ایتالیا برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری همچنین برنامه‌های متنوعی را درنظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به حضور نزدیک به ۱۵ نویسنده و تصویرگر در نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار نسخ خطی در کتابخانه ملی ایران و اجرای برنامه‌های متنوع در زمینه کتاب و موسیقی اشاره کرد

نمایشگاه کتاب، واقعاً بین‌المللی می‌شود

قدس آنلاین  - سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، سیزدهم اردیبهشت‌ماه و برای دومین سال پیاپی در شهر آفتاب تهران برگزار می‌شود. با وجود اینکه این دوره از نمایشگاه با وجود قرارگرفتن در کوران تبلیغات برای انتخابات ریاست جمهوری از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است، از منظر قرار گرفتن برای دومین نوبت در شهر آفتاب که سال گذشته در بخش‌های قابل توجهی توانست رضایت نسبی مخاطبان خود را جلب کند، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

آنچه تا امروز درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توان برشمرد، بالارفتن وجهه بین‌المللی آن و حضور پررنگ‌تر کشورهای مختلف جهان در آن درکنار ثباتی نسبی در برگزاری بخش‌های داخلی است.

براساس آخرین اخبار منتشرشده در زمینه برگزاری بخش بین‌الملل نمایشگاه، امسال علاوه‌بر حضور کشور ایتالیا به‌عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه کتاب، شهر استانبول ترکیه نیز به‌عنوان شهر میهمان در نمایشگاه تهران حضور ویژه‌ای خواهد داشت و درکنار آن ۱۳۶ ناشر غیر ایرانی نیز به‌طور قطع در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

تدارک وسیع رمی‌ها برای حضور در تهران

در این زمینه به‌گفته داوود موسایی مدیر کمیته بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران ۴۶ ناشر لاتین و ۹۰ ناشر و نمایندگی نشر عربی برای شرکت در نمایشگاه کتاب ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند که درمجموع تعداد ۹۳ هزار کتاب لاتین و ۳۳ هزار کتاب عربی در نمایشگاه عرضه خواهد شد، توسط ناشرانی از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، هلند، چین، کره، مصر، لبنان، عراق، لبنان، پاکستان و اردن.

از سوی دیگر ایتالیا با عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری نیز تدارک قابل‌توجهی برای حضور در تهران دیده است.

در این زمینه خانم رومو، مدیر کل کتابخانه‌ها و مؤسسات وزارت فرهنگ ایتالیا در برنامه روز ایران، در نمایشگاه کتاب بلونیا که طی دومین هفته از فروردین‌ماه برگزار شد، عنوان داشت: ایتالیا با عنوان «زیبایی بدون زمان» در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت.

به‌گفته وی در این شعار مفهوم اول زیبایی درکنار هم بودن است؛ درکنار کشوری با فرهنگ غنی و چندهزار ساله و زیبایی افتخار اولین کشور اروپایی میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران و مفهوم دوم، به‌معنی قدر دانستن این زیبایی بدون محدودیت زمانی است؛ چراکه نمی‌خواهیم فقط به گذشته خود ببالیم، بلکه باید این زیبایی را برای آیندگان هم پاس بداریم، و همه موارد گفته‌شده درخصوص ایران هم صدق می‌کند؛ چراکه ایرانیان هم در قبال حفظ زیبایی‌های فرهنگی، هنری و ادبی خویش برای آینده بشری مسؤول هستند.

ایتالیا برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری همچنین برنامه‌های متنوع دیگری را نیز مدنظر گرفته است که از میان آن‌ها می‌توان به حضور نزدیک به ۱۵ نویسنده و تصویرگر در نمایشگاه کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب و آثار نسخ خطی در کتابخانه ملی ایران و اجرای برنامه‌های متنوع در زمینه کتاب و موسیقی اشاره کرد.

یک کتاب بیشتر بخوانیم

در بخش داخلی نیز عوامل اجرایی این وعده را داده‌اند که از روز اول اردیبهشت‌ماه و ۱۲ روز قبل از افتتاحیه، نمایشگاه را به‌منظور اسکان ناشران و تیم‌های اجرایی در اختیار ستاد اجرایی نمایشگاه قرار دهند.

از سوی دیگر کمتیه ناشران داخلی کماکان درحال بررسی مستندات ناشران به‌منظور اختصاص غرفه به آن‌هاست و این وعده را داده است که تا روزهای پایانی اردیبهشت این فرآیند تکمیل، و به‌دنبال آن متراژهای غرفه‌های ناشران به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

در زمینه امور رفاهی نیز آنچه تا به امروز درباره نمایشگاه کتاب و برگزاری آن اعلام شده، حاکی از تلاش برای افزایش مسیرهای دسترسی به نمایشگاه، توسعه فضای پارکینگ برای ناشران، اصلاح سیستم سرمایشی سالن‌های ویژه ناشران داخلی، اصلاح و کاهش فاصله زمان حرکتی قطارهای مترو و توسعه مبادی حرکت اتوبوس از تهران به‌سمت شهر آفتاب، افزایش کیفیت ایمنی، حضور نیروهای امدادی اعم از هلال احمر، اورژانس و موضوعاتی از این دست بوده است.

از سوی دیگر تصمیم گرفته شده تا دانشجویان غیرمقیم در تهران نیز همانند سال گذشته از امکان دسترسی به میهمان‌سرای امام‌خمینی(ره) واقع در حرم مطهر امام راحل بهره ببرند و با اسکان در این مکان، امکان دسترسی سریع و آسان به شهر آفتاب فراهم شود.

برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال بیش از ۲هزار و ۱۰۰ ناشر داخلی ثبت‌نام مقدماتی خود را انجام داده‌اند که شامل بیش از هزار و ۲۰۰ ناشر عمومی، بیش از ۳۰۰ ناشر کودک و نوجوان، بیش از ۴۵۰ ناشر دانشگاهی و ۱۰۰ ناشر آموزشی می‌شود.

همچنین در واپسین ساعات کاری هفته گذشته نیز شعار سال جاری نمایشگاه کتاب معرفی و اعلام شد.

بنابر اعلام همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب، پس از اعلام فراخوان پیشنهاد شعار به اهالی فرهنگ، تعداد ۱۸۰ پیشنهاد دریافت، و پس از پالایش در جلسه‌ شورای سیاست‌گذاری مطرح شد، و پس از بحث و بررسی شعارهای پیشنهادی، شعار «یک‌کتاب بیشتر بخوانیم» به‌عنوان شعار سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب گردید.

یک نمایشگاه انتخاباتی در راه است

انتخاب این شعار درحالی رخ می‌دهد که در گذشته انتخاب آن با استقبال قابل‌توجهی از سوی اصحاب رسانه مواجه نشده بود و بسیاری انتخاب آن را فاقد استراتژی و بیان‌گر مشکل حاد کمبود و فقر مطالعه در ایران معرفی می‌کردند که به خودی خود حاکی از نوعی بحران در زمینه مطالعه در ایران بوده و مناسب با برگزاری یک رویداد بین‌المللی نیست.

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با چنین مختصاتی و در بحبوحه هفته‌های پایانی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در تهران برگزار خواهد شد و شاید همین مسأله و مناظره‌ها و تبلیغات احتمالی کاندیداها در نمایشگاه را بتوان یکی از کاتالیزورهای جذاب‌کننده آن در روزهای برگزاری دانست؛ موضوعی که با وجود اذعان بر آن، تاکنون مختصات آن و یا قاعده‌ای برای برگزاری آن از سوی ستاد اجرایی نمایشگاه اعلام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.