وعده‌های انتخاباتی ترامپ این امید را در روس‌ها به وجود آورده بود که می‌توانند شکاف‌های روابط خود با آمریکا در دوران اوباما را از بین ببرند، اما ظاهراً کاخ سفید هدایت‌کننده دیگری دارد.

فرمان رابطه با روسیه را چه کسی در واشنگتن می چرخاند؟

به گزارش قدس آنلاین، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ادعاهای انتخاباتی خود بارها از بهبود روابط با روسیه سخن می‌گفت و مصمم بود که مناسبات با روسیه به نفع کشور است. البته در این اظهارات فرد گرایی نمود بیشتری داشت و تعریف از پوتین در سخنان ترامپ مشهودتر بود. ترامپ حتی مسئله تقابل مسکو و اتحادیه اروپا کنار گذاشت و مدعی شد که الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت خواهد شناخت.


این اظهارات مخالفان روسیه را نگران کرده بود، به خصوص مقامات اوکراینی که کشور خود را به عرصه تقابل غرب با خرس بزرگ یعنی روسیه تبدیل کرده‌اند. با این حال تمام شدن مسئله کریمه به این صورتی که ترامپ می‌گفت امری بعید به نظر می‌رسید.

کارشناسان تحلیل‌های مختلفی از گفته‌های انتخاباتی این نماینده جمهوری‌خواه داشتند. برخی به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه از سوی ترامپ را امری محال دانسته و اعتقاد داشتند که ساختار و فضای داخلی کاخ سفید چنین اجازه‌ای به رئیس جمهور نمی‌دهد. برخی دیگر معتقد بودند که آمریکا با دست کشیدن از حمایت اوکراین برای مقابله با روسیه، به شناسایی ضمنی این الحاق به روسیه اقدام می‌کند و به صراحت این کار را انجام نمی‌دهد، اما وجه مشترک تمام این نظرات دشوار بودن شناسایی الحاق کریمه است.

مسکو با توجه به اظهارات انتخاباتی ترامپ، در سیاست‌های خود حمایت از وی را در دستور کار قرار داده بود، تا جایی که اوباما بعد از رای‌گیری مدعی شد که روسیه در انتخابات آمریکا با شیوه‌‌های گوناگون دخالت داشته و سلامت آن را از بین برده است. از این رو، اوباما در اقدامی کم‌نظیر تعداد کثیری از مقامات دیپلماتیک فدراسیون روسیه را اخراج کرد. وی با این اقدام تلاش کرده تا مسیر بازگشت مناسبات روسیه و آمریکا را مسدود کند.

در مقابل، روسیه در واکنش به این ماجرا عمل مشابهی انجام نداد، بلکه پوتین با ارسال نامه‌ای گفت: اقدام غیر دوستانه رئیس جمهور آمریکا که تا پایان دوران ریاست جمهوری او زمانی باقی نمانده را می‌توان در جهت تضعیف روابط روسیه و آمریکا در آینده دانست؛ این امر به وضوح بر خلاف خواسته مردم روسیه و آمریکا می‌باشد.

نتایج نظر سنجی رویترز نیز در همین زمینه جالب توجه است که در آن 82 درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا، روسیه را به عنوان تهدیدی برای آمریکا می‌دانند و هنوز شکاف ناشی از تهدید کم‌تر نشده است. البته مرکز سنجش افکار عمومی روسیه (لوادا سنتر) نیز نظرسنجی مشابهی انجام داد که در آن مردم روسیه رویکرد خوبی به روابط با آمریکا داشتند و با این آمار در صدر کشورهایی که به سیاست‌های ترامپ اعتماد دارند، قرار گرفتند.

در نهایت ترامپ توانست به ریاست جمهوری برسد، اما فرایند بهبود روابط آن طور که مقامات کرملین انتظار داشتند پیش نرفت. تا آنجا که اخیراً دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین از کند بودن روند بهبود روابط مسکو و واشنگتن اظهار ناراحتی کرد. وی در مصاحبه با سی ان ان گفت: ما انتظار داریم مناسبات روسیه و آمریکا با صراحت بیشتری دنبال شود، چرا که وقفه زیادی در روند بهبود روابط مان داشته‌ایم.

این وقایع نشان می‌دهد که لیموزین مسکو و واشنگتن را اشخاص دیگری می‌رانند و هر فردی که رئیس جمهور ایالات متحده شود ناچاراً باید سوار همین خودرو با راننده مخصوص خود شود. این هدایت‌کننده ساختار درونی کاخ سفید است که اصول خود را دنبال می‌کند و شواهد نشان می‌دهد که تاثیر خود جهت عملیاتی نشدن وعده‌های ترامپ در رابطه با روسیه را گذاشته است. حال باید دید مخالفان روسیه در آمریکا تا چه میزان ترامپ را برای نزدیک شدن به مسکو آزاد می‌گذارند.
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.