جدیدترین تحقیقات نشان داد مصرف حبوبات از جمله لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، لپه و عدس می‌تواند ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.

کاهش چشمگیر ابتلا به دیابت نوع دوم با مصرف حبوبات

  به گزارش «قدس آنلاین»،  بر اساس آخرین نتایج به دست آمده، مصرف حبوبات می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا یک سوم کاهش دهد.  

دانشمندان باور دارند، حبوبات باید در برنامه غذایی روزانه جای بگیرد و اگر در طول روز غذاهایی طبخ می‌شود که در آنها حبوبات استفاده نمی‌شود، به طور جداگانه و به عنوان میان وعده میل شود.

تازه‌ترین تحقیقات نشان داده، مصرف حبوبات از جمله لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود، لپه و عدس می‌تواند درصد ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۳۵ درصد کاهش دهد.  

 حبوبات علاوه بر اینکه سرشار از فیبر و مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هستند، حاوی ترکیبات فعال زیستی  نیز هستند که سوخت و ساز بدن هم را بیشتر تقویت می‌کنند و عامل بازدارنده بعضی از بیماری‌ها هستند.

 از دیدگاه محققان، حبوبات به عنوان یک "شاخص غذایی قند پایین" در نظر گرفته می‌شوند؛ به این منظور که بعد از مصرف حبوبات، سطح قند در بدن بسیار آهسته افزایش می‌یابد و این مهم‌ترین عامل برای کاهش ابتلا به دیابت نوع دوم است.  

فراگیری بیماری دیابت نوع دوم در اکثر کشورهای جهان و کاهش سن ابتلا به آن، موجب گسترده‌تر شدن تحقیقات دانشمندان در این حوزه شده است؛ ضمن اینکه ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی برای اکثر افراد ضروریست.

 بررسی‌های محققان واحد تغذیه دانشگاه اسپانیا که ۴ سال به طول انجامید نشان داده، احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم در افرادی که مصرف بالاتر حبوبات را داشتند در قیاس با افرادی که حبوبات کمتر مصرف می‌کردند، ۳۵ درصد کمتر بود. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، از بین تمامی حبوبات مورد مطالعه قرار گرفته، عدس قوی‌ترین ارتباط را با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم داشت.  

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد برنامه‌های تغذیه‌ای برای افراد تدارک دیده که آنها را از اهمیت مصرف حبوبات در برنامه غذایی روزانه آگاه می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.