گچساران- جشن عیدانه گچساران، با حضور نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و بویراحمد، جمعی از مسئولان و هنرمندان و مردم، در محل پارک دوستی شهر گچساران برگزار شد.

برگزاری جشن عیدانه گچساران/ نوروزگاه‌ها بین گردشگران نشاط ایجاد کرد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا تاج‌گردون، نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در جشن عیدانه گچساران از مسئولان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و بویراحمد، از بابت ایجاد شور و نشاط اجتماعی در ایام نوروز و معرفی آداب و رسوم مردم استان به کشور، تقدیر کرد.

تاج‌گردون تصریح کرد: برگزاری جشن‌ها و آیین‌های نوروزی، علاوه‌بر اینکه باعث آشنایی هر چه بیشتر مردم و مسافران نوروزی با آداب و سنت‌های هر منطقه شده، در بین گردشگران شور و نشاط ایجاد کرده است.

محمود باقری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و بویراحمد، نیز در این مراسم گفت: نوروز ۹۶ نوروزی متفاوت با عرضه خدماتی متفاوت و توأم با رعایت حقوق شهروندی بوده است و نظارت بر اجرای فعالیت‌ها و عرضه خدمات در استان‌ و شهرستان‌ها و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های عضو ستاد خدمات‌سفر باعث موفقیت بیشتر شده است.

باقری برپایی جشن‌های نوروزگاه، نمایشگاه‌های سوغات و هدایا و توزیع پوستر در شهرستان‌های مختلف را از برنامه‌های درحال اجرا برای معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری کهگیلویه‌و بویراحمد و فراهم کردن سفری خاطره‌انگیز برای مسافران ذکر کرد و افزود: ۱۵۰هزار اقلام تبلیغاتی شامل نقشه راهنما، نرم‌افزار معرفی استان، بروشور و جز آن بین گردشگران توزیع شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و بویراحمد گفت:حرم بی‌بی حکیمه(س) ــ خواهر امام رضا(ع) ــ و دشتک دیل در گچساران، گردنه شلالدون باشت و چشمه بلقیس چرام دارای بیشترین تعداد مسافر نوروزی اسکان‌یافته در تعطیلات نوروز امسال در این استان بوده است.

او یادآور شد: عرضه محصولات سنتی، صنایع‌دستی و گردشگری هر خطه از موضوعات مهمی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

باقری گفت: اهمیت نوروز به‌عنوان میراث جهانی ایرانی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. نوروز باستانی برای ما بسیار مهم است و همگی وظیفه داریم برای حفظ آن و همچنین احیای آیین‌ها و سنت‌های مربوط به آن تلاش کنیم؛ زیرا نوروز و آیین‌های آن میراث ملی همه ایرانیان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه‌و بویراحمد تصریح کرد: نوروز و برپایی این جشن‌ها آمیخته‌ای از تمام نمادها، سنت‌ها و آیین‌ها ازجمله نواهای محلی، لباس‌های سنتی هر استان و شهرستان است که همه این مراسم‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند.

او با بیان اینکه مهم‌ترین بخش نوروز شامل میراث ناملموس ما ایرانیان است که همگی موظف به حفظ آنیم، تصریح کرد: حضور مردم در آیین نوروزگاه نشان‌دهنده نیاز و خواست آن‌ها برای برپایی این‌گونه برنامه‌هاست.

عضو شورای فرهنگ عمومی در کهگیلویه‌و بویراحمد گفت: احیای سنت‌ها و آیین‌های نوروزی هر منطقه و افزایش همدلی و نشاط اجتماعی از دیگر مزایای برگزاری آیین‌های نوروزگاه است.

او با بیان اینکه نباید گذاشت فرهنگ غرب بر زندگی مردم ما غلبه کند تصریح کرد: احیای هنرها و سنت‌های اصیل مردم استان اجازه نمی‌دهد فرهنگ غرب بر جوانان این دیار غلبه کند.

در این مراسم همچنین از تندیس حسن باشت‌باوی، پدر بوکس ایران، در سالروز ۹۰سالگی‌اش رونمایی، و جشن تولد این پیشکسوت ورزش کشورمان برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.