مشهد- مسئول انجمن عکاسان خراسان رضوی معتقد است عکاسان این مجمع را باید از خودشان بدانند و مشکلی که از روزهای آغازین تشکیل انجمن دراستان بود که گاهی برخی دوستان عکاس هر زمان تقاضایی دارند به انجمن مراجعه می‌کنند و اگر تقاضایشان مطابق میل شان انجام نشود بحث و حرف می‌شودو این نگاه درست نیست .

چشم ها را باید شست/جور دیگر باید به انجمن عکاسی نگاه کرد

سرورهادیان:هنرعکاسی شاید یکی ازمعدود هنرهایی است که فراگیری آن علاقه‌مندان بسیاری را از گذشته‌های دور به خود جلب کرده و این در حالی است که امروز با توجه به حضور جوانان به عنوان رشته تحصیلی آکادمیک و یا حرفه مرتبط با آن این هنر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است .

خوشبختانه حضور و درخشش عکاسان خراسان رضوی در جشنواره‌های ملی و بین المللی نیز گواه همین ادعاست. انجمن عکاسان خراسان رضوی یکی از معدود انجمن‌های قدیمی است که از گذشته‌های دور تأسیس شده است .از این رو باتوجه به قدمت و حضورعکاسان پیشکسوت و وجود هنرمندان جوان و علاقه‌مند به این رشته، گفت و گویی با مسئول انجمن خراسان رضوی و تعدادی از پیشکسوتان و هنرمندان این هنرانجام داده‌ایم که ماحصل آن پیش روی شماست .

تأخیر در برگزاری انتخابات انجمن
بازرس هیئت مدیره انجمن عکاسی خراسان رضوی می‌گوید :در تابستان 93 طبق دعوت از اعضای انجمن عکاسان مجمعی تشکیل ومدیر، اعضای هیئت مدیره، نایب رئیس،خزانه دار، عضوها و بازرس انتخاب شدند .اما متأسفانه جلسات منظم تشکیل نشد و تداوم نداشت .

صمد میر در ادامه با اشاره به این که پیشنهادهایی درجهت هرچه بهترشدن، عملکرد انجمن ارائه شده است، خاطر نشان می‌سازد:پیشنهاد ایجاد تعاونی مسکن، ایجاد صندوق تعاون، ایجاد دفتر مشاوره حقوقی رایگان، دعوت ازهمه پیشکسوتان و استفاده از نظرات آن‌ها وا جرا می‌توان اشاره کرد.

وی تأکید کرد: سرانجام در آذر ماه 93 مجمع به طور رسمی برگزار شد و این در حالی است که باید گزارش‌هایی به مجمع و اعضای اصلی داده می‌شد و در اول تیرماه95 مدیر انجمن به تنهایی مجمع راتعطیل اعلام کرد.

این هنرمند پیشکسوت عکاسی شهرمان تصریح می‌کند: درحال حاضر56 نفر تعداد اصلی این انجمن را تشکیل و بیش از 300 نفر اعضای افتخاری هستند .

وی می‌افزاید: این در حالی است که دو سال از شروع این انجمن گذشته است و باید مجمع برگزار شود که طی دعوت نامه‌ای کاندیداها اعلام و 22 نفر از 56 نفر انتخاب شدند و اسامی به حراست اعلام شد اما چهار نفر از کاندیدها از اعضای اصلی نبودند و این جزو تخلفات محسوب می‌شود.

«میر» همچنین اذعان می‌دارد: در 29 تیر95 روز پایانی ثبت نام کاندیداها بود اما این مجمع به مهرماه موکول شدوهمچنین این درحالی بود که هیئت مدیره انجمن را تعطیل کرده بودوالبته طبق قانون، بازرس می‌تواند به دفترومعاونت و حراست اداره کل اعلام کند که نسبت به برگزاری مجمع مراتب را اعلام نماید و یا کلیه مدارک و صورت حساب‌ها راببیند اما تاکنون ازسوی مدیر انجمن این عملکرد ارائه نشده است.

 این پیشکسوت عکاسی می‌افزاید:از 22اسفند تاکنون جلسه نهایی هنوز برگزار نشده است و امیدواریم معاونت هنری اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای برگزاری این جلسه همکاری لازم را انجام دهد .

