یاسوج- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از کود و سم در برخی محصولات کشاورزی استان از جمله هندوانه و گوجه در فضای باز نگران کننده است.

استفاده از کود و سم در کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده است

به گزارش قدس آنلاین، جعفر گوهرگانی منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این دولت با توجه به ساماندهی فروشگاههای کود و سم و بر اساس نسخه گیاه پزشکی و کارشناسان کشاورزی کود و سم در محصولات کشاورزی استفاده می شود و مصرف سم و کود در محصولات کشاورزی تا حدود زیادی کاهش یافت.

وی بیان کرد: در زمینه استفاده از سم و کو در برخی محصولات کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله هندوانه و گوجه هنوز مشکل وجود دارد، به خاطر اینکه زودتر محصول برسد و برخی از خارج استان زمین های کشاورزی را اجاره و اقدام به کشت می کنند که هدفشان درآمد بالاست و به همین دلیل نگرانی ها در اینگونه کشت ها بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: کمیته مشترک از چند دستگاه بر تولید محصولات کشاورزی نظارت دارد که امیدواریم بتوانیم در این زمینه اقدامات خوبی انجام دهیم.

گوهرگانی تصریح کرد: تمام فروشگاههای کود و سم به صورت غیر مجاز و بی کیفیت اقدام به توزیع کود و سم می کردند که حتی برخی از این کود و سموم فلزات سنگین داشتند، با توجه به پیگیریهای شورای سلامت کشور و استان تا حدود زیادی این فروشگاه ها ساماندهی شدند، مجورز گرفتند و نظارت ها و کنترل جدی تر شده است.

وی ادامه داد: کلینیک های گیاه پزشکی استان در حال توسعه است که از طریق بخش خصوصی مبارزه با آفات و بیماریها را به صورت بیولوژیک انجام دهند و نهادینه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی به صورت راندوم از محصولات کشاورزی، مزارع و تولیدات استان بازرسی و نظارت می کنند.

گوهرگانی تاکید کرد: در صورت مشاهده و گزارش فروش کود و سموم به صورت غیرمجاز فروشگاههای متخلف به دستگاه قضایی معرفی و طبق قانون با متخلفین برخورد لازم صورت می گیرد و فروشگاه نیز پلمب می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه افرادی که اقدام با اجاره کردن زمینهای کشاورزی مردم استان می کنند، نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند، توصیه های کارشناسان کشاورزی را در استفاده از سموم و کود اجرا نمی کنند و سلامت مردم و مصرف کنندگان را به خطر می اندازند، با همکاری آب منطقه ای استان با کشاورزانی که زمینهای خود را اجاره می دهند، برخورد می شود و خدمات کشاورزی، آب و برق به اینگونه زمینها ارائه نمی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: کشاورزانی که می خواهند سبزی و صیفی کشت کنند باید در فضای گلخانه ای اقدام کنند تا قابل کنترل و نظارت بیشتری باشد.

گوهرگانی با اشاره به اینکه برخی ها تصور می کنند که در گلخانه ها از سموم و کود بیشتر استفاده می شود، بیان کرد: متاسفانه این مسئله یک ذهنیت اشتباه است چراکه کشت گلخانه ها بر اساس بذور اصلاح شده انجام می شود، داخل گلخانه آفات، بیماریها، تغذیه و آب قابل کنترل است و آفات به صورت فنی و علمی کنترل می شوند.

وی تصریح کرد: وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در استفاده از سموم و کود در محصولات کشاورزی، باغبانی و زراعی نسبت به سایر استانهای کشور بهتر است اما در برخی محصولات از جمله هندوانه و گوجه که در محیط باز کشت می شوند، نگران کننده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: کشاورزان استان توصیه های فنی کارشناسان جهاد کشاورزی را رعایت کنند تا سلامت غذایی مردم به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.