مشهد- صدور قبض‌های گاز با نرخ‌های بالا در سال گذشته با شوک، انتقاد و گلایه مردم روبه رو شد. تغییرات فاحش قیمتی در مقایسه با دوره‌های قبل و ناتوانی در پرداخت آن داد مردم و دست به دامن شدن آنان به رسانه‌ها را به دنبال داشت که البته پس از پیگیری مشخص شد دلیل این افزایش آزاردهنده، تغییر اقلیم مشهد از سوی سازمان هواشناسی کشور از ۲ به ۳ و صدور قبوض گاز بر مبنای اقلیم ۳ بوده است.

مبنای مصرف گاز به حالت عادی برگشت/قبوض گاز اصلاح می شود

به گزارش قدس آنلاین،دوشنبه ۲۱ فروردین ماه مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی از دریافت نامه رسمی معاون پژوهش پژوهشکده هواشناسی کشور مبنی بر برگشت اقلیم مشهد به حالت پیش و تغییر از ۳ به ۲ خبر داد.

حمید فانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیگیری‌های رسانه‌ها و نیز تلاش شرکت گاز درخصوص ضرورت برگشت اقلیم مشهد به حالت گذشته به نتیجه رسید.

وی افزود: در تاریخ ۲۰ مرداد ماه سال گذشته نامه‌ای از معاون پژوهشکده سازمان هواشناسی کشور به شرکت ملی گاز ارسال و در آن تغییرات اقلیم شهرهای کشور اعلام شد.

وی با بیان اینکه حسب این نامه اقلیم مشهد از ۲ به ۳ تغییر یافت، اضافه کرد: نکته مهم این است که تشخیص تغییر اقلیم در حوزه مسئولیت سازمان هواشناسی است و شرکت گاز نیز حسب قانون موظف بر اعمال آن است، بنابراین به دنبال دریافت این نامه، شرکت موظف به توزیع صورتحساب و قبوض گاز بر مبنای اقلیم ۳ شد که این مسئله مشکلاتی را برای مردم و نارضایتی و گلایه آنان را به دنبال داشت.
وی تصریح کرد: این در حالی بود که شرکت گاز، خود نیز مخالف این تغییر و معتقد بود اقلیم ۳ حق مشهد نیست و باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: پایین‌ترین نرخ به مبلغ ۴۱۴ ریال در اقلیم ۱ برای مصرف کنندگان گاز تا ۳۰۰ مترمکعب در ماه، در اقلیم ۲ تا ۲۵۰ مترمکعب و در اقلیم ۳ تا ۲۰۰ مترمکعب اعمال و مازاد بر آن پله به پله تغییر و افزایش می‌یابد. به عنوان مثال اقلیم ۳ مصرف از ۲۰۱ مترمکعب تا ۳۰۰ مترمکعب به نرخ ۶۰۰ ریال محاسبه می‌شود.
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تعرفه گاز در سال گذشته بدون تغییر و بر مبنای تعرفه سال ۹۴ اعمال شد، خاطرنشان کرد: از اواخر آبان ماه سال گذشته شرکت گاز پیگیر لزوم بررسی و اصلاح تغییر اقلیم مشهد از ۲ به ۳ توسط سازمان هواشناسی کشور شد و حتی پیش از ورود رسانه‌ها به این بحث نامه محرمانه‌ای نیز ارسال و مکاتبات و جلسات متعددی با معاون وزیر نیرو انجام شد، اما واقعیت این بود که هواشناسی باید برای اصلاح اقدام می‌کرد، بنابراین شرکت گاز استان چاره‌ای جز اعمال تعرفه بر مبنای اقلیم ۳ برای صدور قبوض گاز مصرفی مشترکان مشهد نداشت.

اعلام شفاهی

وی اذعان داشت: اواخر سال گذشته هواشناسی اصلاح اقلیم مشهد از ۳ به ۲ را به طور شفاهی به شرکت گاز اعلام کرد، در حالی که باید به صورت رسمی اقدام می‌شد که سرانجام ۲۰ فروردین ماه نامه معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی کشور که به تاریخ ۲۴ اسفند سال ۹۵ بود، به شرکت ملی گاز ایران رسید و ۲۱ فروردین ماه نیز در شرکت گاز خراسان رضوی ثبت شد.
فانی یادآور شد: حسب وعده شرکت گاز به مردم به محض دریافت این نامه در نخستین صورتحساب جدید تعدیل گاز بها از اقلیم ۳ به ۲ اعمال که این کار آغاز شده است.
تأثیر ۱۱ درصدی
وی گفت: به طور میانگین تغییر اقلیم از ۲ به ۳ برای مصرف گاز هر مشترک ۱۱ درصد در صورتحساب اثر داشته که این میزان تعدیل و اعمال می‌شود.
زمستان ۹۵ همتراز با سال ۸۶
وی با بیان اینکه پول مردم برگشت داده می‌شود و به صورت بستانکاری در قبض گاز اعمال می‌شود، تأکید کرد: باید توجه داشت، همه افزایش هزینه مصرف گاز متوجه تغییر اقلیم نبوده است، بلکه زمستان سال گذشته به لحاظ شدت و مدت سرما بالا و در واقع همتراز با زمستان سال ۸۶ بود، بنابراین از آنجا که شدت و مدت سرما بر میزان مصرف انرژی اثر مستقیم دارد، این مسئله در هزینه مصرف نیز تأثیرگذار بوده است.
گازدار شدن شهر بار تا پایان سال
وی در بخش دیگر با اشاره به گازرسانی به ۲۰۰ روستا در سال گذشته تصریح کرد: امسال نیز قول داده می‌شود هر روز یک روستا گازدار و عملیات اجرایی گازرسانی یک روستای بدون گاز دارای شرایط فنی نیز آغاز شود و امید است سال ۹۷ پرونده گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای شرایط فنی و واجد شرایط بسته شود.

رکورد در میزان مصرف گاز

فانی میزان مصرف گاز استان در زمستان سال گذشته را ۵۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این میزان مصرف نسبت به گذشته رکورد زد تاکنون سابقه نداشته برای تأمین گاز نیاز باشد گاز تمام نیروگاه‌ها و کارخانه‌های سیمان برای مدت طولانی قطع شود.
تغییر نکردن تعرفه گاز در سال جاری
وی درباره شمار مشترکان گاز استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶۶ هزار و ۶۳۷ مشترک جدید اعم از شهری و روستایی به آمار مشترکان گاز خراسان رضوی اضافه شد و در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار مشترک گاز در استان وجود دارد که از این شمار ۳۶۸ هزار مشترک روستایی و یک میلیون و ۶۹۹ هزار مشترک نیز شهری است.
وی درباره تغییر تعرفه گاز در سال جاری هم اظهار داشت: طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران تعرفه گاز برای سال جاری بدون تغییر و بر مبنای تعرفه سال ۹۴ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.