مجلس در حالی روز یکشنبه جاری حذف یا ماندگاری، کارت سوخت را به رأی می‌گذارد که مصرف بنزین روزانه به ۸۵ میلیون لیتر افزایش یافته است.

حذف کارت سوخت زمینه ساز فساد است

قدس آنلاین - مجلس در حالی روز یکشنبه جاری حذف یا ماندگاری، کارت سوخت را به رأی می‌گذارد که مصرف بنزین روزانه به ۸۵ میلیون لیتر افزایش یافته است.

رشد مصرف سوخت در کشور در حالی روند صعودی خود را طی می‌کند که موضوع کارت سوخت به عنوان یکی از مباحث جدی بین دولت و مجلس همچنان در برزخ رفتن و ماندن قرار دارد.

بعد از تلاش دولت برای حرکت به سمت تک نرخی کردن سوخت برخی‌ها عنوان کردند دیگر ماندن کارت‌های سوخت بی معنی است اما در مقابل بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس با اشاره به‌هزینه‌هایی که برای استقرار سامانه کارت سوخت انجام شده و همچنین نقش این سامانه در شفافیت اطلاعات، بر این باورند که ‌سوخت چه ‌تک نرخی باشد چه دو نرخی باید استفاده از آن با همان کارت‌های سوخت صورت بگیرد.

*اشتباه فاحش مجلس دهم

احمد توکلی رئیس هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار ما تأکید می‌کند: رأی به حذف کار سوخت یک اشتباه فاحش در کارنامه مجلس دهم خواهد بود و اصرار دارم که از این امر پرهیز کنند.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه استمرار استفاده از کارت سوخت، ابزاری قوی در سیاست‌گذاری در بخش‌های مالیاتی، زیست محیطی، حمل و نقل، اعمال سیاست‌های گردشگری و تخمین سفرها و همچنین نظارت و جلوگیری از تخلفات و جرایم محسوب می‌شود، حذف آن را زمینه ساز بروز فساد و بی‌عدالتی دانسته و هزینه‌های نگهداری آن را در قبال منافع آن بسیار اندک توصیف می‌کند.

*دست‌های پشت پرده برای احیای قاچاق بنزین

وی با بیان اینکه حذف کارت سوخت یک عقب گرد به گذشته و ضد شفافیت و مانع اعمال قدرت دولت است تأکید می‌کند: هم اکنون قیمت بنزین در کشورهای همسایه مانند ترکیه چهار برابر قیمت داخلی است و معتقدم دست‌هایی پشت این قضیه هستند که می‌خواهند مانع شفافیت در این بخش شوند و با حذف این سامانه بتوانند یک فساد گسترده برای قاچاق سوخت را پیریزی و احیا کنند.

توکلی تصریح می‌کند: می‌گویند که با تک ‌نرخی شدن بنزین، کارت سوخت بی فایده است جز اینکه سالانه ۲۰ میلیارد تومان روی دست دولت بگذارد اثری ندارد در صورتی که چون فروش سوخت با شمارنده و کنتور است می‌توان افراد کم مصرف و پرمصرف را از یکدیگر جدا ساخت و با تعیین نرخ‌های پلکانی سیاست مصرفی را برقرار کرد اما نمی‌دانم چرا دولت با این امر مخالفت می‌کند و مجلس هم رفتاری غیر منطقی در این زمینه از خود نشان می‌دهد.

*مخالفت کمیسیون انرژی با حذف کارت هوشمند

حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما تأکید می‌کند که با توجه به قرائن موجود پیش بینی می‌شود که کارت سوخت به احتمال قوی حذف شود.

وی با تأکید بر اینکه در نبود این کارت، مصرف بنزین در کشور بشدت افزایش می‌یابد، می‌گوید: آقایان می‌گویند مصرف بنزین دو درصد رشد داشته در حالی که پنج درصد رشد دارد و واردات بنزین هم از سال ۹۱ تا ۹۵ دو برابر شده و اکنون به روزانه ۱۲میلیون لیتر رسیده که از بودجه عمومی مملکت هزینه می‌شود و تصمیم کمیسیون انرژی این است که کارت سوخت و همچنین زیرساخت‌های آن که برای ارائه خدمات متنوعی نظیر دسته بندی مصرف کنندگان و تعیین اهداف کلان بخش انرژی استفاده می‌شود، باقی بماند هر چند آقایان اعتقاد دارند نگهداری سامانه ۲۰ میلیارد تومان بار مالی دارد، و ما می‌گوییم این سامانه را برای مبارزه با قاچاق نگهداریم ضمن اینکه منافع زیاد دیگری را نیز تأمین می‌کند.

در حالی که زنگنه وزیر نفت در جلسه چند روز پیش خود با اعضای کمیسون انرژی گفته است با توجه به فاصله کم قیمت بنزین نسبت به خارج، قاچاق بنزین محلی از اعراب ندارد، این نماینده مجلس تأکید می‌کند هم اکنون قاچاق سوخت بویژه از استان‌های شرقی استمرار دارد، در حالی که قیمت بنزین در کشورهای همسایه مثل پاکستان و افغانستان و عراق بین ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ در نوسان است و در ترکیه هم لیتری ۴۰۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود حذف کارت به خروج سوخت از کشور دامن می‌زند.

غلامرضا شرفی دیگر عضو کمیسیون انرژی نیز به خبرنگار ما می‌گوید که با حذف کارت سوخت مخالف است ولی اینکه رأی نمایندگان در صحن چه باشد معلوم نیست.

وی تأکید می‌کند: برچیدن این سیستم کارآمد به خاطر هزینه نگهداری یک کارغیر اقتصادی و غیر منطقی است و معتقدم با توجه به اینکه کشوری در حال توسعه هستیم و نیازمند اطلاعات به روز برای سیاست گذاری در بخش انرژی باید هزینه‌ای را که برای راه اندازی این سامانه پرداخت شده مغتنم شمرده و از آن بهره برداری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.