مشهد- همزمانی با موج سفر های نوروزی و راه اندازی سامانه پلاک خوان با هدف جریمه سیستمی خودرو های فاقد معاینه فنی به صف های مقابل مراکز معاینه فنی خودرو در مشهد دامن زده است.

نحوه ارایه خدمات مراکز فنی خودرو نیازمند معاینه است

احمد فیاض: همزمان با روزهای پایانی سال و آغاز موج سفرهای نوروزی؛ علاوه بر افزایش انواع ترافیک در سطح کلان شهرها بر میزان ترافیک و صف مراکز معاینه فنی نیز افزوده می‌شود.

در مشهد مقدس نیز این روزها اخذ برچسب معاینه فنی خودرو قصه پرغصه‌ای برای شهروندان است که با توجه به پنج مرکز معاینه فنی با ۱۶ خط معاینه و پراکندگی آن مشکلاتی را فراهم آورده است.

افزایش ساعت خدمت‌رسانی در مراکز معاینه فنی در اسفنده ماه و راه‌اندازی شبکه متمرکز «سیم فا» از ابتدای سال نیز نتوانست گره‌گشای کار باشد و بر اساس سنت دیرینه؛ این وقت طلایی شهروندان است که در صف‌های انتظار به هدر رفته، و کلافگی و نارضایتی آن‌ها را سبب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ این کلافگی و نارضایتی شهروندان در کنار هراس از جریمه‌های ۵۰۰ هزار ریالی پلیس راهور و البته خطرات احتمالی ناشی از نقص فنی خودروها در سفرهای نوروزی در حالی رخ می‌دهد که بنا بر اظهار مسؤولان از اردیبهشت ۹۶ در مشهد مقدس سامانه پلاک خوان توسط دوربین‌های ترافیک شهری راه‌اندازی و به طور سیستمی خودروهای فاقد برچسب معاینه فنی اعمال قانون و جریمه خواهند شد.

مرکز معاینه فنی آزادی واقع در جاده سنتو(آزادی ۱۱۵) یکی از مراکز فنی پنجگانه مشهد است.

ساعت هشت صبح شنبه برای پیگیری میدانی به این مرکز مراجعه می‌کنم. صف طویلی که بیش از ۷۰ دستگاه خودرو برآورد می‌شود تا سه راه دانش امتداد یافته است.

شهروندان در گروه‌های دو و سه نفره بر زیر اندک سایه زمستانی درختان و در کنار خودروها انتظار کلافه کننده‌ای را سپری کرده و به گپ و گفت مشغول هستند. از اولین جمع سه نفره ساعت حضورشان را می‌پرسم و متفق القول می‌گویند که از ۶ بامداد در نوبت هستند. اسماعیل زاده که راننده سرویس مدرسه است از کمبود و پراکندگی مراکز معاینه فنی اظهار نارضایتی کرده و معتقد هستند که حداقل یک نصف روز برای اخذ برچسب معاینه فنی درنظر گرفته، و با توجه به قطعی سیستم «سیم‌فا» در روز پنج شنبه دچار مشکلاتی در جابه‌جایی دانش‌آموزان و سرویس مدرسه شده است.

غلامی‌نژاد (آرایشگر) نیز از حضور نداشتن بازرس و ناظر در حوزه عملکرد مراکز معاینه فنی انتقاد می‌کند و می‌گوید: در روزهای انتهای سال و با توجه به حجم فزاینده خودروها در مراکز معاینه فنی ضرورت دارد تا دستگاه‌های بازرسی و نظارت کننده حضور فعالی داشته باشند و از نزدیک در جریان مشکلات و نابسامانی‌های موجود قرار گیرند. یک کارگر ساختمانی منتظر نیز از گیر بی‌مورد کارشناس مرکز آزادی در صبح پنج شنبه گلایه‌مند است. گیری که به عقیده وی سبب شده تا دو روز کاری‌اش جهت اخذ برگه معاینه فنی تلف شود.

حسینی می‌گوید: روز پنج‌شنبه از ساعت ۶ در صف بودم و ساعت ۹، کارشناس مربوطه از لاک(سپر) ماشین پراید که بسیار اندک از ناحیه زیر پلاک شکسته شده بود، ایراد گرفت و گفت که باید اصلاح شود چرا که دوربین نمی‌تواند اعداد پلاک را بخواند! امروز نیز پس از اصلاح و ترمیم سپر از ساعت ۶ در نوبت صف هستم و اگر تا ساعت یک موفق به دریافت مجوز شوم؛ خوش شانس بوده‌ام! خوشزاد مسؤول این مرکز با طفره از پاسخگویی به پرسش‌های خبرنگار اظهارنظر عجیبی می‌نماید.

