در اقتصاد لزوما بین نقدینگی و تورم یک رابطه خطی برقرار نیست که ما فکر کنیم اگر نقدینگی ده درصد افزایش یابد تورم نیز مقدار ثابت و مشخصی افزایش می یابد. بلکه میزان این اثرگذاری به مولفه های مختلفی بستگی دارد.

به دلیل وجود رکود، سرعت گردش پول نه تنها بیشتر نشده بلکه کاهش یافته است

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا رنجبرفلاح اقتصاددان و مدیرعامل سابق بانک تجارت با اشاره به رقم نقدینگی در سال های گذشته و در حال حاضر به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اگر به رقم نقدینگی در پایان اسفند ماه سال ۹۳ نگاه کنیم  این رقم در آن مقطع ۷۸۲ هزار میلیارد تومان بود که در آبان ماه سال ۹۵ به ۱۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده و امروز به رقمی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است اما می بینیم که تورم نسبت به افزایش حجم نقدینگی روندی افزایشی نداشته است. وی در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: در اقتصاد لزوما بین نقدینگی و تورم یک رابطه خطی برقرار نیست که ما فکر کنیم اگر نقدینگی ده درصد افزایش یابد تورم نیز مقدار ثابت و مشخصی افزایش می یابد. بلکه میزان این اثرگذاری به مولفه های مختلفی بستگی دارد. رنجبر فلاح تصریح کرد: همان طور که می دانیم منظور از نقدینگی عرضه پول یا نقدینگی است که در کنار آن تقاضای پول یا نقدینگی نیز وجود دارد که به تعبیری به آن نقدینه خواهی گفته می شود. اگر همزمان با افزایش حجم نقدینگی حجم نقدینه خواهی نیز افزایش یابد دلیلی برای افزایش تورم وجود ندارد.

وی با ذکر مثالی درباره نرخ ارز  افزود: اما وقتی نرخ ارز به صورت جهشی افزایش یافته و بنگاه های اقتصادی برای تامین نیازهای ارزی خود برای خریدهایشان نقدینگی بیشتری را طلب می کنند موجب ایجاد تورم می شود. در این میان حال ممکن است در کنار حجم نقدینگی، سرعت گردش آن نیز موجب بالا رفتن تورم شود.

وی با اشاره به افزایش سرعت گردش پول به عنوان عاملی برای افزایش حجم نقدینگی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود بازار و قفل بودن دارایی های بانک ها، اتفاقا سرعت گردش پول نه تنها بیشتر نشده بلکه کاهش نیز یافته است. این کارشناس پولی –بانکی اظهار داشت: وقتی رکود در اقتصادی حاکم شده و روند بازپرداخت تسهیلات قبلی و پرداخت تسهیلات جدید کند شود طبیعی است که هم سرعت گردش پول و هم ضریب تکاثری پول افت می کنند و نمی توان انتظار تورمی چندانی داشت. چرا که بخشی از نرخ ارز آمده و نقدینه خواهی موجود در بازار  را بالا برده و با این کار فشار نقدینگی که می توانست مازاد بوده و تورم ایجاد کند را می گیرد، ضمن اینکه جلوی سرعت گردش پول هم گرفته شده است.

مدیرعامل سابق بانک تجارت به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در این میان به واسطه منفی بودن رشد اقتصادی نیز نقدینگی به جای اینکه باعث افزایش تورم شود به افزایش رشد اقتصادی کمک کرده است که همه این دلایل باعث شده امروز تورم ناشی از نقدینگی ایجاد نشود. وی تصریح کرد: به عبارت دیگر ما در اقتصاد نباید صرفا به m  یا همان حجم پول نگاه کنیم بلکه باید به m  بر روی Y  و تناسب بین حجم پول و نرخ ارز نگاه کنیم. تناسب بین حجم نقدینگی و یا پول را با قیمت ها نگاه کنیم. وقتی همه این ها با هم افزایش یافته این تناسب لزوما به هم نخورده است که بخواهد تورم شدیدی را ایجاد کند.

رنجبر فلاح با اشاره به احتمال افزایش سرعت گردش پول اظهار داشت: ما با برآیند سرعت گردش پول کار داریم، حالا ممکن است گسترش بانکداری الکترونیکی کمی هم این سرعت را افزایش داده باشد اما از طرف دیگر دارایی های قفل شده بانک ها اتفاقا سرعت گردش پول را کاهش داده است یعنی سرعت گردش پول به کمک حجم پول نیامده تا بتوانند آثار تصاعدی در اقتصاد ایجاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.