رشتخوار -عضو انجمن های میراث فرهنگی و گردشگری رشتخوار گفت:طبیعت زیبای و رودخانه فصلی بیدره در حوالی سه راه جنگل و منطقه گردشگری گرماب از توابع شهرستان رشتخوار در آستانه بهار مهمانان نوروزی را به سوی خود فرا می خواند.

«بیدره» و «گرماب» رشتخوار  مهمانان نوروزی را به سوی خود می خواند

محمود ذباح در گفت و گو با قدس آنلاین گفت:یکی از تفرجگاه های شهرستان رشتخوار چشمه آب گرم روستای سعادت آباد  معروف به گرماب است که منطقه گردشگری، زیارتی و تفریحی  بوده ودارای چند چشمه آب گرم معدنی است که به دلیل خواص دارویی و درمان امراض پوستی، افراد زیادی از شهرستان ها و روستاهای همجوار به این منطقه سفر می کنند.

وی گفت:این مکان با طبیعتی زیبا در ۲۵ کیلومتری روستای سعادت آباد دارای آبشاری خروشان با درختان پسته کوهی، زرشک، چنار کوهستان، بلوط، چشمه‌های آب گرم معدنی، گذرهای پرپیچ و خم در دل نهرهای آب زلال و گواراست.

به گفته وی  بقعه  پیر یاهو از سالکان طریقت و تصوف در بلندترین نقطه کوه و نزدیک به چشمه‌های آب گرم قرار دارد که هر سال پذیرای خیل ارادتمندان وی  از سراسر کشور خصوصا اهالی خواف و تربت جام می‌باشد.

وی همچنین به برخی از روستاهای دیدنی و گردشگری شهرستان رشتخوار اشاره کرد و گفت:روستاهای اکبر آباد و کریم آباد و سنگان و...از روستاهایی است که در طوی نوروز و فصل بهار با دامنه های طبیعی و تفریخی و نقاط باستانی پذیرای مهمانان نوروزی است.

عضو انجمن میراث فرهنگی و گردشگری رشتخوار خاطر نشان کرد:روستای اکبر آباد رشتخوار با وجود ۳ اثر تاریخی و قرار گرفتن در جوار شهر تاریخی جیزد با قدمت هفت صد سال قدمت و پنهان در دل زمین آماده میزبانی از مسافرین نوروزی را دارد

دکتر ذباح گفت: وجود ۳ اثر باستانی و ملی در روستای اکبرآباد رشتخوار این روستا را به یکی از دیدنی ترین روستاهای تاریخی استان خراسان رضوی تبدیل در چند سال اخیر کرده  که مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است .

وی گفت: جیزد  در جنوب غرب روستای تاریخی اکبرآباد رشتخوار قرار دادرد که طبق نوشته مورخان با زمین لرزه ۷۳۵هجری  سی هزار نفر به همراه این شهر کاملا در زیر خاک مدفون شدند که متاسفانه علیرغم اینکه این شهر یک دانشگاه برای تحقیق و کاوشگری است هنوز میراث فرهنگی برای این موضوع کاری  قابل نکرده است و به خاطر کمبود نیرو  ونگهبان هر چند وقت این میراث عظیم مورد تجاوز سارقان فرهنگی قرار می گیرد.

ذباح همچنین به اکبر آباد رشتخوار که یکی از قلعه های تاریخی رشتخوار است اشاره کرد و گفت:این   قلعه تاریخی در دوران قاجار و توسط عیسی خان قرائی و پسرش ذولفقار خان ساخته شده است که بنا هایی تاریخی  مسجد روستا، حمام، خانه اربابی و اصطبل وخانه های سنتی و قدیمی برخوردار است که پذیرایی مهمانان و گردشگران است.

وی  یادآور شد: روستای تاریخی اکبرآباد  هم  دارای یک آب انبار است که این  اثر تاریخی مربوط به دوران قاجار است

عضو انجمن گردشگری رشتخوار همچنین به روستای تاریخی کریم آباد اشاره کرد و گفت: از جمله دیدنی های روستای تاریخی کریم آباد رشتخوار قلعه چهار برجی، کلوت گردی و کویرگردی، آن  است

وی گفت:قلعه کریم آباد از یادگاران دوره قاجار است که در فاصله ۵ کیلومتری شهر رشتخوار واقع شده است.

 ذباح  با بیان اینکه بنای قلعه تاریخی کریم آباد در سال ۱۳۸۸ فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است، افزود: این قلعه تاریخی با ۶۸۰۰ مترمربع مساحت در جنوب غربی روستای کریم آباد قرار دارد، و دارای ۴ برج دایره ای شکل در چهار جهت اصلی و در ۲ طبقه  ساخته شده و حدود ۱۰ متر ارتفاع دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.