آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام میان ایران و 1+5 اواخر دی‌ماه سال گذشته در وین در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار شد.

زمان برگزاری کمیسیون مشترک برجام میان ایران و ۱ + ۵

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام اوایل اردیبهشت در سطح معاونان وزیران خارجه در حالی برگزار می‌شود که به احتمال قوی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این نشست گفت‌وگو درباره خرید 950 تن اورانیوم از قزاقستان در چارچوب برجام است.
علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی پیش از این از درخواست ایران برای خرید کیک زرد از قزاقستان به میزان ۹۵۰ تن و انعقاد قرارداد با این کشور خبر داده و گفته بود که این درخواست به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارجاع شده است.
بر اساس اظهارات صالحی این توافق قرار است طی سه سال اجرایی شود که حدود ۶۵۰ تن آن به طور مستقیم و در دو محموله طی دو سال وارد کشور می‌شود و ۳۰۰ تن آن در سال سوم به ایران وارد و به گاز UF۶ تبدیل شده و مجدداً به قزاقستان تحویل داده می‌شود که در ازای تبدیل این مواد، هزینه آن به ایران پرداخت می‌شود.
رییس سازمان انرژی اتمی در عین حال گفته بود که "پنج کشور عضو گروه ۱+۵ به طور کتبی موافقت خود را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام که نماینده اتحادیه اروپا در گروه ۱+۵ مسئول آن است، اعلام کرده‌اند، اما انگلیس در آخرین لحظه با توجه به انتخابات آمریکا و مسایل خاورمیانه نظرش را تغییر داد و ما منتظریم تا انگلیس نظر نهایی و کتبی خود را اعلام کند."
به نظر می‌آید مخالفت انگلیس تحت تاثیر تحولات منطقه و بازی سیاسی کشورهای حوزه خلیج فارس در استمرار سنگ‌اندازی‌ آنها بر سر اجرای برجام انجام شده است.
و اکنون هفتمین کمیسیون مشترک برجام در حالی قرار است تا چند هفته دیگر در وین انجام شود که نخست‌وزیر انگلیس یک بار دیگر با سفر به دو کشور عربستان و اردن ادعاهای خود درباره تهدید بودن ایران برای امنیت و ثبات منطقه را تکرار کرده است.
در عین حال در چارچوب کانال خرید و با موافقت کشورهای 1+5 در چارچوب برجام ایران 130 تن اورانیوم طبیعی را از روسیه به ایران منتقل کرد.
هم‌چنین درخواست دیگری را ایران پیش از این در کانال خرید مطرح کرده است که مربوط به خرید "الیاف کربن" است.
صالحی در این‌باره نیز به ایسنا گفته بود که "آنها (1+5) خواستار نمونه­‌گیری از الیاف کربن در ایران بودند و ما دلیلی برای این کار نمی‌دیدیم از این رو به آنها اعلام کردیم که اگر الیاف کربن به ما بفروشند از همان الیاف استفاده می‌کنیم و آنها در جریان اطلاعات آن قرار می‌گیرند.
او گفته بود: موضوع خرید الیاف کربن به طور رسمی در دستور کار کمیسیون مشترک برجام (تا پایان دی‌ماه سال 1395) قرار نگرفته است، چرا که کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای فروش الیاف کربن به ایران شرط و شروطی را مطرح می­‌کنند که برای ما قابل پذیرش نیست.
هنوز بنا بر این گزارش مشخص نیست که ایران این درخواست را به طور رسمی تا قبل از برگزاری نشست اردیبهشت‌ماه کمیسیون مشترک برجام در دستور کار قرار داده است یا خیر.
علاوه بر این موضوعاتی از جمله موارد مربوط به نقض برجام در بخش تحریم‌ها و موانع موجود بر سر راه تعاملات بانکی و مالی، موضوع قرارداد ایران و چین در چارچوب بازطراحی راکتور اراک که مذاکرات در بخش‌هایی از آن به خاطر اختلافات بر سر قیمت اقدامات و خدمات هنوز در جریان است مورد بحث خواهد بود.
هم‌چنین انتظار است در دومین نشست مشترک برجام که بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ برگزار می‌شود تیم جدید وزارت خارجه آمریکا در آن حضور یابد اما به نظر می‌آید هنوز دیپلمات‌ها و کارشناسان جدید معرفی نشده‌اند و احتمال دارد ترکیب تیم آمریکا همان ترکیب قبلی باشد.
بنا بر این گزارش، کمیسیون مشترک متشکل از گروه 1+5 و ایران به منظور نظارت بر اجرای این برجام تشکیل و وظایف پیش‌بینی شده را بر اساس آنچه در ضمیمه‌های‌ این توافق آمده است، ایفا می‌کند.
هم‌چنین به روال نشست‌های قبلی سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی سرپرست هیات ایرانی در این نشست خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.