‌ایلام- مدیرکل امور عشایر استان ایلام گفت: ارزش ریالی محصولات تولیدی عشایر استان ایلام سالانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

عشایر ایلام سالانه ۳۵۰۰ میلیارد ریال محصول تولید می کنند

علی سلیمی روز یکشنبه در گفتگو با قدس آنلاین با بیان اینکه جامعه عشایر استان ایلام ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد، اظهارداشت: این تعداد در قالب ۹ هزار و ۷۳۶ خانوار، ۱۲ ایل و ۳۲ طایفه، جامعه عشایر استان را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه دو هزار خانوار عشایر غیربومی نیز در فصل زمستان به مناطق قشلاتی استان کوچ می کنند، افزود: این جمعیت عشایری ۶۰۰ هزار رأس دام دارند که زمستان گذشته را مناطق گرمسیری استان گذرانده و در حال حاضر مشغول کوچ به مناطق ییلاقی هستند.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام ارتفاعات کبیرکوه، دینار کوه، سیوان، مانشت، قلارنگ، لنه، بانکول، شیره زول و ... را مناطق ییلاقی استان برای عشایر عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: تمهیدات لازم برای امنیت کوچ عشایر اندیشیده شده و در همین راستا با پلیس راهور، هلال احمر، بسیج عشایر و دیگر دستگاه های اجرایی هماهنگی لازم صورت گرفته است.

علی سلیمی ارزش اقتصادی تولیدات عشایر استان را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در سال عنوان و تصریح کرد: عشایر استان سالانه هفت هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار و ۱۷۸ تن شیر، یک هزار و ۵۷۰ تن پشم، ۴۶۵ تن روغن حیوانی، ۳۷۰ تن کشک تولید می کنند.

وی صنایع دستی تولیدی عشایر اشاره کرد و گفت: ارزش صنایع دستی تولیدی عشایر در طول سال ۱۷۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

 مدیرکل امور عشایر استان ایلام با اشاره به مصوبه هیئت دولت در سال ۸۴ در اجرای طرح ساماندهی عشایر، یادآور شد: بر اساس این مصوبه تمام دستگاه های اجرایی اعم از دامپزشکی، آب و فاضلاب روستایی، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش و ... همسو با این دستگاه اجرایی وظیفه خدمت رسانی به عشایر استان را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.