در مرکز معاینه فنی مفتح نیز وضعیت مشابهی البته با تعداد کمتر خودرو و حدوداً ۳۰ دستگاه خودروی سبک زیر پنج سال دیده می‌شود. «کوچه باغی» که که خود مکانیک ۱۵ ساله است در این مرکز به خبرنگار ما می‌گوید: این تجربه هر سال در حالا تکرار است و صف‌های آزاردهنده سبب اتلاف وقت شهروندان می‌شود اما هیچ اقدام عملی جهت رفع مشکل از سوی مسؤولان صورت نمی‌گیرد. عملکرد کارشناسان مربوطه نیز بیش از آنکه فنی باشد؛ سلیقه‌ای است و گاهی دیده می‌شود که نقص‌های غیرفنی را بهانه می‌گیرند.

میعادگاه بعدی مرکز معاینه فنی بهمن واقع در پنج کیلومتری جاده کلات است. اینجا نیز شلوغی و صف خودروها به چشم می‌آید. حدود ۵۰ دستگاه در انتظار معاینه فنی به صف شده‌اند. نکته جالب در این مرکز ابراز رضایت ارباب رجوع از مشتری‌مداری است و تأکید بر این مهم که کارشناسان این مرکز، راه‌انداز هستند و حدوداً یک تا دو ساعت معطل می‌شوند.

مسؤول یکی دیگر از مراکز معاینه فنی بر خلاف هم صنفی‌اش با گرمی به استقبال می‌آید و ضمن دعوت به بازدید از نحوه صدور و بازدید و معاینه فنی، در دفتر کارش میهمان می‌کند. فضاسازی مناسبتی و چینش سفره هفت سین و همچنین برخورد گرم و صمیمانه‌اش سبب می‌شود تا متوجه تفاوت‌های مدیریتی مدیران که نقش موثری در جلب رضایت مشتری‌ها دارد؛ بشوم.

آذرنیا مسؤول این مرکز به خبرنگار ما می‌گوید: نبود برنامه‌ریزی و مدیریت زمان سبب می‌شود تا در این ایام با پیک ارباب رجوع مواجه شویم. البته با وجود افزایش ساعت کاری مراکز تا ساعت ۲۰ اما تبلیغات و یا اطلاع رسانی مناسبی مانند درج زیرنویس در شبکه استانی از سوی سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد صورت نگرفته است. بنابراین با مراجعه به فهرست می‌بینید که در نوبت صبح حدود ۶۰۰ خودرو معاینه فنی شده اما در نوبت عصر حدود ۵۰ دستگاه خودرو مراجعه دارند.

وی با اشاره به فقر فرهنگی در دریافت معاینه فنی به آسیب‌ها و خطرات احتمالی اشاره و خاطرنشان می‌کند: مردم معاینه فنی را نه از ترس جریمه پلیس بلکه به خاطر ایمنی خودشان مطالبه کنند.

برخی از تصادفات جاده‌ای به ویژه در پیک سفر به خاطر نداشتن معاینه فنی استاندارد توسط کارشناس ماهر و فنی است. تست‌های فنی و دقیق بر تست‌های تجربی ارجحیت دارد و با وجود به‌روزترین تکنولوژی و دستگاه‌های سنجش از کشور آلمان، شهروندان هیچ گونه نگرانی از این بابت نداشته باشند. نهادینه سازی و فرهنگ سازی دریافت برگه معاینه فنی نقش مؤثری در پیشگیری و جلوگیری از تصادفات و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی دارد.

دقیقه 90
مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد درباره صف‌های طویل معاینه فنی مشهد نیز می‌گوید: هجوم یکباره حدود یک میلیون خودروی سواری سبک به مراکز معاینه فنی مشکلات و نابسامانی‌هایی را بوجود می‌آورد که خارج از مدیریت این سازمان است.

مجید بخت‌آزما بیان می کند: شهروندان نباید دقیقه نود رفتار  کنند بلکه با مدیریت زمان می‌توانند در کاهش صف‌ها و انبساط روانی شهر مؤثر باشند.

درباره قطعی سیستم «سیم‌فا» نیز خاطرنشان کرد: هرگونه اختلال در این سیستم از سوی مرکز تحمیل می‌شود و سازمان در کنترل آن نقشی ندارد.

وی می گوید: این شبکه متمرکز و تحت مدیریت وزارت کشور است. همچنین در غیر دو هفته پایانی سال، مراکز معاینه فنی با کاهش تقاضا و کسادی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین مراجعه در موعد مقرر می‌تواند علاوه بر نقش کنترلی در تصادفات و سوانح در آرامش شهروندان و اتلاف نشدن وقت آنان تأثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.