عبادی گفت:تاکنون همکاری‌های عملی خوبی بین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رسانه‌ها صورت گرفته اما این مقدار تلاش برای مقابله با این هجمه عظیم قاچاق کافی نیست و رسانه‌ها باید در این زمینه قوی‌تر عمل کنند.

اضافه شدن درس اقتصاد مقاومتی به واحدهای دانشگاهی
به گزارش قدس آنلاین، پس از نامگذاری سال ۹۵ با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل، ضرورت  مبارزه عملی وفراگیر با قاچاق کالا وارز در کشور بیش از پیش قوت گرفت  و در حوزه مبارزه با  این پدیده شوم به منظور حمایت بیشتر از تولیدات ملی، مباحث متعددی مطرح شد که پیشگیری و آموزش همگانی در سطح جامعه  در جهت کاهش قاچاق وافزایش مصرف  تولیدات ایرانی یکی از این موارد بود.
به طور حتم بار وظیفه آموزش در سطح کلان جامعه بر عهده رسانه ها و نهادهای آموزشی کشور است که  می توانند با استفاده از  قدرت تاثیر گذاری  بر اذهان عمومی، رفتار جامعه را نسبت به مصرف کالاهای داخلی تحریک کرده وبخش عظیمی از این فرهنگ سازی را به عهده بگیرند.
برخی  از برنامه ریزی های صورت گرفته در سال گذشته، نشان داد که رسانه ها می توانند تاثیر شگرفی بر نوع فعالیت ها وافکار افراد داشته باشند و تغییر سلایق مردم وتوجه بیشتر آنها به مصرف کالاهای تولید داخل به وضوح قابل رویت بود واین نشان می داد که اقدامات تبلیغاتی صورت گرفته در امر مبارزه با قاچاق تاثیر خوبی بر اذهان عمومی گذاشته است.
در جهت روشن تر شدن زوایای بیشتری از فعالیت های صورت گرفته در حوزه فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق کالا با محمد رضا  عبادی، معاون فرهنگی و پژوهش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به گفتگو نشسته ایم؛
آیا در ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز رویکردهای بنیادین فرهنگی جایگاه ویژه ای دارد؟
محمد رضا  عبادی : با توجه به سیاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر تقدم پیشگیری بر مقابله، این ستاد اعتقاد  راسخی به تاثیرگذاری، پایدار و عمقی بودن اقدامات فرهنگی در حوزه مبارزه با قاچاق دارد.
فرهنگسازی یا برخورد قهری، کدام بیشتر مورد توجه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؟
 
محمد رضا  عبادی :ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر این باور است که فعالیتهای مربوط به فرهنگسازی بر برخورد قهری تقدم دارد. هم اکنون رویکرد تقدم امر پیشگیری بر مبارزه در امر قاچاق، به عنوان یکی از اصلی‌ترین رویکردهای این ستاد در بخش‌های مختلف و ازجمله معاونت فرهنگی و پژوهشی مورد توجه و تأکید قرار گرفته، به گونه‌ای که پرورش انسان مسئول به عنوان یک ایده روشن و راهگشا، محور اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای قرار دارد و تلاش می‌شود از تمامی ظرفیت و توان نهادهای فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی و علمی برای تحقق این امر و گشایش در انجام مأموریت‌های ذاتی و قانونی ستاد استفاده شود.  
چه اقدامات عملی در حوزه فرهنگسازی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا به حال صورت گرفته  است؟  
محمد رضا  عبادی:معاونت فرهنگی و پژوهشی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز براساس قوانین و مقررات جاری تلاش کرده از تمام توان و ظرفیت خود و دستگاه‌های مرتبط که براساس ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شده‌اند برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را طبق سیاست‌های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویت‌های ستاد با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف کالای قاچاق اجرا کنند، استفاده کرده و در این زمینه اقدامات مناسب و مؤثری را انجام دهد.
چه اقدامات  مشترکی بین ستاد و نهادهای آموزشی کشور رخ داده است؟
محمد رضا  عبادی :در این زمینه، ارتباط و هماهنگی با آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت های فراوان آن وزارتخانه در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز و فرهنگسازی برای مصرف کالای تولید داخل  به وجود آمد وبرگزاری نشست های هم اندیشی با حضور معلمان و مربیان مدارس، اعضای شوراهای دانش آموزی، معلمان و دانش آموزان فیلم ساز و سایر اعضای جامعه آموزش و پرورش کشور برگزار شد، همچنین نشست های فرهنگی – تبیینی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه های استان های مختلف کشور به خصوص دانشگاه فرهنگیان  برگزار شد. در کنار این فعالیت ها،  نهضت یادداشت نویسی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف گفتمان سازی در بخش های مذکور طی سه سال گذشته  پیگیری شد.
در زمینه همکاری با صداوسیما هم دستاوردی داشته اید؟
محمد رضا  عبادی :بله-اولین قدم  تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی  درمعاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف سیاستگذاری خبری و رسانه ای در حوزه اخبار سیما و صدا بود، علاوه بر آن تولید فیلم، تیزر، کلیپ های کوتاه و هماهنگی با کارگردان ها و تهیه کنندگان مطرح کشور برای تاثیرگذاری بر محتوای فیلم های تولیدی در راستای اهداف ستاد نیز به صورت جدی پیگیری شد و در نهایت، برگزاری جلسه با تهیه کنندگان و کارگردانان صدا و سیما برای تمرکز به موضوع اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سریال ها و تله فیلم های تولیدی  مورد توجه ویژه قرار گرفت.  

