غرفه داری در میادین میوه و تره بار فرصتی برای عرضه محصولات کشاورزی به طور مستقیم و حذف واسطه هاست البته این واسطه گری همچنان در چند مرحله به قوت خود باقی است با این وجود اصلاح قوانین می تواند راهگشای خوبی در رفع مشکلات موجود برای غرفه داران و در نهایت مصرف کنندگان باشد.

رفع محدودیت مجوز غرفه در میادین تره بار/مزایده غرفه‌ها تا ۲۵ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار «قدس آنلاین» قانون دور از عرف و فرهنگ حاکم بر جامعه نیست برخی از قوانین که صدور آنها به چندین و چند دهه گذشته بر می گردد تحت تأثیر جامعه زمان خویش است و با تحولات اجتماعی نیاز به بازنگری و اصلاح دارند.

قوانین شهری از این امر مستثنی نیستند و یکی از آنها دستور العمل مربوط به واگذاری اماکن و غرفه های میادین میوه و تره بار و فراورده های کشاورزی است که طبق آن تنها تولید کنندگان دارای زمین کشاورزی یا باغ امکان گرفتن مجوز غرفه در میادین میوه و تره بار و محصولات کشاورزی را داشتند در حالیکه امروزه تولید کنندگان لزوما صاحب ملک کشاورزی نیستند و با این قانون گروه قابل توجهی از تولیدکنندگان از داشتن امتیاز غرفه و عرضه مستقیم محصولات خود باز می ماندند.

شورای شهر تهران در اولین جلسه کاری خود در سال ۹۶ با اصلاح این دستور العمل که مصوب سال ۵۹ بود  محدودیت مالک زمین و یا باغ برای گرفتن غرفه در میادین میوه و تره بار شهرداری را حذف کرد.

روز گذشته ۱۵ فروردین ماه اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اصلاحیه مصوبه دستور العمل واگذاری اماکن و غرفه های میادین میوه و تره بار و فراورده های کشاورزی موافقت کردند.

در این جلسه محمد حقانی به قانون تاسیس سازمان میادین میوه و تره بار برابر با آیین نامه اجرایی در سال ۵۹ اشاره کرد و گفت: طبق این قانون شهرداری تهران سازمانی را تحت عنوان سازمان میادین میوه و تره بار تاسیس کرد تا بدین سبب دست دلالان و واسطه ها را از تولید به مصرف فرآورده‌های کشاورزی کوتاه کند.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در این دستور العمل شرایطی تعیین شده بود که بر اساس آن واگذاری غرف به تولیدکنندگان منوط به سند مالکیت و یا دارا بودن زمین و یا باغ می شد که بر پایه این شرط دست بسیاری از تولید کنندگان برای عرضه محصولات از غرفه های سازمان میادین کوتاه می ماند و این امر سبب محدودیت در عرضه تولیدات می شد.

وی تأکید کرد: بر همین اساس اصلاحیه این مصوبه به گونه ای تنظیم شده است تا این محدودیت ها رفع شود و افرادی که در تولید سهم تاثیر بسزایی دارند بتوانند در فراخوان واگذاری غرف سازمان میادین شرکت کنند. از جهتی با اصلاح این امر دست واسطه های دیگری نیز که در امر واگذاری غرف فعال می بودند نیز کوتاه می شود.

حقانی عنوان کرد: نکته ی دیگر در اصلاحیه این مصوبه تبدیل قرارداد های غرف عرضه محصولات دست چین از ۶ ماه به یکسال است به این شرح که غرفی که در آن مشتریان می توانند محصولات را دست چین انتخاب کنند مدت قراردادشان از ۶ ماه به یکسال افزایش می یابد.

اقبال شاکری نیز در همین رابطه پیشنهاد داد: سازمان میادین میوه و تره بار موظف است از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان آتش نشانی شهرداری تهران نسبت به اعمال ضوابط و مقررات فنی و ایمنی کلیه سازه های موقت و دائم میادین میوه و تره بار شامل محل خوابگاه های اسکان کارگران و کانتینرها در مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری اقدام و تاییدیه های لازم را اخذ نماید و از واگذاری کلیه غرف فاقد تاییدیه های فنی و ایمنی خودداری نماید.

