانون ها به شدت استان و کشور را تهدید می کنند، اظهار داشت: ایلام دارای طولانی ترین مرز خشکی با کشور عراق است و متأسفانه کانون های عظیم بحران نیز در استان های هم مرز با ایران کاملاً فعال هستند.

رضا احمدی با بیان اینکه مهمترین این کانون های بحرانی در استان واسط عراق قرار دارد، افزود: برای مقابله با این کانون های بحرانی در داخل و خارج استان به بودجه و اعتبارات ویژه نیاز است و امیدواریم در سال آینده برای مقابله با ریزگردها، شاهد اختصاص بودجه های چشمگیری به استان ایلام باشیم.

افتتاح طرح ۵ هزار هکتاری جنگل کاری در مهران

وی با اشاره به اینکه در هفته منابع طبیعی طرح پنج هزار هکتاری جنگل کاری در حوزه شهرستان مرزی مهران افتتاح می شود، بیان داشت: در این هفته و با مشارکت و همیاری یک هزار نفر از اساتید و دانشجویان ایلامی، یک هزار اصله نهال در منطقه بانروشان کاشت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه در هفته منابع طبیعی و در راستای نکوداشت یاد و خاطره سه هزار شهید ایلامی، سه هزار اصله نهال با حضور خانواده معظم شهداء و ایثارگران در حوزه تنگه ارغوان ایلام کاشت خواهد شد، یادآور شد: امسال مردم استان در قالب یک طرح ابتکاری تحت عنوان«جنگلانه» در حدود یکصد هکتار از عرصه های استان بذر و نهال کاشتند که تلاش شان شایسته تقدیر است.

رضا احمدی مهمترین مقوله در توسعه جنگل ها را نگهداری نهال ها پس از کاشت، ارزیابی و خاطرنشان کرد: نهال ها پس از کاشت؛ به آب، حفاظت و نگهداری نیاز دارند و امیدواریم که مردم در این راستا نیز به خوبی پای کار باشند.

وی با اشاره به اینکه برخی از صنایع نفت و گاز استان، مخرب عرصه های منابع طبیعی و عامل اصلی خشکیدگی درختان هستند، تصریح کرد: بخش اعظمی از جنگل های حوزه پالایش گاز ایلام به دلیل انتشار گاز و تشعشعات مخرب آن، دچار خشکیدگی شده اند که باید در این باره به صورت جدی چاره اندیشی شود.

اجرای طرح بزرگ آبخیزداری بهارستان؛ اولویت اول سال ۹۶

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه برخی از طرح ها و پروژه های آبخیز داری در سطح استان به دلیل کمبود اعتبارات و محدودیت های شدید مالی متوقف شده است، تأکید کرد: طرح بزرگ آبخیزداری روستای بهارستان که در سال ۹۱ و با حضور استاندار، مسئولان محلی و رسانه ها کلنگ زنی شد، جزء اولویت های اجرایی منابع طبیعی استان در سال ۹۶ است.

رضا احمدی با اشاره به اینکه قرار است در سال آینده به حوزه آبخیزداری استان توجه جدی شود و بودجه مناسب نیز اختصاص یابد، گفت: مقرر شده است تا با همکاری بسیج و نیروهای مردمی، طرح عظیم آبخیزداری روستای بهارستان با جدیت دنبال و خواسته بحق مردم این منطقه محقق شود.

وی با بیان اینکه با مبارزه مکانیکی، تا کنون ۴۰ هزار هکتار از جنگل های استان از شر گیاه نیمه انگلی لورانتوس رهایی یافته اند، اظهار داشت: در سال جاری از پیکره ۱۰ هزار هکتار از درختان سطح استان، این گیاه مخرب پاکسازی شده است.

کاهش ۸۵ درصدی آتش سوزی در عرصه های طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه علی رغم افزایش بارندگی ها و پوشش گیاهی در سطح عرصه های طبیعی استان در سال گذشته، میزان وقوع آتش سوزی ها در سطح استان ۸۵ درصد کاهش یافته است، افزود: این کاهش چشمگیر آتش سوزی ها؛ ناشی از همراهی، همیاری و مشارکت مردم بافرهنگ استان و مرهون برنامه ریزی ها و تلاش های بی وقفه خادمان ملت در منابع طبیعی و دیگر دستگاه ها و نهادهای ذیربط و همکار بوده است.

رضا احمدی با بیان اینکه تا کنون ۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای خرید تجهیزات و امکانات اطفاء حریق و پیشگیری از آتش سوزی ها به استان اختصاص یافته است، بیان داشت: در تلاش هستیم که در راستای پیشگیری از آتش سوزی ها و خرید تجهیزات مناسب اطفاء حریق برای سال آینده، رایزنی ها و پی گیری های خود را مضاعف نماییم و تا پایان سال جاری نیز ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور تأمین کنیم.

استقرار بالگرد در ایلام در سال آینده

وی با اشاره به اینکه وجود بالگرد در استان ایلام برای انجام مأموریت های ویژه، یکی از ضروریات است، یادآور شد: خوشبختانه آشیانه محل استقرار بالگرد در ایلام در حال ساخت و اتمام است و امیدواریم سال آینده شاهد استقرار بالگرد در ایلام به صورت ثابت و تمام وقت باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه در برخی مناطق استان همچون شهرستان سیروان، حتی یک مورد وقوع حریق در عرصه ها طبیعی را شاهد نبوده ایم، خاطرنشان ساخت: نقش رسانه ها برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده اصولی و حفاظت از عرصه های طبیعی، بی بدیل و اثرگذار است.

رضا احمدی با اشاره به اینکه بیشترین علت وقوع آتش سوزی ها تسامح و سهل انگاری برخی طبیعت گردان است، تصریح کرد: با اندکی دقت، مواظبت، حساسیت و خاموش کردن آتش بعد از رفع نیاز و ترک محل؛ می توان از تخریب جبران ناپذیر عرصه های طبیعی جلوگیری کرد.

خشکیدگی ۶۰ هزار هکتار از جنگل های ایلام

وی با بیان اینکه متأسفانه در ایام نوروز و در سطح استان ۷۰۰ برابر میزان رویش درخت و گونه های گیاهی در عرصه ها، درخت و جنگل می سوزد، تأکید کرد: در همین منطقه مهدی آباد همجوار شهر ایلام، روزانه و به طور متوسط ۷۰ درخت سوخته می شود تا چرخه اقتصادی کبابی های این محل بچرخد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون هکتار از جنگل های حوزه زاگرس دچار خشکیدگی شده اند و این پدیده بسیار آزار دهنده است، گفت: ۶۰ هزار هکتار از این خشکیدگی ها در حوزه استان ایلام است.

رضا احمدی با بیان اینکه تلاش شده است تا با همکاری تعاونی های بهره بردار، این درختان خشکیده از عرصه ها جدا و تحت نظارت منابع طبیعی و برابر قرارداد منعقده، مورد استفاده قرار گیرند، اظهار داشت: این تعاونی ها موظف اند به ازاء جدا سازی هر اصله نهال خشک از عرصه ها، سه اصله نهال جدید جایگزین و کاشت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.