۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 511059

افکار عمومی یادشان هست که رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ۱۵ بهمن ۹۳ گفته بود سهامی که به مشمولین اختصاص یافته، از محل سود این سهام در مدت ۱۰ سال تسویه می‌شود، بنابراین سال ۹۴، این زمان به پایان می‌رسد. وی چندی بعد در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۴ نیز وعده آزادسازی سهام عدالت تا شهریور سال۹۵ را داده بود، هنوز هم به سال ۹۶ پاس داده می‌شود.

بده بستان دولت درسهام عدالت

قدس آنلاین - رونمایی از سامانه ساماندهی سهام عدالت دیروز در حالی انجام شد که جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که ۵۰ میلیون از مردم ایران با این اقدامی که تاکنون صورت گرفته ۵۵ هزار میلیارد تومان دارایی تحت عنوان سهام عدالت از دولت جدا کرده و به مالکیت خود درمی آورند.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نیز در این مراسم مخاطبان این رویای اقتصادی را۵۰ میلیون نفر ذکر می‌کند که ۱۰ سال است یک برگه کاغذ به عنوان سهام عدالت را با همه توان حفاظت می‌کنند تا شاید روزی از آن منفعتی نصیبشان شود و حالا که دولت با ساز و برگ فراوان خبرهای آن را رسانه‌ای کرده، پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با رد شایبه انتخاباتی به آن‌ها می‌گوید که مالک ۵۳۰ هزار تومان از سهام یک میلیونی هستند ودرصورت تمایل باید صورتحساب ۴۷۰ هزار تومانی را از این سامانه دریافت و بپردازند تا مالک کل سهام یک میلیونی شوند که اجازه دخل و تصرف در آن را ندارند!

افکار عمومی یادشان هست که رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی ۱۵ بهمن ۹۳ گفته بود سهامی که به مشمولین اختصاص یافته، از محل سود این سهام در مدت ۱۰ سال تسویه می‌شود، بنابراین سال ۹۴، این زمان به پایان می‌رسد. وی چندی بعد در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۹۴ نیز وعده آزادسازی سهام عدالت تا شهریور سال۹۵ را داده بود، هنوز هم به سال ۹۶ پاس داده می‌شود.

 این وعده با توجه به بخش اول آن که مطالبه واریز حدود۵۰۰هزار تومان پول برای مالکیت صددرصدی سهام می‌شود، بسیاری از دارندگان سهام عدالت را با این پرسش مواجه کرده که برای سهام عدالت قرار است پولی به حساب آن‌ها واریز شود یا به همین مقدار به دولت بدهکار شده‌اند.

همچنین با توجه به اینکه فعال سازی سامانه سهام عدالت در حالی کلید خورده که دولت دچارهشت و چهار نقدینگی است و برای تامین منابع برای پرداخت یارانه و طلب پیمانکاران و پرداخت حقوق خود را به در و دیوارمی کوبد، این شایبه بین مردم ایجاد شده که با پرداخت ۲۴ هزار میلیارد تومانی که ۵۰ میلیون نفر انجام می‌دهند، قرار است دولت را در پرکردن چاله‌های نقدینگی یاری کنند.

با این اوصاف، محمد پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که سهام عدالت و سامانه آن مشکلی را حل نمی‌کند. به گفته وی، مشکل مردم رونمایی سامانه نیست، بلکه دریافت نکردن سود و مالکیت است، ۲۵۰ نفر در اقتصاد مافیا تشکیل داده‌اند.

اما حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه تحقق وعده ۱۰ ساله در آستانه انتخابات شایبه‌هایی را در ذهن مردم تداعی می‌کند، می‌گوید: تا رسیدن به انتخابات هنوز فاصله داریم ولی این را خود دولت باید پاسخ بدهد.

*زیان ده بودن برخی از شرکت‌ها

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های سهام عدالت سود ده هستند، می‌افزاید: برخی از شرکت‌های مربوط سوده ده هستند و برخی نیز با توجه به رکود زیان ده شده‌اند.

وی درباره آزادسازی سهام عدالت نیز تصریح می‌کند: هنوز لایحه آزاد سازی سهام عدالت از سوی دولت به مجلس ارایه نشده است! اما به هر حال همه دولت‌ها می‌دانند وقتی چیزی به مردم تعلق گرفت باید دیر یا زود آن را به مردم بپردازند، هر چند به نظر من سهام عدالت مکانیسم درستی برای کمک به مردم نبود.

محمد قربانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه عده‌ای با توجه به رونمایی از این سامانه در آستانه انتخابات وعده داربودن زمان دریافت سود سهام که دو ماه بعد ازانتخابات تعیین شده، معتقدند حرکت دولت، احتمالاً انتخاباتی است به خبرنگار ما می‌گوید: در آستانه انتخابات هیچ اقدام عملی دولت در این زمینه درست نیست و در مجلس هم با این کار مخالفت خواهیم کرد.

وی درباره واریز مبلغ ۴۷۰ هزارتومانی نیز می‌گوید: در حالی که هنوز دولت نمی‌تواند به مردم بگوید سهام شما از کجاست و این برگه‌ها قابل عرضه و خرید و فروش نیست و همچنین کسی نمی‌داند این سهام‌ها متعلق به یک شرکت زیان ده و یا سود ده است، درست نیست مردمی که با مشکلات معیشتی روبه رو هستند بیایند حدود ۵۰۰ هزار تومان هم صورتحساب به دولت بپردازند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.