نگرش یک چشمی به اعضا

یکی ازاعضای هیئت مدیره انجمن عکاسان خراسان رضوی در خصوص وضعیت فعلی انجمن می‌گوید : به اعتقاد من یک سری اختلافات ذهنی و جزئی برخی اعضای هیئت مدیره سبب جداسازی افراد شده است .
محمد لطفی می‌افزاید: برخی عمل انجمن را به تک روی محکوم می‌کنندو همین اختلاف نظرها بین اعضای هیئت مدیره موجب تعطیلی آن شده است .
 این پیشکسوت هنرعکاسی تأکید می‌کند: من از ابتدای تأسیس انجمن حضور داشتم و معتقدم باید تمام اعضا را دعوت کرد و هرکسی واجد شرایط است براساس صلاحیت حضورودر روز مجمع با اکثریت عضو این مجمع برگزار شود .
وی در ادامه تأکید کرد: باید اعضا همه به یک چشم دیده شوند نه آن که اصلی و غیر اصلی نامیده شوند .

همچنان منتظریم

یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن عکاسان نیز می‌گوید:وضعیت انجمن از 22 اسفند ماه سال گذشته هنوز مسکوت مانده است .
قدیر وقاری بیان می‌دارد:همچنان منتظر اعلام نظر معاونت سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای برگزاری فراخوان مجمع عمومی و تعیین تکلیف انجمن هستیم .

هر عکاسی عکاس نیست

مسئول انجمن عکاسان خراسان رضوی در این رابطه بیان می کند: همانطور که صرف داشتن سواد و نوشتن نمی‌توان به فرد یک شاعر یا یک نویسنده اطلاق کرد در حوزه عکاسی نیز نمی‌توان صرف عکس گرفتن واژه هنرمند عکاس را به او داد.

مرتضی لطفی در گفت و گو با خبرنگار ما درخصوص وضعیت و جایگاه فعلی عکاسی می‌گوید : امروز با یک گستردگی طیف عکاسی مواجهیم زیرا همه مردم به نوعی با عکاسی مرتبط هستندوبه نوعی کاربرد عمومی پیدا کرده است .

وی که مسئولیت سه دوره انجمن را نیز برعهده داشته است، انجمن عکاسان را انجمن هنری می‌داند و می‌افزاید:این انجمن بیشتراز هنرمندان تشکیل شده است و تعریف ما ازهنرمند عکاس، عکاسی براساس ایده و نگاه مشخص وآثار دارای کیفیت است و آن یک اثر هنری است .

این مدرس عکاسی شهرمان درباره نحوه عضو گیری این انجمن نیز می‌گوید: عضو گیری انجمن براساس عکاس هنرمند است و درحال حاضر بیش از ۲۵۰ عضو دارد .

وی بیان می‌دارد: اعضا دو دسته‌اند که اعضای اصلی با سابقه‌ای بیش از ۱۰ سال که به عکاسان قدیمی و پیشکسوت اطلاق می‌شود و بیشترین اعضا را گروه دوم تشکیل می‌دهد که شامل دانشجویان، هنرجویان عکاسی، یا افرادی است که دوره‌های عکاسی را گذرانده‌اند .

لطفی فعالیت‌های انجمن را براساس اساسنامه اعلام و تأکید می‌کند: حمایت یکسری فعالیت‌های عکاسان هنری سرلوحه ماست، بنابراین در انجمن تسهیلاتی برای عکاسان عضو در نظر گرفته ‌ایم که شامل صدور مجوزاز اماکن برای عکاسی، صدور کارت عضویت برای اعضا، معرفی عکاسان به نهادها و ارگان‌های مختلف برای انجام کارعکاسی، برگزاری نمایشگاه از آثارعکاسان، نمایشگاه‌های سالانه و اطلاع رسانی و شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین المللی برای عکاسان وهمکاری با ارگان‌ها و سازمان‌ها و ادارات در حوزه تحصصی عکاسان، اعطای وام خرید دوربین برای اعضا و حمایت و چاپ آثار برای شرکت در نمایشگاه‌هاست .

مسئول انجمن عکاسی خراسان رضوی درخصوص نقد برخی از افراد برعملکرد انجمن فعلی توضیح می‌دهد:درحدلازم واختیارات سعی کرده‌ایم،فعالیت‌های مان را انجام دهیم و این در حالی ست که با یک نگاه و مقایسه اجمالی با دوره‌های گذشته درخواهیم یافت این کار انجام شده است و فعالیت‌های ما ثبت وانجام شده است که مستندات موجود است .

 این هنرمند شهرمان درادامه توضیح می‌دهد: در واقع ذکر این نکته لازم است که انجمن مجمع یا NGOعمومی و مردمی است ونهاد دولتی و سازمانی نیست .

وی تصریح می‌کند: این در حالی است که عکاسان باید انجمن را از خودشان بدانند وانجمن مشارکت همه آن‌ها را می‌طلبد.

وی اظهار می‌دارد:در دوره اخیرکارت عضویت برای همه اعضا صادر شده است و در هیچ دوره‌ای به این گستردگی کارت صادر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.