آیا برنامه ای برای گنجاندن مباحث مبارزه با قاچاق در متون درسی وجود دارد؟

محمد رضا  عبادی:جلساتی با معاون محترم وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان تحقیق و تالیف کتب درسی در زمینه گنجاندن مباحث مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز در متون درسی و همچنین هماهنگی‌هایی با نمایندگان دانشگاه فرهنگیان و نماینده وزارت علوم در کارگروه فرهنگی اجتماعی ماده ۱۴ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با افزودن یک درس یک یا دو واحدی اختیاری تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی» به مجموعه دروس دانشگاه‌ها به خصوص دروس رشته‌های مرتبط به عمل آمده که در این موارد پیگیر عملیاتی شدن آن‌ها هستیم.
نقش رسانه ها در فرهنگسازی مبارزه با قاچاق به چه میزان بوده و آیا تا بحال همکاری عملی بین ستاد و رسانه ها برای تبیین ضرورت مبارزه با مصرف کالای خارجی صورت گرفته است؟
محمد رضا  عبادی:اعتقاد راسخ داریم که رسانه می‌تواند پلی بین مردم و مسئولان در حوزه اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی باشد و اگر این اتفاقات صورت گیرد، مبارزه‌ای همه‌جانبه شکل خواهد گرفت که در نتیجه شاهد رونق اقتصادی کشور خواهیم بود و مهم‌تر از آن، سلامت اقتصادی و بهداشتی مردم بیش از پیش تأمین خواهد شد. اگر وظیفه رسانه‌ها را سه وجه اطلاع رسانی، آگاه‌سازی و اقناع مخاطب بدانیم، مأموریت همه رسانه‌های مطرح در جامعه هم همیشه در حوزه همین سه وجه معنا پیدا می‌کند و تأثیر رسانه بر تولید داخلی، ‌ خودکفایی در زمینه‌های مختلف، ‌اقتصاد مقاومتی و همه اینها مفاهیمی مؤثر در همین حوزه هستند. در  هر سه وجه، رسانه‌های موجود کشور ما می‌توانند در زمینه حمایت از تولید ملی نقش اساسی داشته باشند. علاوه بر این در کشور ما رسانه‌ها می‌توانند در مأموریت نقد، کشف مشکلات و مسائل و کمک به روشنفکران و متخصصان و ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان صنعتی و خدماتی به صحنه بیایند و در رونق گرفتن تولید داخلی و پرهیز دادن و پیشگیری از مصرف کالای خارجی و به خصوص کالای قاچاق ایفای نقش کنند.
تا کنون همکاری های عملی خوبی بین ستاد و رسانه ها انجام شده است اما به نظر می رسد این مقدار تلاش برای مقابله با این هجمه عظیم کافی نیست و رسانه ها باید رسالت خود را بهتر و قوی تر عمل کنند. همکاری های فیمابین بسیار زیاد است که از آن جمله به اعلام آمادگی رسانه ها برای انتشار یادداشت های اساتید دانشگاه ها، در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز می توان اشاره کرد. تا کنون نزدیک به ۱۰۰ یادداشت تولید و در رسانه های مختلف منتشر شده است. در عرصه تعامل با سایر رسانه ها، نظیر شبکه های رادیویی و تلویزیونی هم شاهد اتفاقات خوبی هستیم و در نیمه اول سال جاری ۴۱۰ ساعت خبر و گزارش، ۱۴۱ ساعت برنامه رادیویی و ۱۳۴ ساعت برنامه تلویزیونی با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.
آیا مجموعه اقدامات فرهنگی رخ داده در حوزه فرهنگسازی مبارزه با قاچاق تاثیر مشهودی در جامعه داشته است؟
محمد رضا  عبادی :به طور حتم  تکفیک میزان تاثیرگذاری فعالیتهای فرهنگی نسبت به سایر اقدامات ستاد در کاهش ۱۰ میلیاردی حجم قاچاق در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۲ را نم یتوان مشخص کرد اما به طور طبیعی فرهنگ سازی عدم مصرف کالای قاچاق و مدیریت مصرف م یتواند نقش اساسی در کاهش حجم قاچاق داشته باشد. نهایت کار رسانه، مسئول‌سازی جامعه در حوزه مصرف و انتخاب سبک زندگی مناسب است که می‌تواند بر سلامت کشور تأثیرگذار باشد. چرا که یک کارگر مسئول، جنس خوب تولید می‌کند و یک مصرف‌کننده مسئول، جنسی را مصرف می‌کند که برای سلامت خود و جامعه‌اش مفید و موجب رشد و ارتقای تولید ملی شود. یک واردکننده مسئول از واردات جنس تقلبی خوداری می‌کند و یک تاجر مسئول در جهت منافع ملی کشورش قدم برمی‌دارد. بنابراین کمک به مسئول‌سازی جامعه از سوی رسانه‌ها می‌تواند در ابعاد مختلف بر مسأله قاچاق کالا و پیشگیری از این امر تأثیر جدی داشته باشد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.