یک روانشناس که مسئول طرح پس انداز و جلوگیری از هدر رفت پول در ایران بود از شکست این طرح خبر داد و گفت: مصرف گرایی والدین به کودکان منتقل می شود.

حذف تدریجی قلک از زندگی/انتقال مصرف گرایی والدین به کودکان

به گزارش خبرنگار «قدس آنلاین»، امروز خبری مبنی بر گلریزان و شکستن قلک های دانش آموزان یک مدرسه برای آزادی زندانیان غیر عمد روی خروجی رسانه ها رفت، این پرسش مطرح می شود که هم اکنون چقدر از کودکان در اتاق خود قلک دارند و با پس انداز کرد به این شیوه آشنایی دارند؟ در حالیکه کم کم این وسیله ساکت و گوشه گیر از زندگی کودکان حذف شده باید دید که در گذر زمان چه چیزهایی جایگزین شده و یا چه روندی طی شده که پس انداز کردن به این شیوه سنتی رو به فراموشی است؟

غلامعلی افروز روانشناس مصرف گرایی را عامل کاهش توجه والدین به پس انداز و آموزش آن به کودکان می داند و در گفت و گو با قدس آنلاین می گوید: رواج مصرف گرایی در والدین به فرزندان آنها سرایت می کند.

او که مجری بیک طرح بین المللی برای پس انداز پول تا پول را ذخیره کرده و هدر ندهند در بین نوجوانان بود از شکست این طرح در سالهایی که کار مطالعاتی و تحقیقاتی بر روی آن انجام می داد خبر داد و افزود: علت این شکست خلاء های آموزشی و کم توجهی والدین به این موضوع بود و ریشه در سبک زندگی و روش های تربیتی دارد هر چند در کشورهای دیگر بانک ها این طرح را برای نوجوانان اجرا کردند.

این روانشناس همچنین بیان کرد: آموزش پس انداز برای کودکان از گذشته با اختصاص یک قلک برای آنها روش مناسبی است که رو به فراموشی گذاشته و آموزش های دوران کودکی در شکل گیری شخصیت آنها در بزرگسالی نقش دارد در حالیکه کودکان هم اکنون از والدین و سایر خواهر و برادران خود مصرف گرایی را الگو برداری می دانند.

افروز در بخشی از اظهاراتش یادآور شد: پس انداز پول از کودکی صبر و برنامه ریزی را به کودکان آموزش می دهد و کم کم می توانند برخی از آرزوهای خود برآورده کنند و یا سرمایه اندکی برای خود کنار بگذارد.

با وجود حرکت سریع دنیا به اقتصاد و تجارت الکترونیک و توسعه روز افزون کارهای بانکی باید احتیاط کرد که این کارت ها یک پیام واضح دارند و آن خرج کردن است در حالیکه قلک و پس انداز روشی برای حفظ دارایی است هر چند در مقایس و مدلی کوچک!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.