مفسر قرآن در بیان ضرورت ترک کسب روزی حرام که سبب از بین رفتن هویت بندگی می شود، تحریم و رکود را به معنای قطع کامل رزق و روزی ندانست.

تحریم و رکود به معنای قطع رزق و روزی نیست

  به گزارش «قدس آنلاین»،  حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین انصاریان شب گذشته در اولین جلسه سخنرانی خود که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد با اشاره به این‌که کسی نمی‌تواند به‌اندازه خداوند متعال به ساحت بندگان محبت داشته باشد، اظهار داشت: بر اساس هویت تعریف‌شده از انسان در ثقلین محبت برای مؤمن به دو الگو، رزق و روزی شده است.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم بابیان این‌که الگوی رزق مادی و معنوی دو روش رزق انسان در ادبیات قرآن کریم است، عنوان داشت: مؤمن در حقیقت با هدایتگری خداوند متعال بر سر سفره این دو رزق به سعادت حقیقی دست خواهد یافت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان ابراز داشت: مؤمن باید توجه داشته باشد که نباید خط نورانی قناعت را برای دریافت روزی با الگوی رفتاری حرام و کسب روزی حرام شکسته و از حدود الهی عبور کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که خوردن مال حرام مادر تمام گناهان در بیان اسلام مبین است، گفت: خوردن مال حرام به معنای ترک بندگی خداوند متعال و تسلیم محض شیطان شدن است؛ بر این اساس قرآن کریم فرموده است که اطاعت از شیطان و جنود او به معنای مبتلا کردن سبک زندگی انسان به هر نوع گناه و حرامی خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان افراط در کسب روزی حرام را ترک و پشت سر گذاشتن هویت بندگی توصیف کرد و اظهار داشت: بنده باید توجه داشته باشد اگر تحریم، رکود و یا کندی در دریافت روزی از سوی دشمن ایجاد می‌شود به معنای قطع تام آن رزق و روزی نخواهد بود؛ بر این اساس متن روایات به‌تصریح آورده‌اند که اگر بنده حتی یک لقمه از روزی مقدر خود را دریافت نکرده باشد مرگ او را در برنمی‌گیرد.

وی افزود: در چنین شرایطی باید بنده در برابر خدعه‌های دشمن خویشتن‌داری کرده و با بی‌اعتنایی به این الگوی جنگ نابرابر خود را از ابتلا به حرام حفظ کند.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم بابیان اینکه طاعت الهی تنها راه تسریع و دریافت رزق الهی است، عنوان داشت: انسان جویای حرام عاصی خداوند متعال است؛   بر این اساس خداوند متعال الگوی رزق معنوی را در قرآن کریم به خود واژه «رزق» ترسیم کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان محبت به اهل بیت (ع) را رزق معنوی مؤمن توصیف کرد و گفت: تمسک به ولایت امیرمؤمنان (ع)   تنها الگوی رزق معنوی بشر تا روز معلوم است؛ بر این اساس الگو و فرهنگ شیعه برمدار امام شناسی استوار شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) هجرت، جهاد و ایمان را سه اصل هویتی بنده از منظر قرآن کریم توصیف کرد و گفت:  امام علی (ع) مصداق کامل این الگوی قرآنی است؛ بنابراین قرآن کریم بیشترین بیدارگری را در تقویت و تحکیم حریم ولایت دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.