این پیشنهاد از سوی اعضا مورد موافقت قرار گرفت و در نهایت لایحه مذکور با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

رد پای دلالی در واگذاری غرفه میادین تره بار

نرخ متفاوت غرفه‌ها در میادین میوه و تره بار حکایت از بی نظمی دارد یکی از غرفه داران در تهران به این موضوع اشاره دارد و می گوید: برای تک تک این غرفه‌ها به شکل جداگانه مزایده برگزار می‌شود وهریک از شرکت کنندگان درمزایده مبالغ مختلفی را اعلام می‌کنند، اما کف قیمت‌ها که از سوی سازمان میوه و تره بار مشخص می‌شود نیز بالا است. برای مثال غرفه صیفی جات در میدان میوه تره بارصادقیه کف قیمت آن ۱۰ میلیون تومان است که با برگزاری مزاید به ۲۵ میلیون تومان نیز می‌رسد.

او ادامه می‌دهد: غرفه میوه فروشی در میادین میوه و تره بار شهر تهران وجود ندارد که ماهیانه کمتر از ۵ میلیون تومان اجاره داده شود.

این غرفه دار همچنین عنوان می‌کند: شهرداری ماهیانه صدها میلیاردتومان اجاره از غرفه‌های میادین میوه و تره بار به دست می‌آورد، گاهی کسبه هر یک از غرفه‌ها ماهیانه ۱۰ میلیون تومان تایکصدمیلیون تومان اجاره به سازمان میوه و تره بار پرداخت می‌کند.

او بیان می‌کند: در هر میدان میوه و تره بار حدود ۱۰ تا ۲۰ غرفه وجود دارد که در نظر بگیریم، در سطح شهر تهران ۲۰۰ میدان تره بار باشد و در هر یک از این تره بارها ۱۰ غرفه وجود داشته باشد حدود ۲ هزار غرفه در سطح تهران وجود دارد که ماهیانه اگر به شکل میانگین ۵ میلیون تومان به سازمان میوه تره بار اجاره پرداخت کنند مبلغی حدود ۱۰ میلیارد تومان ماهیانه درآمد به وجود می‌آید.

یکی دیگر از غرفه داران اظهار می‌کند: اجاره ماهیانه غرفه در میادین میوه و تره بار از ۶ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان نیز وجود دارد که با گران شدن اجاره بهای غرفه‌ها فعالیت میوه فروشان در میادین میوه فروشی با مشکل مواجه شده‌اند، همچنین همزمان با بالا رفتن اجاره غرفه‌ها طرح دستچین میوه‌ها نیز به اجرا در آمده است. که این ۲ موضوع باعث به وجود آمدن ضرر برای کسبه شده است و تنها کسبه با پول بازار که به شکل مدت دار به حسابشان گردش دارد تمایل به ادامه فعالیت دارند.

او می‌گوید: تنها مشکل کسبه افزایش اجاره و اجرای طرح دستچین نیست، بلکه روند اداری و تشکیل پرونده کسبه برای تهیه پرونده برای شرکت در مزایده و همچنین مدت زمان کوتاه اجاره غرفه‌هاست که متاسفانه سازمان میادین بین ۴ تا ۶ ماه یک غرفه را به کسبه اجاره می‌دهند، این در حالی است که در این مدت کوتاه کسبه آن طور که باید نمی‌توانند اقدام به فعالیت اقتصادی کنند، البته برای خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان که اقدام به شرکت در مزایده غرفه می‌کنند اجاره غرفه‌ها برای این افراد ۱۲ ماه است.

همچنین او بیان می‌کند: تنها مشکل کسبه افزایش اجاره و اجرای طرح دستچین نیست، بلکه روند اداری و تشکیل پرونده کسبه برای تهیه پرونده برای شرکت در مزایده و همچنین مدت زمان کوتاه اجاره غرفه‌هاست که متاسفانه سازمان میادین بین ۴ تا ۶ ماه یک غرفه را به کسبه اجاره می‌دهند، این در حالی است که در این مدت کوتاه کسبه آن طور که باید نمی‌توانند اقدام به فعالیت اقتصادی کنند، البته برای خانواده شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان که اقدام به شرکت در مزایده غرفه می‌کنند اجاره غرفه‌ها برای این افراد ۱۲ ماه است.

