۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 510909

اینکه آقای وزیر چطور در روزهای پایانی عمر وزارتش به فکر چرخش مدیریت افتاده به «گزارش از شخص» امروز ارتباطی ندارد اما «حجت الله ایوبی» و اینکه رفتنش ریزش بود یا چرخش قطعاً به این مطلب ربط پیدا می کند.

سکانس آخر

قدس آنلاین - ابتدا بیانیه رسمی روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر شد وخبر استعفایش را تکذیب کرد و سپس خبرگزاری ها از قول «حجت الله ایوبی» خیلی سفت و محکم نوشتند: نخیر...استعفا نداده ام! این در حالی بود که برخی مسؤولان روابط عمومی این سازمان برخلاف تکذیبیه چند ساعت پیش خود ، نظرشان عوض شده و درگوشی به برخی خبرنگاران گفته بودند: خبر استعفای رئیس سازمان سینمایی را نه تکذیب و نه تأیید می کنیم!

ریزش یا گردش؟

در کمتر از ۲۴ ساعت اما ، وزیر ارشاد با یک خبر داغ همه اخبار ضد و نقیض استعفا ، تکذیب ، تأیید و... را سوزاند. «صالحی امیری» در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: «محمدمهدی حیدریان تا پیش از این مشاور عالی بنده بود و از امروز رسما رئیس سازمان سینمایی خواهد بود...آقای ایوبی هم از مدیران باتجربه و باسابقه است ... ما از تجربه ایشان نهایت استفاده را خواهیم کرد... در وزارت ارشاد گردش مدیریت داریم اما ریزش مدیریت نداریم...».

البته اینکه آقای وزیر چطور در روزهای پایانی عمر وزارتش به فکر چرخش مدیریت افتاده به «گزارش از شخص» امروز ارتباطی ندارد اما «حجت الله ایوبی» و اینکه رفتنش ریزش بود یا چرخش قطعاً به این مطلب ربط پیدا می کند.

اَتَک پیج!

مرد «کلاردشتی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که این روزها ۵۳ سالگی را پشت سر می گذارد ، در اصل کارشناس معارف و همچنین کارشناس ارشد علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) است. البته دکتری علوم سیاسی را از دانشگاه «لیون۲» گرفته ، مدتی رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بوده ، مدیر کل آموزش دانشگاه امام صادق(ع) را به عهده داشته، در صدا و سیما مدیر کل بخش پژوهش های سیاسی بوده و البته چند پست و منصب دیگر در همین حد و اندازه را نیز تا پیش از به عهده گرفتن ریاست سازمان سینمایی تجربه کرده است ... کرده بود ... کرده بوده است!

تا چند روز پیش برای اطلاع بیشتر از زندگی و پیشینه «حجت الله ایوبی»  می شد مخاطبان را به سایت شخصی اش ارجاع داد اما امروز اگر این کار را بکنیم در واقع شما را سرکار گذاشته ایم چون به محض کلیک کردن روی آدرس سایت با صفحه ای قرمز رنگ با پیام« ریپورتد اَتَک پیج!» رو به رو شده و احساس می کنید سرتان بدجوری به سنگ خورده است!

شکوفه های نورسته

در حالیکه روز گذشته از اساس و بُن همه چیز را تکذیب کرده و گفته بود در محل کارش حاضر است و همچنان سررشته امور سینمایی را در دست دارد ، دیروز برای جانشینش – محمد مهدی حیدریان – پیام تبریک فرستاد و گفت :« خدمت به سینمای پرافتخار ایران توفیقی بزرگ و فرصتی بی‌بدیل است. در انجام این رسالت خطیر بسان همه اهالی سینما همراهتان هستیم. امیدوارم با درایت و تدبیرتان جوانه‌های امید نورسته در عرصه سینما روز به روز شکوفا و شکوفاتر شود». نکته اصلی این پیام خیلی کوتاه و تبریک آمیز را که گرفتید؟ رئیس سابق سازمان سینمایی هنوز خودش را از اهالی سینما می داند و تصمیم دارد توی این چند ماه باقی مانده از عمر وزارت ارشاد دولت یازدهم ، جوانه های امید نورسته سینما را مراقبت کند تا شکوفا و صد البته شکوفا تر شود!

