ایران سرمایه‌گذاری بسیاری در سوریه انجام داده و هزینه‌های بسیاری پرداخته است، به این امید که بتواند مابه‌ازایی دریافت کند. دستیابی به این بندر دریایی تنها یک نمونه است.

بیم اسرائیل از پایگاه دریایی ایران در سواحل مدیترانه

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه های عبری در گزارش های خود به اظهارات نتانیاهو در مسکو که صحبت از ایجاد پایگاهی دریایی از سوی ایران در سوریه کرد، بسیار پرداخته اند. در این گزارش ها آمده است که ایرانی ها ترسیم حقایق در عالم واقعیت بعد از پایان جنگ سوریه را آغاز کرده اند، و هشدار داده اند که تل آویو از این نگران است که واقعیت های جدید خط قرمزهای جدیدی را در عرصه سوریه به وجود آورد.


سایت خبری صهیونیستی «والاه» هشدارهای نتانیاهو درباره ایجاد پایگاه دریایی را نشان دهنده عقب نشینی اسرائیل از مواضعش دانسته که پیش از این گفته بود اقدامات از این دست افراطی است و می تواند باعث تقویت حزب الله شود و مسافت موشک های ایرانی به سمت اسرائیل را کوتاه تر می کند و بنابراین باید با آن مبارزه کند. این وبسایت از منابع آگاه اسرائیلی نقل می کند که ایران «تلاش هایی را با هدف رسیدن به توافق با حکومت سوریه برای ایجاد پایگاه نظامی در بندر لاذقیه در شمال سوریه صرف می کند.» به گفته این منابع، دو طرف سوری و ایرانی به امضای این توافق بسیار نزدیک شده اند. امیر بوخبوط، تحلیلگر امور نظامی به این وبسایت می گوید: «عده ای در اسرائیل این مساله را اقدامی تند تعبیر می کنند که می تواند فروپاشی ثبات در منطقه را تقویت کند و گامی به سوی تروریسم علیه اسرائیل باشد. همچنین این گونه برداشت می کنند که بازتاب این اقدامات می تواند قدرت حزب الله را که در اراضی سوریه می جنگد، تقویت کند و مسافت موشک های ایرانی به سمت اسرائیل را با توجه به وجود این پایگاه کوتاه کند. این بدان معناست که این پایگاه می تواند حجم تهدیدهای متوجه به عمق اسرائیل را افزایش دهد.»

وی در ادامه به خطوط قرمزی که پیش از این موشه یعلون، وزیر دفاع سابق اسرائیل در سوریه یادآور شده بود، اشاره می کند و می گوید: «قاچاق اسلحه می تواند موازنه را در سوریه به سود حزب الله تغییر دهد.» وی در ادامه اشاره می کند که در صورتی که توافقی میان ایران و حکومت سوریه برای ایجاد پایگاهی دریایی در لاذقیه حاصل شود، «اسرائیل باید در سیاست خطوط قرمزش که یعلون درباره آن صحبت کرده بود، تجدید نظر کند، و آن گاه بررسی کند که چگونه می تواند با فعالیت نزدیک تر ایران به اسرائیل کنار بیاید.»

به گفته بحبوط، رهبران سیاسی در اسرائیل «تا الآن همچنان تلاش می کنند که فشار آورند چنین اقدامی صورت نگیرد، چرا که چنین چیزی می تواند قواعد بازی در خاورمیانه را تغییر دهد، چنین اقدامی نه تنها تهدیدی برای اسرائیل خواهد بود بلکه سبب می َشود همه کشورها در منطقه ایران را کشوری دشمن قلمداد کنند.»

نتنانیاهو در سفر خود به روسیه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که ایران و متحدانش باید از سوریه عقب نشینی کنند و نسبت به ایجاد پایگاهی نظامی از سوی ایران در سوریه هشدار داد.

تحلیلگر امور نظامی در وبسایت والاه اشاره می کند که اسرائیل از نزدیک گفت وگوهایی را با کرملین مدیریت می کند و یک ابزار هماهنگی با مسکو برای تضمین هوایی ایجاد کرده است. نهادهای امنیتی اسرائیلی با وجود رضایتشان در سطح هماهنگی ها بر این اعتقادند حضور گسترده ارتش روسیه و ارتش های خارجی در سوریه نرمش اسرائیل در امور خاورمیانه را کاهش می دهد در عین حالی که بر برتری هوایی و دریایی آن نیز تاثیر می گذارد.

در همین رابطه شمیریت مئیر، دبیر تحریریه سایت «المصدر» اسرائیلی که به زبان عربی منتشر می شود، می نویسد که نتانیاهو شاید چیزی می داند یا چیزی را ارزیابی می کند که ممکن است نشان از تغییرات قریب الوقوع سیاسی در سوریه باشد، «می توانیم بگوییم که ایرانی ها در حالی که جنگ همچنان ادامه دارد، منتظر نمانده اند و شروع به ترسیم حقایق در عالم واقعیت برای تقسیم غنائم کرده اند.»

مئیر یادآور می شود که «پس از گذشت 6 سال از جنگ سوریه بی شک می توان الآن فهمید که چه کسی پیروز است، پوتین و ایران و حزب الله، هر کدام از آنها به دلایل خاص خود کنار اسد ایستاده اند.» وی در ادامه می افزاید: «ایران سرمایه گذاری بسیاری چه به طور مستقیم چه از طریق حزب الله در سوریه انجام داده و هزینه های بسیاری پرداخته که حتی با انتقادهای داخلی مواجه شده است، به این امید که بتواند مابه ازایی دریافت کند. دستیابی به این بندر دریایی تنها یک نمونه است. ایرانی ها از تسلط و تاثیر خود در سوریه در تمامی زمینه های نظامی و سیاسی و اقتصادی و دینی به این سادگی ها کوتاه نمی آیند.»

این نویسنده اسرائیلی در پایان می نویسد: «ما با واقعیت جدیدی در سوریه مواجه هستیم که می تواند تهدید بزرگی برای اسرائیل باشد. تهدیدی که می تواند واقعیت ارتش سوریه را که می رفت فروبپاشد تغییر می دهد، همچنین واقعیت حزب الله را که در سوریه درگیر است... اگر از همان ابتدا جلوی این تغییرات گرفته نشود، سوریه تبدیل به کشوری در منطقه می شود که به طور کامل تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و حزب الله خواهد بود. این تحولی واقعا خطرناک است که به نظر می رسد نتانیاهو آن را درک می کند و ایستادن در برابر آن از اولویت های سیاسی اسرائیل است.»

منبع: دیپلماسی ایرانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.