غرفه دار دیگری هم عنوان می کند: کسانی که درمزایده میادین مهم میوه و تره بارپیروز شود به عنوان هدیه غرفه ای هم در یک میدان کم رونق شهر از سوی سازمان میادین اهدا می‌شود، این درحالی است که سازمان می‌تواند این محیط کم رونق را در مزایده دیگر بگذارد تا کسبه دیگر از این محیط بهره مند شود.

او می افزاید: عده ای از دلالان با پرونده سازی به نام خانواده شهدا، ایثارگران و آزادگان در مزایده غرفه‌ها شرکت می‌کنند وبعد ازپیروزی در مزایده آن محله مورد نظر را به اشخاص دیگر با هزینه بسیار بالا اجاره می‌دهند، به طور مثال دلالان ازیک از خانواده‌های شهدا یا ایثارگران می‌خواهند درخواست شرکت در مزایده را بدهند و بعد از آن که درمزایده پیروزشدند مبلغ اندکی را به خانواده شهدا یا ایثارگران می‌دهند وآن محیط را که ۱۰ میلیون پیروزشده‌اند ۲۰ میلیون به شخص دیگری اجاره می‌دهند.

اجاره غرفه ها بر اساس تعیین کارشناسان دادگستری

مدیرعامل سازمان میادین میوه وتره بارشهرداری تهران نیزدراین خصوص با تاکید براینکه غرفه‌ها براساس مزایده به غرفه داران اجاره داده می‌شود، گفت: کارشناس رسمی‌دادگستری مبلغ پایه ای را برای غرفه‌ها تعیین ومزایده بر اساس آن انجام می‌شود و البته غرفه داران سود بسیاری از اجاره کردن غرفه می برند و درجلسات مزایده قیمت‌های پایه بسیارمناسب تعیین می‌شود، اما متقاضیان برای برنده شدن، پیشنهاداتی چندین برابرقیمت پایه، ارائه می‌کنند.

وی افزود:غرفه داران نه تنها مالیاتی پرداخت نمی‌کنند بلکه آب، برق وگازمصرفی آنها نیزرایگان است وتنها ملزم به پرداخت مبلغی به عنوان شارژبرای تامین هزینه‌های نگهداری و جاری میادین(مانند شارژساختمانی) هستند.

به گفته وی، ازسوی دیگر شهرداری تهران اقدام به ساخت فضاهایی مناسب برای استراحت کارگران با عنوان خوابگاه درمیادین کرده وتمامی‌کارگران شاغل درمیادین میوه وتره بارتحت پوشش بیمه شده‌اند.

رحیمی‌با بیان اینکه به تازگی شاهد افزایش درخواست غرفه داران برای تبدیل نحوه فروش میوه ازدرهم به دستچین هستیم گفت: نمی‌توانیم برای همه غرفه داران مجوز عرضه دستچین میوه را صادر کنیم و این مجوزها براساس نیاز و خواست مردم صادر می‌شود.

وی افزود: غرفه‌هایی که اجازه فروش میوه به صورت دستچین را دارند درساعت پایانی کارمیادین می‌توانند محصولات(میوه) باقیمانده خود را نیز به فروش برسانند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بارتهران اظهارکرد: اعتراض و نارضایتی‌های اخیرغرفه داران به دلیل صادرنکردن مجوز فروش محصولات به صورت دستچین است که رسیدگی به این موارد در دستورکار سازمان میادین قراردارد.

وی با رد ادعاهای غرفه داران درخصوص زیان آور بودن فعالیت غرفه‌ها، گفت: اگر کار در این غرفه‌ها سودی ندارد پس دلیل اینکه متقاضیان تا چند برابر قیمت پایه برای اجاره محل پیشنهاد می‌دهند، چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.