۳۴ سال ، ۱۳ نفر

البته سینمای ایران ، مشکلات و فراز و فرودهایش آنقدر حاشیه و متن دارد که نمی شود با یک نگاه کلی  و فوری به آن مشخص کرد یا حکم داد که آیا «ایوبی» در طول ۳ سال و اندی حضور در سمت ریاست سازمان سینمایی گلی به سر هنر هفتم و هنرمندان کشور زده یا خیر؟ اگر هم بخواهیم همه مشکلات ماهها و روزهای اخیر سینمای کشور را به گردن سینمایی نبودن و سیاسی بودن «ایوبی» بیندازیم باید گفت در طول سی و چند سال گذشته  از ۱۳ نفری که سکان سینمای کشور را به دست گرفتند تنها ۴ نفر آنها کارگردان و عضو رسمی خانواده سینما بوده اند.

با اقتدار می چرخد!

اهالی فن و آنهایی که از دور و نزدیک دستی بر آتش سینمای ایران دارند اما به وضعیت سینمای ایران و مدیریت آن در ۴ سال گذشته نمره قبولی نمی دهند. «ایوبی» اگرچه خیلی پرحرارت و پر امید پا به دنیای پر رنگ و لعاب سینمای ایران گذاشت و از همان آغاز با شعار و ادعای «بازگشت آرامش» به سینما کارش را آغاز کرد اما در عمل کار سینما و اوضاع آن را به ماجرا و جنجال جشنواره سی و پنجم فیلم فجر گرده زد.

حرف و حدیث ها در باره جشنواره فیلم فجر «ایوبی» را وا داشت که در آخرین روزهای مدیریتش ، تمام قد در برابر منتقدان و مخالفانش بایستد و البته در این ایستادن از تاختن به برخی منتقدان ، دست به یقه شدن کلامی با مجری برنامه «هفت» ، سخن گفتن از افراد پشت پرده ای که به سینماگران انگ می زنند گرفته تا متهم کردن صدا و سیما به دشمنی با سینما و ...خودداری نکرد. او با وجود انتقادهای ریز و درشتی که در باره سیاست ها وبرنامه های «سازمان سینمایی» وجود داشت ترجیح داد به جای پاسخ منطقی و یا پذیرش برخی انتقادات با اعتماد به نفس فراوان همه چیز را رد و یا تکذیب کند و همین دو هفته پیش نیز – لابد به کوری چشم بعضی ها – اعلام کرد : چرخ سینمای ایران با قدرت و اقتدار می چرخد!

هم ظریفی ...هم حریف

در اوج انتقادها و زمانی که منتقدانش فریاد می زدند : « جشنواره ۳۵ فیلم فجر در تراز انقلاب اسلامی نبود... این جشنواره از ترامپ می ترسید...مدیریت سینما نباید فقط شعاری و تبلیغاتی عمل کند... چرا مدیر سینمای ایران مانند مجری های تلویزیون کره شمالی حرف می زند؟...سینمای ایران مدیر واقع گرا می خواهد نه سوپرمن ...» ، ایوبی اما مشغول حظ بردن از موفقیت های اسکاری فیلم «فروشنده» بود! ظاهراً رئیس سازمان سینمایی ترجیح داده بود گوشش را به روی همه انتقادها ببندد و برای «اصغر فرهادی» پیام تبریک شاعرانه بفرستد که :«... سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی...در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید. و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی...و مبارک باد بر شما که شایسته این شکوه اید. شاد باش و همیشه شاد باش که: هم ظریفی، هم حریفی، هم چراغی، هم شراب //هم جهانی، هم نهانی، هم عیانی، شاد باش...»!

شگفت زده بشویم

اجازه بدهید فارغ از جناح بندی های سیاسی از این تغییر دقیقه نودی در مدیریت سینمای ایران شگفت زده شویم چون نمی دانیم گردش و چرخاندن مدیران در وزارت ارشاد و در فرصت کم باقی مانده با چه هدفی انجام می گیرد؟ «ایوبی» چه کار بر زمین مانده ای در سینمای ایران داشت که حالا قرار است جانشینش آن را از زمین بردارد و طی چند ماه باقی مانده به مقصد برساند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.