شیوع افسردگی در جهان طی ۲۳ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. آمار اختلالات روانی در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۲۳.۶ درصد اعلام شده است در مجموع ۱۲.۵ میلیون نفر در ایران به این اختلالات مبتلا هستند که شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آنها افسردگی دارند.

از هر  ۸ نفر یک نفر افسرده است/۱۲ و نیم میلیون ایرانی دچار اختلالات افسردگی

به گزارش «قدس آنلاین»، افسردگی علائمی دارد مانند احساس خستگی زیاد که ممکن است با دردها و ناراحتی های جسمی از جمله سردرد همراه باشد که به آن کمبود انرژی می گویند، بی اشتهایی و بی مزه شدن غذا، سخت خوابیدن و دیر بیدار شدن، نا امیدی، اختلال در یادگیری و احساس بی لیاقتی هر چند علائم به این موارد محدود نیست و طور کلی افسردگی براساس علائمی که ذکر شد مشخص می شود و به طور تشخیصی دو نوع اختلال افسردگی از هم متمایز می شود که اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسرده خویی که هر کدام روش های بهبودی خاص خود را دارند.

شیوع افسردگی در جهان طی ۲۳ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. آمار اختلالات روانی در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۲۳.۶ درصد اعلام شده است این خبر را دکتر احمد حاجبی رئیس دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در  مراسم روز جهانی سلامت که در وزارت بهداشت برگزار شد، اعلام کرد، به گفته او امروز افسردگی در جهان به موضوع مهمی تبدیل شده است.

آمارها نشان می‌دهد که ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به این اختلال مبتلا هستند. در ایران نیز ۱۲.۷ درصد از جمعیت افسرده هستند، این یعنی به ازای هر هشت نفر یک نفر به این اختلال مبتلا شده است.

وی افزود: شیوع افسردگی در جهان طی ۲۳ سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است. آمار اختلالات روانی در بازه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۲۳.۶ درصد اعلام شده است. در مجموع می‌توان گفت: ۱۲.۵ میلیون نفر در ایران به این اختلالات مبتلا هستند که شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از آنها افسردگی دارند. از این میان ۲.۲ درصد مبتلا به افسردگی شدید هستند.

رئیس دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن اشاره به افزایش دسترسی به خدمات حوزه سلامت روان طی طرح تحول نظام سلامت بیان کرد: طی یک سال گذشته ۲۰ درصد از مبتلایان به افسردگی از خدمات سلامت روان بهره مند شده‌اند اما همچنان از نظر آگاهی و نگرش به مسائل حوزه سلامت روان مشکل داریم. ما باید میزان سواد سلامت روان را در مردم افزایش دهیم تا آنها توانایی شناخت اختلالات را داشته باشند. همچنین آنها باید بدانند از کجا و چگونه این اطلاعات را به دست آورند.

حاجبی تاکید کرد: طرح تحول نظام سلامت به حوزه سلامت روان کمک بزرگی کرد و باعث تحولات جدی در این حوزه شد. طی یک بررسی متوجه شدیم که ۶۷ درصد از جمعیت مورد مطالعه ما به علت عدم دریافت خدمات سلامت روان این موضوع اعلام کردند که فکر می‌کردیم این اختلال خودش بهبود می‌یابد.

با فرد افسرده چطور برخورد کنیم؟

کاری که اطرافیان افراد دارای افسردگی می توانند انجام دهند تا آنها دوباره به حالت طبیعی برگردند و از زندگی لذت ببرند، مواردی چون ارتباط و سر زدن به فرد افسرده، برخورد با لبخند و نگاه کردن به چشمان فرد افسرده، بیشتر ب صحبت های فرد افسرده گوش کنید،  به آنها بگویید که کدام کارهایشان شما را تحت تاثیر قرار داده شما را به فکر انداخته و احساس بهتری به شما داده یا باعث شده،  با آنها پیاده روی، سینما، یک رستوران زیبا یا حتی باغ وحش بروید،  سعی کنید لذتهای کوچک وارد لحظاتشان کنید،  بلند به آنها بگویید که برایتان مهم هستند،  کارهایی که فقط با دوستان صمیمی خود انجام می دهید با آنها تکرار کنید،  به جای اینکه بپرسید حالشان چطور است بپرسید دوست دارند برای خوش گذرانی امروز چه کاری کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.