۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
کد خبر: 518214

با گذشته یک هفته از ایام نوروز، بازار خودرو همچنان با رکودی که از قبل سال وجود داشت دست وپنجه نرم می‌کند.

 توقف خودرو در ایستگاه رکود

قدس آنلاین - با گذشته یک هفته از ایام نوروز، بازار خودرو همچنان با رکودی که از قبل سال وجود داشت دست وپنجه نرم می‌کند.

به گفته نمایشگاه داران خودرو کمبود نقدینگی ونبود خریدار در این بازار به وضوح قابل مشاهده است وآمار کم مراجعان وهمچنین کاهش چشمگیر قولنامه‌های رسمی، دلیلی بر این موضوع است که رکود بازار در ایام فروردین شدیدتر می‌شود.

این عده معتقدند با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و ماه مبارک رمضان، رکود بازار و افت خرید و فروش همچنان ادامه می‌یابد وپس از آن نیز باید منتظر شرایط جدید بازار خودرو بود که این وضعیت حداقل شاید چهار تا پنج ماه طول بکشد. از سویی با توجه به سنگینی بازار خودرو و به گفته رئیس شورای رقابت تا اردیبهشت ماه افزایش قیمتی در خودروهای تولید داخل نداریم اما کارشناسان بازار معتقدند به علت رکود بازار هرگونه افزایش قیمت احتمالی پس از این مدت می‌تواند بازار اتومبیل را با توجه به کاهش شدید مشتریان، زمینگیر کند.

* کاهش ۸درصدی نرخ خودروهای وارداتی

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در خصوص علت ادامه رکود بازار خودرو در فروردین ماه به خبرنگار ما گفت: به طور معمول شرکت‌ها در ابتدای سال تولیدات خود را کمتر روانه بازار می‌کنند و از طرفی مشتری نیز برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند.

سعید مؤتمنی با بیان این که از روزهای پایانی اسفندماه نرخ خودروهای وارداتی هفت تا هشت درصد کاهش یافته است، افزود: به عنوان مثال سانتافه ۲۰۱۷در بازار با قیمت ۲۵۱میلیون تومان معامله می‌شد که اکنون این خودرو ۲۴۱میلیون تومان قیمت دارد وقیمت سراتو نیز از ۱۴۶میلیون تومان به ۱۴۰میلیون تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون خودرو در بازار فراوان است ویکی از دلایل کاهش قیمت وارداتی‌ها سررسید ضمانت نامه‌های بانکی وبدهی واردکنندگان به بانک‌هاست که آن‌ها مجبورند خودروهای وارداتی را زیر قیمت بفروشند.

وی به بازار داخلی خودرو نیز اشاره کرد و گفت:

هم اکنون قیمت پژو ۴۰۵دربازار ۳۰میلیون تومان، پژو پارس ۳۷میلیون و۳۰۰هزار تومان، سمند ال ایکس ۳۲میلیون تومان، سمندای اف سون ۳۲میلیون و۷۰۰هزار تومان و ۲۰۶تیپ ۲، ۳۴میلیون تومان، در بازار قیمت گذاری می‌شود. وی همچنین ادامه داد: ۲۰۶تیپ ۵، ۳۷میلون و۷۰۰هزار تومان، ۲۰۶وی ۸، ۳۸میلیون و۳۰۰هزار تومان، ال ۹۰تندر ۴۰میلیون و۷۰۰هزار تومان، ال ۹۰اتوماتیک ۵۰میلیون و۸۰۰هزار تومان، ساندرو دنده‌ای ۴۷میلیون تومان و ساندور اتوماتیک نیز ۵/۵۲ میلیون تومان در بازار خودرو قیمت دارد.

* چرا باید خودرو گران شود؟

مؤتمنی در خصوص این که با توجه به اعلام شورای رقابت تا اردیبهشت هیچ افزایش قیمتی در خودروهای داخلی نخواهیم داشت وآیا پس از این مدت خودروهای تولید داخل گران می‌شود؟، اظهارداشت: چراباید خودرو گران شود؟ واصولا قیمت‌هایی که شورای رقابت درباره خودرو اعلام می‌کند واقعی نیست و حباب وار است.

وی با تأکید بر این که باید روی قیمت برخی خودروها مانندپراید تجدید نظر شود، گفت: به عنوان مثال در یک مقطع زمانی تولید وعرضه پراید ۱۱۱کاهش یافت واختلاف قیمت این خودرو در بازار از ۱۰۰هزار تومان به ۸۰۰هزار تومان رسید که نباید این گونه باشد وباید بر روی توزیع تولیدات در بازار اعمال نظارت شود تا دچار نوسان قیمت‌ها نشویم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با بیان این که عرضه قطره چکانی خودرو به بازار موجب افزایش کاذب قیمت همان خودرو می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال برخی خریدها از تولیدکنندگان توسط شرکت‌ها ویا افرادی که سرمایه بالایی دارند انجام می‌شود که آن‌ها نیز به دلیل خرید عمده تخفیف بالایی می‌گیرند، اما هنگام عرضه خودرو در بازار باید بر عملکرد آنان نظارت کرد تا قیمت‌ها حبابی افزایش نیابد وبه عبارتی آنان قیمت را در بازار به دست نگیرند.

وی تصریح کرد: بازار خودرو باید جریان عرضه آزاد خود را داشته باشد نه این که یک سایت را ۱۰روز ببندند و قیمت خودرو افزایش یابد.

مؤتمنی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون برخی خودروهای خارجی میلیاردی مانند بنز اس ۵۰۰و یا بی اوهای سری هفت و پورشه و ... وارد بازار شده است که علت این مسئله چیست؟ گفت: بر اساس قوانین جدید واردات خودروهای خارجی بالای ۲۵۰۰سی سی به کشور ممنوع شد وثبت سفارش آن نیز متوقف شده است که خودروهای وارد شده مورد نظر، قبل از این قانون ویا به صورت سهمیه‌ای وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع سال گذشته بازار خودرو برای نمایشگاه داران و واردکنندگان سال خوبی نبود چرا که خودرو از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شده و خرید خودرو برای سودآوری معنایی ندارد.

* رکود در بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد نیز با بیان این که رکود بازار خودرودر ابتدای سال طبیعی است به خبرنگار ما گفت: رکود سال ۹۵بسیار سنگین بود و اکنون نیز این مسئله در بازار دیده می‌شود وهمه منتظر تصمیم دولتمردان برای رونق اقتصادی هستند.

حیدری افزود: سال قبل نمایشگاه داران به دلیل هزینه‌های خدمات ومالیات‌ها و وضع مالیات بر ارزش افزوده به سختی کار کردند که با توجه به سایر هزینه‌ها مانند اجاره‌های سنگین با ۲۰درصد ریزش مواجه بودیم که این روند در سال جاری همچنان ادامه دارد.

 وی خاطرنشان کرد: هم اکنون برخی نمایشگاه داران خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که سود کار نکردن بیشتر از فعالیت در این بازار است.

 وی با بیان این که باید دید وضعیت این بازار پس از انتخابات چه می‌شود، اظهارداشت: رکود در مجموع شامل خودروهای داخلی وبازار خودروهای خارجی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.