برنامه ریزی شده تا در سال ۹۷ آبرسانی به همه روستاهای کشور تکمیل شود، از اینرو فقط یکسال و یا چند ماه بیشتر از آن تا حذف کامل آبرسانی با تانکر در روستاهای کشور فاصله داریم.

حذف کامل آبرسانی با تانکر در روستاهای کشور تا یک سال دیگر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  تسنیم، در سرشماری سال 1335 شمسی، حدود شصت درصد از مردم ایران در روستاها ساکن بودند و اقتصاد روستایی، پشتوانه اقتصاد ملی بود اما در سرشماری اخیر، جمعیت روستانشینان ایران به کمتر از بیست درصد رسیده است و نسبت به سالهای گذشته، اقتصاد با مبنای روستا، رفته رفته سهم خود را در اقتصاد ملی از دست داده است.

یکی از علل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها در کنار تمامی مشکلات اجتماعی و اقتصادی، مسئله عدم دسترسی به منابع آب سالم و شرب بوده و خشکسالی های 15 ساله اخیر موجب شده تا منابع طبیعی تأمین آب روستاهای متعددی که به تأسیسات و شبکه آب سالم و بهداشتی دسترسی نداشته اند نیز دچار محدودیت و حتی خشکی شود.

در سالهای اخیر آبرسانی به 6 تا 7 هزار روستای کشور (به فراخور فصل های گرم و سرد سال) با تانکر و به صورت سیار صورت می گیرد و به عبارتی روستانشینان برای بهره مندی از آب شرب و بهداشتی، باید منتظر مراجعه تانکرهای آبرسان باشند تا سهم خود را از آب شرب دریافت کنند.

«اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ابتدای دی ماه 95  تعداد روستاهایی که آبرسانی با آنها با تانکر انجام می شود را 7 هزار و 500 روستا اعلام کرد.

اجرای یک طرح عظیم ملی از ابتدای سال 95 کلید خورده تا با احداث و تکمیل مجتمع های آب روستایی و لوله کشی آب به روستاهای فاقد شبکه آب سالم و بهداشتی، یک به یک روستاها از فهرست آبرسانی با تانکر حذف شده و به آب شرب لوله کشی مجهز شوند.

«رحیم میدانی» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در خصوص آبرسانی به روستاها در سال 95 به خبرنگار تسنیم گفت: نیم نگاهی به آب شرب روستایی در کشور شد و مجلس و دولت در یک راستا و با هدف تعالی حل مشکل آب شرب جمعیت روستایی کشور، عزمی ملی را در این زمینه به نمایش گذاشتند.

وی افزود: این همگرایی ملی موجب شد در سال 95 مشکل آب شرب 2.5 میلیون روستایی حل شود که با اتمام برخی پروژه های آبرسانی روستایی در روزهای باقی مانده از سال 95 به این عدد می رسیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: بخش آبرسانی روستایی در حال حاضر به کارگاههای فعال بخش آب تبدیل شده که به صورت شبانه روزی و با استفاده از نیروهای بومی هر استان، به صورت همزمان چندین پروژه در اقصی نقاط کشور در مراحل مختلف اجرایی قرار دارند و امیدواریم با ادامه نگاهی که همه مسئولان کشور به بخش روستایی دارند، بتوانیم پروژه های آبرسانی روستایی را تا بهره مندی 100 درصدی همه جمعیت روستایی کشور از آب شرب و سالم ادامه دهیم.

میدانی خاطرنشان کرد: تخصیص 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به آبرسانی روستایی، نقطه عطف اجرای این پروژه ها شد که توانستیم منابع مالی آنرا در پایان سال 94 دریافت کنیم و برای مرحله بعدی تزریق مالی به این طرح ملی نیز تخصیص 300 میلیون دلار دیگر از صندوق توسعه ملی به تأیید رسیده است.

در خصوص اقداماتی که در سال 96 در این خصوص صورت می گیرد، «حسن روحانی» رئیس جمهوری نوزدهم فروردین ماه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی گفت: "امسال بیش از 2 هزار و 200 میلیارد تومان برای آب روستایی اختصاص خواهد یافت و با برنامه ریزی این دولت، در سال 97 آبرسانی به همه روستاهای کشور تکمیل خواهد شد."

از اینرو، فقط یکسال و یا چند ماه بیشتر از آن تا حذف کامل آبرسانی با تانکر در روستاهای کشور فاصله داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.