رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای مرکز تحقیقات پنبه کشور رونمایی از پنج رقم جدید پنبه است.

پنج رقم جدید پنبه در کشور رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، قربانعلی روشنی در نشست تخصصی تولید و تجارت پنبه که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: از مهم‌ترین دست آوردهای مرکز تحقیقات پنبه کشور رونمایی از پنج رقم جدید پنبه است.

وی افزود: این سازمان از سال ۷۶ تأسیس‌شده و تا سال ۸۹ هر چهار سال یک رقم معرفی می‌کرد اما امروز به جایی رسیده‌ایم که هر سال یک رقم جدید معرفی می‌کند و در اختیار کشاورزان می‌گذارد.

روشنی با اشاره به الگوی کشت پنبه در کشور هندوستان گفت: ۳۰ سال پیش در کشور هندوستان ۶ میلیون هکتار از اراضی پنبه کشت می‌شد اما حالا به ۱۲ و نیم میلیون هکتار رسیده است و این نشان می‌دهد تنها کلید اشتغال که در هندوستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و رویش سرمایه‌گذاری می‌کنند پنبه است.

کاهش دوره رشد پنبه به ۱۲۰ روز 

وی با اشاره به ویژگی‌های پنبه اظهار کرد: زودرس بودن یکی از ویژگی‌های مهم بوده و در آخرین رقمی که معرفی کردیم دوره رشد از ۱۸۰ روز به ۱۲۰ روز کاهش یافته است.

رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور با بیان اینکه ۵۲ درصد کشت محصولات پنبه در استان گلستان به سمت ارقام زودرس پیش رفته است، اظهار کرد: در اکثر کشورها مشکلات بخش کشت محصول پنبه یکی است و همه تلاش می‌کنند میزان تولید در سطح را افزایش دهند.

روشنی تصریح کرد: ساده‌ترین و پایدار‎ترین راه برای افزایش تولید در واحد سطح تولید ارقام پر محصول از طریق روش‎های اصلاحی است.

وی با بیان اینکه ما برای هر اقلیمی از کشور یک رقم متناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه تولید کرده‌ایم، اظهار کرد: تولیدات مزرعه نمونه ارتش در گلستان مثال زدنی است.

روشنی گفت: در سال جاری کشت نشائی پنبه برای ۱۲۰ هکتار را در کشور انجام می‌شود که یک تن در هکتار افزایش عملکرد دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.